Pred dvoma týždňami do sveta mobilnej komunikácie vstúpil hráč, ktorého nemožno prehliadnuť. Spoločnosť Apple začala predávať svoj iPhone a všetci sa opäť pýtajú: v čom je vlastne tajomstvo jej úspechu?
Úspech je to nepochybne – hitom bol iPhone ešte skôr, ako sa začal predávať a po spustení predaja láme rekordy. Podľa servera Boy Genuis Report, ktorý sa špecializuje na nové technológie, sa už počas prvého víkendu, keď bol iPhone na trhu, predalo až pol milióna kusov. A tým sa „revolúcia v mobilnej sieti“, ako príchod zariadenia označil šéf Applu Steve Jobs, nekončí. Odhaduje sa, že len do konca tohto roka sa predá vyše 10 miliónov kusov, a to sa pritom v mnohých regiónoch sveta (napríklad u nás) ešte ani nezačne predávať.
.len marketing?
Už od začiatku tohto roka, keď sa svet dozvedal o plánoch Apple, bolo zrejmé, že nepôjde o malú vec. Applu sa podarila marketingovo pozoruhodná vec – kombináciou „mlčanlivej stratégie“ s veľmi pomalým a cieleným dávkovaním informácií sa z iPhonu stala najočakávanejšia novinka v histórii mobilných telefónov. Podľa denníka The New York Times sa v priebehu posledného pol roka o iPhone vo svetových tlačených médiách publikovalo asi 11-tisíc článkov (treba k tomu prirátať i množstvo zmienok v článkoch o iných témach). Žiadny z nich však nepriniesol podrobnosti, detaily sa dobre tajili. Mnoho informácií len s najzákladnejšími faktmi dokázalo udržať ľudí v napätí a navodiť veľmi veľké očakávania. Po spustení predaja sa na internete objavila hromada recenzií, často veľmi negatívnych. Technickí špecialisti boli sklamaní výbavou a tým, že iPhone (respektíve jeho americká verzia) nemá ani niektoré funkcie, dnes už bežné, ako je zoom na fotoaparáte, hlasové vytáčanie a podobne. To, čo ľudí „od fachu“ znechutí, však nemusí zákazníkom ani trochu prekážať. Väčšina užívateľov totiž nesleduje množstvo funkcií, ale úplne iné veci. Marketingovú časť svojho biznisu zvládli experti Apple na výbornú, čím len potvrdili veľmi vysokú úroveň marketingu okolo všetkého s logom jablka. Po úspechu hudobného prehrávača iPod je tu však opäť rovnaká otázka v súvislosti s iPhonom – je za úspechom Applu len dobre zvládnutý marketing?
.imidž
Človek sa prirodzene nechce ocitnúť mimo niečoho, čo má byť revolučnou zmenou. iPhone prichádza v dobrom čase a spája v sebe to, po čom mnohí túžia. Štýlový telefón, dotykový displej, webový prehliadač, hudobný prehrávač... Viac než otázka, či to všetko už nie je k dispozícii inde (ktorú si mnohí jedovatí kritici verejne kladú a s chuťou na ňu odpovedajú), je dôležitý fakt, že tu je všetko v jednom, veľmi dobre vyzerajúcom šate. Triumf iPhonu predznamenáva aj to, že Apple sa v súčasnosti sústreďuje na predaj hudby cez internet prostredníctvom iTunes a na predaj prehrávačov iPod. Nový produkt spája tieto produkty s telefónom (ktorý tiež každý nosí pri sebe), a navyše množstvo iného pridáva. Nie nepodstatná je aj skutočnosť, že Apple chce zaujať zákazníkov, ktorí majú záujem o luxusné mobilné telefóny. Elegantný vzhľad, dotykový displej namiesto klávesnice, predná časť pokrytá sklom v optickej kvalite či kovový rám vzbudia záujem ľudí s vysokým spoločenským statusom – pre ktorých je luxus samozrejmosťou alebo nevyhnutnosťou. Ich vplyv na spoločnosť vedie k tomu, že tento luxus by si radi dopriali aj ostatní. Skrátka, telefón vyjadruje spoločenský status, a aj keď niekto do „vyššej spoločnosti“ zatiaľ nepatrí, rád by bol jej súčasťou. Zatiaľ aspoň telefónom. .think different K týmto zjavným ingredienciám sa pridáva ešte jedna, menej uchopiteľná – Apple dokáže nadchnúť, dokáže navodiť dojem akejsi exkluzivity pre znalcov, a pritom sa masovo predávať. Šéf Applu Steve Jobs dokázal práve týmto prístupom pred pár rokmi firmu vytiahnuť z najhoršieho. Bol to on, kto kampaňou „Think different“ (Mysli odlišne) v období krízy vrátil Apple späť do centra pozornosti. Veci ako z inej planéty zákazníkov okúzlili. V roku 1998 to bol iMac – počítač z priehľadného materiálu, s oblými tvarmi a klávesnicou, ktorá sa pri dotyku rozsvietila. V roku 2001 prišiel iPod, digitálny hudobný prehrávač, s ktorým Jobs ovládol takmer polovicu svetového trhu prehrávačov. Toto „odlišné myslenie“ prináša produkty, ktoré sú vnímané ako originálne, revolučné, dokonalé. A presne tak je vnímaný iPhone, bez ohľadu na to, či sú tieto charakteristiky pravdivé, alebo nie. Prečo je teda Apple taký úspešný? Vie sa trafiť do toho, po čom je veľký dopyt, vie odhadnúť, po čom ľudia túžia aj v čase, keď to ešte presne nevedia ani tí ľudia. Dokáže to vymyslieť a vyrobiť. A najmä, skvelý marketing pracuje s vlastnosťami, ktoré sú ľuďom vlastné: trochu snahy vyniknúť, trochu snahy byť „trendy“, trochu závisti, trochu túžby po dokonalosti, trochu snobstva. Takí sme a Apple to vie.
.lukáš Marťák
FAKTY O IPHONE:
. V predaji na americkom trhu sú dva druhy: 4 GB za 499 dolárov a 8 GB za 599 dolárov.
. Počas prvých 48 hodín sa predalo polmilióna kusov, väčšina kupujúcich mala záujem o drahšiu verziu.
. Pre prvú sériu telefónov platil limit na predaj: maximálne dva iPhony na osobu.
. Exkluzívnym partnerom v Amerike je spoločnosť AT&T, telefón si možno zakúpiť v rámci paušálneho programu.
. Na európsky trh by mal byť iPhone uvedený na jeseň 2007, najskôr iba v Nemecku, Francúzsku a vo Veľkej Británii. Do ostatných krajín má prísť v roku 2008.
Úspech je to nepochybne – hitom bol iPhone ešte skôr, ako sa začal predávať a po spustení predaja láme rekordy. Podľa servera Boy Genuis Report, ktorý sa špecializuje na nové technológie, sa už počas prvého víkendu, keď bol iPhone na trhu, predalo až pol milióna kusov. A tým sa „revolúcia v mobilnej sieti“, ako príchod zariadenia označil šéf Applu Steve Jobs, nekončí. Odhaduje sa, že len do konca tohto roka sa predá vyše 10 miliónov kusov, a to sa pritom v mnohých regiónoch sveta (napríklad u nás) ešte ani nezačne predávať.
.len marketing?
Už od začiatku tohto roka, keď sa svet dozvedal o plánoch Apple, bolo zrejmé, že nepôjde o malú vec. Applu sa podarila marketingovo pozoruhodná vec – kombináciou „mlčanlivej stratégie“ s veľmi pomalým a cieleným dávkovaním informácií sa z iPhonu stala najočakávanejšia novinka v histórii mobilných telefónov. Podľa denníka The New York Times sa v priebehu posledného pol roka o iPhone vo svetových tlačených médiách publikovalo asi 11-tisíc článkov (treba k tomu prirátať i množstvo zmienok v článkoch o iných témach). Žiadny z nich však nepriniesol podrobnosti, detaily sa dobre tajili. Mnoho informácií len s najzákladnejšími faktmi dokázalo udržať ľudí v napätí a navodiť veľmi veľké očakávania. Po spustení predaja sa na internete objavila hromada recenzií, často veľmi negatívnych. Technickí špecialisti boli sklamaní výbavou a tým, že iPhone (respektíve jeho americká verzia) nemá ani niektoré funkcie, dnes už bežné, ako je zoom na fotoaparáte, hlasové vytáčanie a podobne. To, čo ľudí „od fachu“ znechutí, však nemusí zákazníkom ani trochu prekážať. Väčšina užívateľov totiž nesleduje množstvo funkcií, ale úplne iné veci. Marketingovú časť svojho biznisu zvládli experti Apple na výbornú, čím len potvrdili veľmi vysokú úroveň marketingu okolo všetkého s logom jablka. Po úspechu hudobného prehrávača iPod je tu však opäť rovnaká otázka v súvislosti s iPhonom – je za úspechom Applu len dobre zvládnutý marketing?
.imidž
Človek sa prirodzene nechce ocitnúť mimo niečoho, čo má byť revolučnou zmenou. iPhone prichádza v dobrom čase a spája v sebe to, po čom mnohí túžia. Štýlový telefón, dotykový displej, webový prehliadač, hudobný prehrávač... Viac než otázka, či to všetko už nie je k dispozícii inde (ktorú si mnohí jedovatí kritici verejne kladú a s chuťou na ňu odpovedajú), je dôležitý fakt, že tu je všetko v jednom, veľmi dobre vyzerajúcom šate. Triumf iPhonu predznamenáva aj to, že Apple sa v súčasnosti sústreďuje na predaj hudby cez internet prostredníctvom iTunes a na predaj prehrávačov iPod. Nový produkt spája tieto produkty s telefónom (ktorý tiež každý nosí pri sebe), a navyše množstvo iného pridáva. Nie nepodstatná je aj skutočnosť, že Apple chce zaujať zákazníkov, ktorí majú záujem o luxusné mobilné telefóny. Elegantný vzhľad, dotykový displej namiesto klávesnice, predná časť pokrytá sklom v optickej kvalite či kovový rám vzbudia záujem ľudí s vysokým spoločenským statusom – pre ktorých je luxus samozrejmosťou alebo nevyhnutnosťou. Ich vplyv na spoločnosť vedie k tomu, že tento luxus by si radi dopriali aj ostatní. Skrátka, telefón vyjadruje spoločenský status, a aj keď niekto do „vyššej spoločnosti“ zatiaľ nepatrí, rád by bol jej súčasťou. Zatiaľ aspoň telefónom. .think different K týmto zjavným ingredienciám sa pridáva ešte jedna, menej uchopiteľná – Apple dokáže nadchnúť, dokáže navodiť dojem akejsi exkluzivity pre znalcov, a pritom sa masovo predávať. Šéf Applu Steve Jobs dokázal práve týmto prístupom pred pár rokmi firmu vytiahnuť z najhoršieho. Bol to on, kto kampaňou „Think different“ (Mysli odlišne) v období krízy vrátil Apple späť do centra pozornosti. Veci ako z inej planéty zákazníkov okúzlili. V roku 1998 to bol iMac – počítač z priehľadného materiálu, s oblými tvarmi a klávesnicou, ktorá sa pri dotyku rozsvietila. V roku 2001 prišiel iPod, digitálny hudobný prehrávač, s ktorým Jobs ovládol takmer polovicu svetového trhu prehrávačov. Toto „odlišné myslenie“ prináša produkty, ktoré sú vnímané ako originálne, revolučné, dokonalé. A presne tak je vnímaný iPhone, bez ohľadu na to, či sú tieto charakteristiky pravdivé, alebo nie. Prečo je teda Apple taký úspešný? Vie sa trafiť do toho, po čom je veľký dopyt, vie odhadnúť, po čom ľudia túžia aj v čase, keď to ešte presne nevedia ani tí ľudia. Dokáže to vymyslieť a vyrobiť. A najmä, skvelý marketing pracuje s vlastnosťami, ktoré sú ľuďom vlastné: trochu snahy vyniknúť, trochu snahy byť „trendy“, trochu závisti, trochu túžby po dokonalosti, trochu snobstva. Takí sme a Apple to vie.
.lukáš Marťák
FAKTY O IPHONE:
. V predaji na americkom trhu sú dva druhy: 4 GB za 499 dolárov a 8 GB za 599 dolárov.
. Počas prvých 48 hodín sa predalo polmilióna kusov, väčšina kupujúcich mala záujem o drahšiu verziu.
. Pre prvú sériu telefónov platil limit na predaj: maximálne dva iPhony na osobu.
. Exkluzívnym partnerom v Amerike je spoločnosť AT&T, telefón si možno zakúpiť v rámci paušálneho programu.
. Na európsky trh by mal byť iPhone uvedený na jeseň 2007, najskôr iba v Nemecku, Francúzsku a vo Veľkej Británii. Do ostatných krajín má prísť v roku 2008.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.