Príbehy o ľuďoch, ktorí vďaka vlastnej usilovnosti a odriekaniu uspejú v športe, biznise či umení, patria medzi americkú klasiku. Ideovo čerpajú zo základných hodnôt, na ktorých stojí moderná západná spoločnosť a zároveň prispievajú k ich udržiavaniu a šíreniu. Ich inšpiračný zdroj predstavuje sekularizovaná protestantská etika, v ktorej je obsiahnutá téza, že nezlomná vôľa jedinca a poctivé úsilie musia zákonite viesť k úspechu. Podobné korene má aj najnovší prírastok do rodiny filmov podľa skutočných udalostí – snímka Fighter, ktorá zaujímavým spôsobom kombinuje typické rozprávanie o individuálnom úspechu s príbehom psychického dospievania a vydarenou štúdiou nižšej spoločenskej vrstvy.
Micky Ward (Mark Wahlberg), perspektívny boxer, totiž nebojuje len za úspech v ringu. Ešte vypätejší zápas zvádza so svojou rodinou, ktorá v domnienke, že pre neho robí to najlepšie, stavia mladého muža do úlohy nesamostatného dieťaťa. Jeho brat a zároveň tréner Dicky (Christian Bale) bol síce kedysi boxerský šampión, dnes je však len ľudskou troskou, ktorú závislosť od cracku priviedla k drobným krádežiam a výtržnostiam. Svojím ľahkovážnym spôsobom života sa postupne prepadáva na dno a Mickymu hrozí, že ho stiahne so sebou. Mickyho mama (Melissa Leo), ktorá zároveň vystupuje ako jeho manažérka, navyše Dickyho prešľapy ospravedlňuje. Ak chce Micky uspieť, musí si vydobyť nielen úspech v športe, ale i vlastnú nezávislosť.
Presvedčivosť filmu sa do veľkej miery opiera o kvalitný scenár bez okrídlených fráz. Dialógy sú vecné a presne kopírujú jazykový štýl nižšej sociálnej triedy. Postavám nechýba hĺbka, pôsobia sympaticky mnohoznačným dojmom. Micky zvádza vnútorný zápas medzi túžbou po vlastnom živote a úspechu v boxovaní na jednej strane a detinskou naviazanosťou na svojho staršieho brata na strane druhej. Dicky zasa na prvý pohľad vyzerá ako egocentrický, protivný chvastúň, a predsa sa pod týmto sebavedomým náterom skrýva zakomplexovaný muž, ktorý sa nevie vyrovnať so svojimi prehrami v ringu i živote. Vyhýbanie sa idealizácii ústredného dua i vedľajších postáv pozdvihuje film o úroveň vyššie oproti podobným príbehom.
Mark Wahlberg svoju úlohu znamenite zvládol. Vo filme ho však zatieňuje Christian Bale, ktorý zažiaril vo veľkých štúdiových produkciách typu Batman začína i nezávislých filmoch ako Mechanik. Je fascinujúce sledovať, ako sa prevtelil do roly Dickyho, pozéra s teatrálnymi gestami, úlisným úškrnkom a prehnanou mimikou. Jeho výkon mu oprávnene vyniesol Oscara. Melissa Leo dostala Oscara za presvedčivé stvárnenie afektovanej, konfliktnej matky tiež zaslúžene.
Film sa vyhýba prepätej emocionalite, typickej pre príbehy s podobnou dramaturgickou štruktúrou. Režisér sa rozhodol pre inovatívny prístup, snímku Fighter nakrútil v realistickom štýle s prvkami dokumentu. Jeho novátorský postoj funguje – vďaka odstupu, ktorý si režisér od príbehu i postáv udržiava, pôsobia udalosti na plátne civilným, uveriteľným dojmom. Tento prístup mu zároveň umožňuje zachytiť život amerického malomesta 80. rokov bez zbytočnej romantizácie a sentimentality. Režisér našiel zaujímavý spôsob, ako vyjadriť Mickyho závislosť od bratovej interpretácie udalostí i jeho postupné názorové osamostatnenie. V prvej polovici filmu ukazuje udalosti z perspektívy Dickyho, aby naznačil, že hlavný hrdina ju nekriticky preberá a neodvažuje sa vytvoriť si vlastný pohľad na realitu. Druhá časť príbehu je však vyrozprávaná z pohľadu Mickyho, čo funguje ako pekná metafora jeho vymanenia sa z vplyvu staršieho brata.
Snímka Fighter nepredstavuje žiadny výrazný míľnik v kinematografii. Vďaka nápaditej réžii, kvalitnému scenáru a presvedčivým hereckým výkonom však stojí za pozornosť.
Fighter (The Fighter, USA, 2010) Réžia: David O. Russell Kamera: Hoyte van Hoytema Hrajú: Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo.
Micky Ward (Mark Wahlberg), perspektívny boxer, totiž nebojuje len za úspech v ringu. Ešte vypätejší zápas zvádza so svojou rodinou, ktorá v domnienke, že pre neho robí to najlepšie, stavia mladého muža do úlohy nesamostatného dieťaťa. Jeho brat a zároveň tréner Dicky (Christian Bale) bol síce kedysi boxerský šampión, dnes je však len ľudskou troskou, ktorú závislosť od cracku priviedla k drobným krádežiam a výtržnostiam. Svojím ľahkovážnym spôsobom života sa postupne prepadáva na dno a Mickymu hrozí, že ho stiahne so sebou. Mickyho mama (Melissa Leo), ktorá zároveň vystupuje ako jeho manažérka, navyše Dickyho prešľapy ospravedlňuje. Ak chce Micky uspieť, musí si vydobyť nielen úspech v športe, ale i vlastnú nezávislosť.
Presvedčivosť filmu sa do veľkej miery opiera o kvalitný scenár bez okrídlených fráz. Dialógy sú vecné a presne kopírujú jazykový štýl nižšej sociálnej triedy. Postavám nechýba hĺbka, pôsobia sympaticky mnohoznačným dojmom. Micky zvádza vnútorný zápas medzi túžbou po vlastnom živote a úspechu v boxovaní na jednej strane a detinskou naviazanosťou na svojho staršieho brata na strane druhej. Dicky zasa na prvý pohľad vyzerá ako egocentrický, protivný chvastúň, a predsa sa pod týmto sebavedomým náterom skrýva zakomplexovaný muž, ktorý sa nevie vyrovnať so svojimi prehrami v ringu i živote. Vyhýbanie sa idealizácii ústredného dua i vedľajších postáv pozdvihuje film o úroveň vyššie oproti podobným príbehom.
Mark Wahlberg svoju úlohu znamenite zvládol. Vo filme ho však zatieňuje Christian Bale, ktorý zažiaril vo veľkých štúdiových produkciách typu Batman začína i nezávislých filmoch ako Mechanik. Je fascinujúce sledovať, ako sa prevtelil do roly Dickyho, pozéra s teatrálnymi gestami, úlisným úškrnkom a prehnanou mimikou. Jeho výkon mu oprávnene vyniesol Oscara. Melissa Leo dostala Oscara za presvedčivé stvárnenie afektovanej, konfliktnej matky tiež zaslúžene.
Film sa vyhýba prepätej emocionalite, typickej pre príbehy s podobnou dramaturgickou štruktúrou. Režisér sa rozhodol pre inovatívny prístup, snímku Fighter nakrútil v realistickom štýle s prvkami dokumentu. Jeho novátorský postoj funguje – vďaka odstupu, ktorý si režisér od príbehu i postáv udržiava, pôsobia udalosti na plátne civilným, uveriteľným dojmom. Tento prístup mu zároveň umožňuje zachytiť život amerického malomesta 80. rokov bez zbytočnej romantizácie a sentimentality. Režisér našiel zaujímavý spôsob, ako vyjadriť Mickyho závislosť od bratovej interpretácie udalostí i jeho postupné názorové osamostatnenie. V prvej polovici filmu ukazuje udalosti z perspektívy Dickyho, aby naznačil, že hlavný hrdina ju nekriticky preberá a neodvažuje sa vytvoriť si vlastný pohľad na realitu. Druhá časť príbehu je však vyrozprávaná z pohľadu Mickyho, čo funguje ako pekná metafora jeho vymanenia sa z vplyvu staršieho brata.
Snímka Fighter nepredstavuje žiadny výrazný míľnik v kinematografii. Vďaka nápaditej réžii, kvalitnému scenáru a presvedčivým hereckým výkonom však stojí za pozornosť.
Fighter (The Fighter, USA, 2010) Réžia: David O. Russell Kamera: Hoyte van Hoytema Hrajú: Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.