Audioknihy nie sú prevratnou novinkou na knižnom trhu a nedá sa hovoriť ani o nejakom boome, tak ako v prípade e-kníh. Boli tu už dávno pred príchodom digitálnych nosičov, na platniach, na magnetofónových kazetách. Vďaka novým technológiám sa však významne rozšírili možnosti, kde a ako audioknihy počúvať – netreba sedieť pri gramofóne, dajú sa prehrávať v aute, pri chôdzi či športe. To výrazne rozširuje trh. Dnes je tiež podstatne jednoduchšie audioknihu vyrobiť, aj keď najdôležitejšia časť výroby – výber knižnej predlohy, dramaturgia, dramatizácia, hudba, interpretácia a réžia, výtvarné riešenie obalu – sú stále rovnako náročné, finančne aj personálne.
Napriek všetkému sa, našťastie, do výroby audiokníh pustili viacerí odvážlivci – samotní autori, knižní aj hudobní vydavatelia, distribútori. Vznikli aj špeciálne vydavateľstvá, ktoré audioknihy neberú ako pridruženú výrobu, ale chápu ich ako svojbytný a špecifický umelecký žáner. Práve takéto slovenské vydavateľstvo „Knihy do ucha“ v spolupráci s Artforom iniciovalo aj súťaž Audiokniha roka 2010 o najlepšie audioknihy na slovenskom a českom trhu.
Desať vydavateľstiev prihlásilo do súťaže spolu osemnásť titulov. Ako členka poroty som si ich poctivo všetky vypočula a aj keď som si pôvodne myslela, že to bude viac tristná a nevďačná práca ako zábava, úplne ma to pohltilo, príjemne prekvapilo a rozšírilo moje čitateľské, a teraz už aj poslucháčske obzory novým smerom. Tu je niekoľko mojich mikrorecenzií.
Koloman Kocúr: Apáka a mamáka (Knihy do ucha)
Útla knižka je priam geniálne načítaná hercom Borisom Farkašom a po zásluhe si odniesla Cenu poslucháčov. Aj keď mne osobne príliš nereže humor knižnej predlohy založený najmä na maďarskom komolení slovenčiny, v každom prípade je to práca s vysokou pridanou hodnotou.
Franz Kafka: Proměna (Vyšehrad)
Jediným hendikepom môjho osobného víťaza súťaže je nevýrazný obal. Kafku som nikdy nevedela čítať, nevedela som k nemu nájsť ten správny kľúč. Až sugestívny prednes herca Jana Budařa tomu dal konečne tie správne grády.
Daniil Charms: Príbehy (Kniha do ucha)
Jediná slovenská audiokniha sa na šortlist poroty dostala oprávnene. Precízne spracovanie, výborná Dobrakovova hudba a skvelý Dado Nagy ako rozprávač, i keď na môj vkus v tomto konkrétnom prípade s mierne preexponovaným prejavom. Osobne sa mi zdá oveľa vydarenejšia iná (nesúťažiaca) audiokniha tohto istého autorského tímu Bunin: Úpal/V Paríži.
Torey L. Hayden : Spratek (Portál)
Druhý kandidát na víťaza stratil pár bodov na používateľsky neprítulnom obale a pomalšom rozbehu deja. Koho však príbeh narušeného dievčatka v interpretácii Simony Babčákovej zaháčkuje, ten pochopí moje vzdychanie z úvodu o malej krajine. Niekoľko hodín som presedela doma po tme fascinovane počúvajúc. Za ocenenie stojí aj odvaha spracovať neznámu súčasnú autorku a ťažkú tému.
William Saroyan: Tracyho tygr (Tympanum)
Vážny kandidát na víťaza. Toto vydavateľstvo berie audioknihy profesionálne a je to na výsledku vidieť. Ide o dramatizáciu, s hercami ako Vojtech Dyk, Martha Issová, Arnošt Goldflam, Ivan Trojan či Jiří Lábus. O výnimočnosti tohto dielka môže zapochybovať len ten, kto počul predošlé geniálne načítanie v podaní Vlastimila Brodského.
Stephen King: Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank (Tympanum)
Víťazná Audiokniha roka 2010. Pri počúvaní jednotlivých titulov som si uvedomila, že jeden rozprávač na mňa pôsobí sugestívnejšie a menej rušivo ako dramatizácia. Ako keby pri úspornejšom prejave mala moja predstavivosť väčší priestor na rozlet. Oldřich Kaiser číta tak strhujúco, že som si Vykúpenie vypočula kompletne celé aj napriek tomu, že filmovú adaptáciu poznám takmer naspamäť.
Napriek všetkému sa, našťastie, do výroby audiokníh pustili viacerí odvážlivci – samotní autori, knižní aj hudobní vydavatelia, distribútori. Vznikli aj špeciálne vydavateľstvá, ktoré audioknihy neberú ako pridruženú výrobu, ale chápu ich ako svojbytný a špecifický umelecký žáner. Práve takéto slovenské vydavateľstvo „Knihy do ucha“ v spolupráci s Artforom iniciovalo aj súťaž Audiokniha roka 2010 o najlepšie audioknihy na slovenskom a českom trhu.
Desať vydavateľstiev prihlásilo do súťaže spolu osemnásť titulov. Ako členka poroty som si ich poctivo všetky vypočula a aj keď som si pôvodne myslela, že to bude viac tristná a nevďačná práca ako zábava, úplne ma to pohltilo, príjemne prekvapilo a rozšírilo moje čitateľské, a teraz už aj poslucháčske obzory novým smerom. Tu je niekoľko mojich mikrorecenzií.
Koloman Kocúr: Apáka a mamáka (Knihy do ucha)
Útla knižka je priam geniálne načítaná hercom Borisom Farkašom a po zásluhe si odniesla Cenu poslucháčov. Aj keď mne osobne príliš nereže humor knižnej predlohy založený najmä na maďarskom komolení slovenčiny, v každom prípade je to práca s vysokou pridanou hodnotou.
Franz Kafka: Proměna (Vyšehrad)
Jediným hendikepom môjho osobného víťaza súťaže je nevýrazný obal. Kafku som nikdy nevedela čítať, nevedela som k nemu nájsť ten správny kľúč. Až sugestívny prednes herca Jana Budařa tomu dal konečne tie správne grády.
Daniil Charms: Príbehy (Kniha do ucha)
Jediná slovenská audiokniha sa na šortlist poroty dostala oprávnene. Precízne spracovanie, výborná Dobrakovova hudba a skvelý Dado Nagy ako rozprávač, i keď na môj vkus v tomto konkrétnom prípade s mierne preexponovaným prejavom. Osobne sa mi zdá oveľa vydarenejšia iná (nesúťažiaca) audiokniha tohto istého autorského tímu Bunin: Úpal/V Paríži.
Torey L. Hayden : Spratek (Portál)
Druhý kandidát na víťaza stratil pár bodov na používateľsky neprítulnom obale a pomalšom rozbehu deja. Koho však príbeh narušeného dievčatka v interpretácii Simony Babčákovej zaháčkuje, ten pochopí moje vzdychanie z úvodu o malej krajine. Niekoľko hodín som presedela doma po tme fascinovane počúvajúc. Za ocenenie stojí aj odvaha spracovať neznámu súčasnú autorku a ťažkú tému.
William Saroyan: Tracyho tygr (Tympanum)
Vážny kandidát na víťaza. Toto vydavateľstvo berie audioknihy profesionálne a je to na výsledku vidieť. Ide o dramatizáciu, s hercami ako Vojtech Dyk, Martha Issová, Arnošt Goldflam, Ivan Trojan či Jiří Lábus. O výnimočnosti tohto dielka môže zapochybovať len ten, kto počul predošlé geniálne načítanie v podaní Vlastimila Brodského.
Stephen King: Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank (Tympanum)
Víťazná Audiokniha roka 2010. Pri počúvaní jednotlivých titulov som si uvedomila, že jeden rozprávač na mňa pôsobí sugestívnejšie a menej rušivo ako dramatizácia. Ako keby pri úspornejšom prejave mala moja predstavivosť väčší priestor na rozlet. Oldřich Kaiser číta tak strhujúco, že som si Vykúpenie vypočula kompletne celé aj napriek tomu, že filmovú adaptáciu poznám takmer naspamäť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.