Slovensko so svojím malým mediálnym trhom sa stáva laboratóriom, v ktorom sa skúša spoločné spoplatnenie internetových stránok viacerých médií. Prístup k svojim internetovým stránkam už spoplatnili viaceré svetové médiá, a tento trend sa zrejme bude šíriť aj ďalej. Internetová reklama zatiaľ nedokáže zachrániť kvalitnú žurnalistiku.
Na Slovensku sa práve rozbieha unikátny projekt Piano, ktorý za mesačný poplatok 2,90 eura poskytne prístup k všetkým službám zúčastnených médií.
Keď Tomáš Bella z firmy NextBig projekt ohlasoval, znelo veľa skeptických hlasov, že médiá napokon do projektu nepôjdu, pretože by prišli o čitateľov. Lenže zoznam médií, ktoré napokon podpísali zmluvu a poskytli svoje produkty do tzv. prémiového obsahu Piana vyzerá napokon celkom dobre. Z denníkov je tu Pravda, SME, Hospodárske noviny aj Šport. Z časopisov nechýba .týždeň, ale aj PC Revue, pridala sa TV JOJ, MeToo a Medialne.sk. Každé médium poskytlo niečo z toho, čo na stránke má a čo považuje za vzácne, teda hodné platby. Mienkotvorné denníky kompletne spoplatnili svoje komentáre. „Neexistovala žiadna dohoda médií, že práve toto zamknú,“ tvrdí Tomáš Bella. „Každý zvažoval, čo je práve v jeho novinách unikátne a kvôli čomu na ich internetové stránky veľká časť ľudí chodí. Všetkým trom mienkotvorným denníkom vyšlo, že sú to práve ich komentáre, keďže všetci majú relatívne známe mená komentátorov, ktorých mnohí ľudia rozoznávajú – a mnohým nie je jedno, či čítajú týchto ľudí, alebo napríklad texty na podobnú tému kdekoľvek na blogoch.“
Spravodajstvo zostane zvyčajne voľne prístupné, no v prémiovom obsahu sa ocitnú okrem komentárov aj rôzne servisné prílohy, služby či archívy. Najodvážnejšie sa do projektu zapojili z denníkov Hospodárske noviny, veľkú časť svojho obsahu zamkýna Medialne.sk, .týždeň ponúkol do prémiového obsahu svoje videá z internetovej stránky, ako aj prispievanie do diskusií či voľný prístup k tlačenej verzii časopisu od štvrtka poludnia.
Zaujímavé je, že viaceré médiá sa rozhodli spoplatniť prístup do diskusií – ten spoplatnením obmedzila Pravda, SME, Hospodárske noviny, Šport aj .týždeň. „Cieľom je najmä skultúrniť diskusie,“ vysvetľuje toto rozhodnutie redakcií Tomáš Bella. „Keď budú diskusie podmienené symbolickou platbou, nebude už pre malú skupinu ľudí, ktorá diskusiám najviac škodí, jednoduché vytvárať si ustavične nové kontá a znepríjemňovať život ostatným diskutujúcim.“ Viacerí účastníci projektu ponúkajú za poplatok aj verziu svojej stránky bez reklamy.
Projekt Piano pozorne monitorujú viaceré krajiny, najmä tie s menším mediálnym trhom. Ak sa na Slovensku osvedčí, o jeho know-how bude zrejme záujem. Tvorcovia Piana – firma NextBig a Etarget – vyvinuli sofistikovaný a zdá sa, že aj spravodlivý spôsob delenia vybratých peňazí medzi jednotlivé médiá. Na projekte je podstatný aj samotný spôsob spoplatnenia (viac na www.pianomedia.sk), ktorý musí byť technicky jednoduchý, aby ľudí neodradil od platenia za prémiový obsah.
V skúšobnej prevádzke Piana od 18. apríla do 2. mája ešte nebudú stránky spoplatnené, ale na všetkých sa už bude zobrazovať informácia o spoplatnení a je už možná aj predregistrácia.
Na Slovensku sa práve rozbieha unikátny projekt Piano, ktorý za mesačný poplatok 2,90 eura poskytne prístup k všetkým službám zúčastnených médií.
Keď Tomáš Bella z firmy NextBig projekt ohlasoval, znelo veľa skeptických hlasov, že médiá napokon do projektu nepôjdu, pretože by prišli o čitateľov. Lenže zoznam médií, ktoré napokon podpísali zmluvu a poskytli svoje produkty do tzv. prémiového obsahu Piana vyzerá napokon celkom dobre. Z denníkov je tu Pravda, SME, Hospodárske noviny aj Šport. Z časopisov nechýba .týždeň, ale aj PC Revue, pridala sa TV JOJ, MeToo a Medialne.sk. Každé médium poskytlo niečo z toho, čo na stránke má a čo považuje za vzácne, teda hodné platby. Mienkotvorné denníky kompletne spoplatnili svoje komentáre. „Neexistovala žiadna dohoda médií, že práve toto zamknú,“ tvrdí Tomáš Bella. „Každý zvažoval, čo je práve v jeho novinách unikátne a kvôli čomu na ich internetové stránky veľká časť ľudí chodí. Všetkým trom mienkotvorným denníkom vyšlo, že sú to práve ich komentáre, keďže všetci majú relatívne známe mená komentátorov, ktorých mnohí ľudia rozoznávajú – a mnohým nie je jedno, či čítajú týchto ľudí, alebo napríklad texty na podobnú tému kdekoľvek na blogoch.“
Spravodajstvo zostane zvyčajne voľne prístupné, no v prémiovom obsahu sa ocitnú okrem komentárov aj rôzne servisné prílohy, služby či archívy. Najodvážnejšie sa do projektu zapojili z denníkov Hospodárske noviny, veľkú časť svojho obsahu zamkýna Medialne.sk, .týždeň ponúkol do prémiového obsahu svoje videá z internetovej stránky, ako aj prispievanie do diskusií či voľný prístup k tlačenej verzii časopisu od štvrtka poludnia.
Zaujímavé je, že viaceré médiá sa rozhodli spoplatniť prístup do diskusií – ten spoplatnením obmedzila Pravda, SME, Hospodárske noviny, Šport aj .týždeň. „Cieľom je najmä skultúrniť diskusie,“ vysvetľuje toto rozhodnutie redakcií Tomáš Bella. „Keď budú diskusie podmienené symbolickou platbou, nebude už pre malú skupinu ľudí, ktorá diskusiám najviac škodí, jednoduché vytvárať si ustavične nové kontá a znepríjemňovať život ostatným diskutujúcim.“ Viacerí účastníci projektu ponúkajú za poplatok aj verziu svojej stránky bez reklamy.
Projekt Piano pozorne monitorujú viaceré krajiny, najmä tie s menším mediálnym trhom. Ak sa na Slovensku osvedčí, o jeho know-how bude zrejme záujem. Tvorcovia Piana – firma NextBig a Etarget – vyvinuli sofistikovaný a zdá sa, že aj spravodlivý spôsob delenia vybratých peňazí medzi jednotlivé médiá. Na projekte je podstatný aj samotný spôsob spoplatnenia (viac na www.pianomedia.sk), ktorý musí byť technicky jednoduchý, aby ľudí neodradil od platenia za prémiový obsah.
V skúšobnej prevádzke Piana od 18. apríla do 2. mája ešte nebudú stránky spoplatnené, ale na všetkých sa už bude zobrazovať informácia o spoplatnení a je už možná aj predregistrácia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.