Nemohla tušiť, že v dokumente bude mať napokon všetko –nielen priebeh medzinárodnej súťaže a vyhlásenie víťaza, ktorým sa stal návrh ľudovo zvaný Chobotnica, ale bude tam mať aj pohoršených politikov, občianske protesty, ale aj svadbu Jana Kaplického, narodenie jeho dcéry, a napokon smrť hlavného hrdinu.
Tak sa z obyčajného dokumentu stala ľudská dráma s tragickou pointou a silným odkazom. Filmárka celkom isto na začiatku vôbec nepočítala s tým, kto všetko sa stane protagonistom jej filmu. Okrem Jana Kaplického a jeho rodiny je tu v úlohe nezmieriteľného odporcu prezident Václav Klaus so svojím poradcom a tiež s riaditeľom Národnej galérie Milanom Knížákom. Na opačnej strane barikády je Václav Havel, vášnivý podporovateľ Kaplického. Čudnú rolu lavírujúceho úradníka zohráva bývalý primátor Pavel Bém či Jiří Paroubek, ktorý cíti šancu zlepšiť si po boku Kaplického imidž. Nechýba ani starý dobrý priateľ Jana Kaplického – hádam o dve hlavy nižší – spevák Pavel Bobek či rešpektovaná architektka Eva Jiřičná, okrem iného aj bývalá Kaplického partnerka a jeho podporovateľka. Dôležitú rolu majú viacerí mestskí zastupitelia, ako aj občianski aktivisti či silný fan klub Jana Kaplického.
Olga Špátová je dôsledná filmárka, bola všade, kde bolo treba byť. Zachytila tvorivú atmosféru v Kaplického firme v Londýne, pátrala po jeho inšpiračných zdrojoch, bola pri vyhlasovaní víťaza architektonickej súťaže, nechýbala na svadobnom obrade ani pri Kaplického stretnutiach s kompetentnými úradníkmi či politikmi. Bola na občianskych protestoch aj zasadaniach mestského parlamentu – a kde chýbala, tam si pomohla archívnymi zábermi ČT. Mozaika celej kauzy je vyskladaná mimoriadne dôsledne a filmársky príťažlivo. Filmárka sa síce snažila ostať čo najviac nad vecou, ale posolstvo jej filmu je jasné: Kaplického Chobotnicu treba postaviť. Tí, čo sú proti, vyznievajú vo filme smiešne alebo nedôveryhodne – a ako jednoznačná autorita, ktorá film rámcuje listom Kaplického dcére, pôsobí Václav Havel. Nie vždy je prílišná zaangažovanosť dokumentaristu prínosom, ale je pravda, že dokument nemôže byť bez názoru, bol by nudný. Aj Olga Špátová podľahla silnej charizme Jana Kaplického, jej film je jeho oslavou. No v tomto spore sú užitočné a dôležité aj hlasy oponentov, najmä tých, ktorí sa neutiekajú k lži či podpásovým útokom. Napokon, diskusia o Chobotnici, teda aj o tom, čo je to moderná architektúra a ako budovať Prahu, bola a je inšpirujúca a vzrušujúca pre všetkých zúčastnených. V tomto smere urobil Kaplický pre Prahu nesmierne veľa.
Tak sa z obyčajného dokumentu stala ľudská dráma s tragickou pointou a silným odkazom. Filmárka celkom isto na začiatku vôbec nepočítala s tým, kto všetko sa stane protagonistom jej filmu. Okrem Jana Kaplického a jeho rodiny je tu v úlohe nezmieriteľného odporcu prezident Václav Klaus so svojím poradcom a tiež s riaditeľom Národnej galérie Milanom Knížákom. Na opačnej strane barikády je Václav Havel, vášnivý podporovateľ Kaplického. Čudnú rolu lavírujúceho úradníka zohráva bývalý primátor Pavel Bém či Jiří Paroubek, ktorý cíti šancu zlepšiť si po boku Kaplického imidž. Nechýba ani starý dobrý priateľ Jana Kaplického – hádam o dve hlavy nižší – spevák Pavel Bobek či rešpektovaná architektka Eva Jiřičná, okrem iného aj bývalá Kaplického partnerka a jeho podporovateľka. Dôležitú rolu majú viacerí mestskí zastupitelia, ako aj občianski aktivisti či silný fan klub Jana Kaplického.
Olga Špátová je dôsledná filmárka, bola všade, kde bolo treba byť. Zachytila tvorivú atmosféru v Kaplického firme v Londýne, pátrala po jeho inšpiračných zdrojoch, bola pri vyhlasovaní víťaza architektonickej súťaže, nechýbala na svadobnom obrade ani pri Kaplického stretnutiach s kompetentnými úradníkmi či politikmi. Bola na občianskych protestoch aj zasadaniach mestského parlamentu – a kde chýbala, tam si pomohla archívnymi zábermi ČT. Mozaika celej kauzy je vyskladaná mimoriadne dôsledne a filmársky príťažlivo. Filmárka sa síce snažila ostať čo najviac nad vecou, ale posolstvo jej filmu je jasné: Kaplického Chobotnicu treba postaviť. Tí, čo sú proti, vyznievajú vo filme smiešne alebo nedôveryhodne – a ako jednoznačná autorita, ktorá film rámcuje listom Kaplického dcére, pôsobí Václav Havel. Nie vždy je prílišná zaangažovanosť dokumentaristu prínosom, ale je pravda, že dokument nemôže byť bez názoru, bol by nudný. Aj Olga Špátová podľahla silnej charizme Jana Kaplického, jej film je jeho oslavou. No v tomto spore sú užitočné a dôležité aj hlasy oponentov, najmä tých, ktorí sa neutiekajú k lži či podpásovým útokom. Napokon, diskusia o Chobotnici, teda aj o tom, čo je to moderná architektúra a ako budovať Prahu, bola a je inšpirujúca a vzrušujúca pre všetkých zúčastnených. V tomto smere urobil Kaplický pre Prahu nesmierne veľa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.