Kedysi bolo vydanie dlhoočakávaného albumu udalosťou číslo jeden. Keď napríklad U2 vydali album The Joshua Tree, vo vybraných predajniach po celom svete sa predával už od polnoci a zvedavé boli naň tisíce fanúšikov. Niečo podobné môžeme napísať aj o Krylovom Bratříčkovi alebo Konvergenciách slovenskej artrockovej legendy Collegium Musicum. Dnes sa niečo podobné v obchodoch nedeje, maximálne tak spadne server, ak sa na nový album Radiohead napojí príliš mnoho fanúšikov. No nie je všetko úplne stratené. Starý svet vinylov oprášil Record Store Day, ktorému sa za tri roky existencie podarilo aspoň sčasti oprášiť hlad po fyzickej hudbe, čiže tej, ktorá sa predáva v klasických kamenných shopoch.
Princíp Record Store Day je jednoduchý. Vždy v polovici marca sa otvoria vybrané obchody po celom svete a ponúkajú špeciálne limitované edície, ktoré sa umelci a vydavateľstvá rozhodli vydať len pre tento deň. Prvýkrát sa predminulú sobotu (16. apríla) sviatok uskutočnil aj u našich susedov vo Viedni, a tak sme boli zvedaví, ako to zafunguje. .viedenské ráno
Kráčať rannou Viedňou po Mariahilfer Strasse, keď ešte všetky obchody spia, je zvláštne. Asi v polovici obchodnej ulice sa nachádza malý nezávislý shop Record Bag. Je pol deviatej ráno, pred obchodom už postáva hlúčik fanúšikov a každou minútou prichádzajú ďalší. Tento rok je list špeciálnych vydaní Record Store Day veľmi široký, no Viedeň sa stále nachádza na okraji spektra, a tak nevieme, čo vlastne bude obchod ponúkať. Bude k dispozícii exkluzívny reprint singla Rolling Stones Brown Sugar z roku 1971 alebo nájdeme medzi regálmi exkluzívny album Foo Fighers, zostavený s coververzíí, Claptonov Unplugged album, ktorý na vinyle doteraz nevyšiel alebo striktne limitovaná EP od Nirvany Hormoaning, ktorá pôvodne vyšla v roku 1992 len pre austrálsky trh?
Brány obchodu sa otvárajú presne o deviatej, tridsiatka fanatikov sa nahrnie pred pokladňu a dúfa, že dostane to, po čom túži. Ranný rad pripomína staré časy za boľševika, tvorený ľuďmi, ktorí si privstali, aby si mohli kúpiť banány alebo kubánske pomaranče, ale nie sú si istí, či sa na nich dostane.
Pravidlá Record Store Day sú prísne. Aby sa zamedzilo kupčeniu s exkluzívnymi vydaniami, je povolené kúpiť z každého titulu len jeden kus, no vďaka internetovým dražbám na Ebay sa aj to zneužíva. Napríklad EP so štyrmi pesničkami Class Mythology od Ryana Adamsa stojí pôvodne okolo 20 eur, na sieti sa draží od 60 eur a vyššie. Je dostatok fanatikov, ktorí sú aj dnes, keď hudba tečie na sieti ako voda, schopní rozpustiť vo svojej záľube obrovské peniaze.
V Recorbag sme nedostali všetko, čo sme chceli (hlavne ten americký a britský zoznam exkluzívnych nahrávok bol veľmi bohatý), no boli sme vďační aj za to, čo bolo k dispozícii. Live EP Raya Lamontagna, spomínané EP od Nirvany, prvý singel z druhého albumu Fleet Foxes. Ešte navštívime ďalší obchod Substance zopár ulíc ďalej, dokúpime posledné tituly, ako napríklad raritné SP Morrisseyho (Glamorous Blue) a Velvet Undreground (Foggy Notion/ I Cant Stand It) ) a ideme domov. Na to, že Viedeň zažila vôbec prvýkrát Record Store Day, to bola celkom slušná úroda. Na druhý deň zaplavia blogy a spravodajské portály informácie, že išlo o najvydarenejší „deň“ v krátkej histórii akcie. Len v USA a Británii sa pred najznámejšími obchodmi tvorili dvoj-trojhodiné rady a veľa fanúšikov na portáloch zúfalo, že nedostalo presne to, čo chcelo.
Medzi najpredávanejšie nosiče patril album Medium Rare od Foo Fighters a fyzické vydanie vinylu The Fall od Gorillaz, ktorý pôvodne vyšiel len na nete koncom minulého roka. Najvyhľadávanejšou bola dvojica vôbec prvých singlov od White Stripes Lets Shake Hands a Lafayette Blues. Tie pôvodne vyšli ešte v roku 1998. .platňa záchranca
Record Store Day sa prvýkrát konal v tomto čase pred tromi rokmi. Vtedy sa v obchodoch objavilo len jedenásť titulov, špeciálne určených na tento deň. Založila ho štvorica amerických fanúšikov, ktorá takýmto spôsobom chcela pozdvihnúť predaj hudobných nosičov a zastaviť úpadok klasických obchodov s platňami. Len v posledných piatich rokoch sa pre krízu hudobného priemyslu a rozvíjajúceho internetového predaja stratila polovica z 5 515 fungujúcich predajní.
Tvorcovia Record Store Day ani fanúšikovia neveria, že sa vrátia staré časy, predsa hudba a jej predaj sa posunuli niekam inam, no vďaka nemu záujem o „fyzickú hudbu“ stále pretrváva. Nedávno mi jeden rakúsky predajca povedal, že vinyly sú jedinou možno budúcnosťou jeho obchodu. Inak jeho shop nemá zmysel. Kto by to bol povedal, že klasická čierna platňa, ktorá bola v deväťdesiatych rokoch na odpis, bude dnes do istej miery zachraňovať hudobný priemysel.
Princíp Record Store Day je jednoduchý. Vždy v polovici marca sa otvoria vybrané obchody po celom svete a ponúkajú špeciálne limitované edície, ktoré sa umelci a vydavateľstvá rozhodli vydať len pre tento deň. Prvýkrát sa predminulú sobotu (16. apríla) sviatok uskutočnil aj u našich susedov vo Viedni, a tak sme boli zvedaví, ako to zafunguje. .viedenské ráno
Kráčať rannou Viedňou po Mariahilfer Strasse, keď ešte všetky obchody spia, je zvláštne. Asi v polovici obchodnej ulice sa nachádza malý nezávislý shop Record Bag. Je pol deviatej ráno, pred obchodom už postáva hlúčik fanúšikov a každou minútou prichádzajú ďalší. Tento rok je list špeciálnych vydaní Record Store Day veľmi široký, no Viedeň sa stále nachádza na okraji spektra, a tak nevieme, čo vlastne bude obchod ponúkať. Bude k dispozícii exkluzívny reprint singla Rolling Stones Brown Sugar z roku 1971 alebo nájdeme medzi regálmi exkluzívny album Foo Fighers, zostavený s coververzíí, Claptonov Unplugged album, ktorý na vinyle doteraz nevyšiel alebo striktne limitovaná EP od Nirvany Hormoaning, ktorá pôvodne vyšla v roku 1992 len pre austrálsky trh?
Brány obchodu sa otvárajú presne o deviatej, tridsiatka fanatikov sa nahrnie pred pokladňu a dúfa, že dostane to, po čom túži. Ranný rad pripomína staré časy za boľševika, tvorený ľuďmi, ktorí si privstali, aby si mohli kúpiť banány alebo kubánske pomaranče, ale nie sú si istí, či sa na nich dostane.
Pravidlá Record Store Day sú prísne. Aby sa zamedzilo kupčeniu s exkluzívnymi vydaniami, je povolené kúpiť z každého titulu len jeden kus, no vďaka internetovým dražbám na Ebay sa aj to zneužíva. Napríklad EP so štyrmi pesničkami Class Mythology od Ryana Adamsa stojí pôvodne okolo 20 eur, na sieti sa draží od 60 eur a vyššie. Je dostatok fanatikov, ktorí sú aj dnes, keď hudba tečie na sieti ako voda, schopní rozpustiť vo svojej záľube obrovské peniaze.
V Recorbag sme nedostali všetko, čo sme chceli (hlavne ten americký a britský zoznam exkluzívnych nahrávok bol veľmi bohatý), no boli sme vďační aj za to, čo bolo k dispozícii. Live EP Raya Lamontagna, spomínané EP od Nirvany, prvý singel z druhého albumu Fleet Foxes. Ešte navštívime ďalší obchod Substance zopár ulíc ďalej, dokúpime posledné tituly, ako napríklad raritné SP Morrisseyho (Glamorous Blue) a Velvet Undreground (Foggy Notion/ I Cant Stand It) ) a ideme domov. Na to, že Viedeň zažila vôbec prvýkrát Record Store Day, to bola celkom slušná úroda. Na druhý deň zaplavia blogy a spravodajské portály informácie, že išlo o najvydarenejší „deň“ v krátkej histórii akcie. Len v USA a Británii sa pred najznámejšími obchodmi tvorili dvoj-trojhodiné rady a veľa fanúšikov na portáloch zúfalo, že nedostalo presne to, čo chcelo.
Medzi najpredávanejšie nosiče patril album Medium Rare od Foo Fighters a fyzické vydanie vinylu The Fall od Gorillaz, ktorý pôvodne vyšiel len na nete koncom minulého roka. Najvyhľadávanejšou bola dvojica vôbec prvých singlov od White Stripes Lets Shake Hands a Lafayette Blues. Tie pôvodne vyšli ešte v roku 1998. .platňa záchranca
Record Store Day sa prvýkrát konal v tomto čase pred tromi rokmi. Vtedy sa v obchodoch objavilo len jedenásť titulov, špeciálne určených na tento deň. Založila ho štvorica amerických fanúšikov, ktorá takýmto spôsobom chcela pozdvihnúť predaj hudobných nosičov a zastaviť úpadok klasických obchodov s platňami. Len v posledných piatich rokoch sa pre krízu hudobného priemyslu a rozvíjajúceho internetového predaja stratila polovica z 5 515 fungujúcich predajní.
Tvorcovia Record Store Day ani fanúšikovia neveria, že sa vrátia staré časy, predsa hudba a jej predaj sa posunuli niekam inam, no vďaka nemu záujem o „fyzickú hudbu“ stále pretrváva. Nedávno mi jeden rakúsky predajca povedal, že vinyly sú jedinou možno budúcnosťou jeho obchodu. Inak jeho shop nemá zmysel. Kto by to bol povedal, že klasická čierna platňa, ktorá bola v deväťdesiatych rokoch na odpis, bude dnes do istej miery zachraňovať hudobný priemysel.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.