.vo finále Ligy majstrov respektíve Pohára európskych majstrov sa len trom hráčom podarilo streliť hetrik. Okrem Ferenca Puskása a Alfreda Di Stéfana z Realu to dokázal už len Pierino Prati z AC. Aké bolo to finále roku 1969?
Celé to obdobie bolo vrcholom mojej kariéry. V roku 1968 som hral za Taliansko na majstrovstvách Európy a ako jediné talianske mužstvo v histórii sme tento titul získali. V roku 1970 som bol s Talianskom na majstrovstvách sveta v Mexiku, kde sme vo finále prehrali s Pelého Brazíliou. Ale mojím osobným vrcholom bolo to finále PEM v roku 1969 proti Ajaxu, za ktorý hral mladý Cruyff. .ale hviezdou finále ste sa stali práve vy a nie váš rovesník Johan Cruyff...
Naše mužstvo bolo vtedy veľmi silné a skúsené, ja som tam bol asi jediný mladý hráč. Zápas nezačal pre mňa veľmi šťastne, pretože už v piatej minúte som trafil do žrde. Zdalo sa mi, že šťastie asi nebude v tomto finále na mojej strane, ale v skutočnosti to bol od tej chvíle pre mňa magický večer, v ktorom úplne všetko vychádzalo tak, ako malo. Už som nič nepokazil a všetky ďalšie príležitosti som využil. .pamätáte si ešte tie tri góly?
Na to človek nikdy nezabudne. Ten prvý bol asi najťažší, bola to hlavička z veľkej vzdialenosti a musel som brankára prelobovať, čo je naozaj ťažké. Druhý bol asi najkrajší, náš kapitán Gianni Rivera ma perfektne uvoľnil, prihral mi do behu a ja som z prvej trafil asi z tridsiatich piatich metrov rovno do vinkla. Tretí bol znova hlavou po Riverovom centre, tentoraz to bolo zblízka a loptu som poslal do opačného smeru, než išiel brankár. .teraz sa v klube, v ktorom ste dosiahli najväčšie úspechy, venujete mládeži. Hľadáte talenty v rôznych krajinách a môžete teda porovnávať. Ako sa vám, napríklad, javil tohtoročný kemp v Bratislave?
Týmto juniorským kempom sa venujem už dlhé roky a tento je celkom určite jeden z najlepších, ak nie úplne najlepší. Zišlo sa tu naozaj veľa veľmi talentovaných detí. .znamená to, že z hľadiska množstva a kvality futbalových talentov je Slovensko porovnateľné, povedzme, s Talianskom?
Ak sa pýtate na tieto kempy, tak potom musím povedať, že tu bola kvalita vyššia ako v Taliansku. U nás sa v kempoch málokedy nájdu také talenty. Je to, samozrejme, aj preto, lebo tí najtalentovanejší malí Taliani už sú vo veľkých kluboch a nepotrebujú ísť do takéhoto kempu. Keby Bratislava bola Miláno, tí najlepší z tohto kempu by do neho nikdy neprišli, lebo už dávno by si ich všimlo AC aj Inter. Preto je ľahšie nájsť talenty v kempoch na Slovensku, v Chorvátsku, Guatemale či Kostarike. Tam všade sú deti na vyššej úrovni ako v talianskych kempoch. Ale na tomto kempe bolo viac mimoriadnych talentov než kdekoľvek inde. .čo si všímate na deťoch v kempe ako prvoradé?
Základom v tomto veku je loptová technika. To, ako decko narába s loptou, ako sa s ňou hrá, často bez toho, že by ho to niekto učil. Aj keď technika, samozrejme, nie je všetko. Existujú ľudia s takou loptovou technikou, že s ňou pokojne môžu vystupovať v cirkuse. Dokážu robiť s loptou neuveriteľné veci, ale v zápase by sa úplne stratili. A ja, hoci som dosiahol takmer všetky úspechy, aké môže futbalista dosiahnuť, by som nedokázal urobiť s loptou to, čo dokážu oni. .podľa čoho rozoznáte budúceho futbalistu?
Talent je vidno na prvý pohľad. Vidno to už na malých deťoch, pretože ony sa s tým narodia. Spočiatku sa ten talent rozvíja sám, väčšinou bez toho, že by o tom to decko vedelo. Neskôr sa spontánne učí samo, čo je dnes oveľa ľahšie ako voľakedy. Deti sa môžu inšpirovať televíznymi prenosmi, kde vidia také finty a dribling, aké sme my vidieť nemohli. Dnes sa používajú na oklamanie protihráča finty, ktoré voľakedy neexistovali. Dnešný dribling je veľmi odlišný od toho, čo sa používalo v mojich časoch. Ale oni to vidia v televízii, vidia to na playstation a z tej televízie a z počítačových hier sa to naučia. Tí najtalentovanejší to potom vedia úplne prirodzene zopakovať na ihrisku. .koľkí z chlapcov na tomto kempe boli naozaj veľmi výrazné talenty?
Štyria, piati. Tí boli skutočne výborní. Ich mená klub zverejní a pozve ich v septembri do Milána. Tam ich uvidia ďalší moji spolupracovníci. V klube totiž nestačí, aby nejakého chlapca vybral jeden z nás, musia sa na tom zhodnúť traja-štyria. A ak sa zhodneme, potom ho zavoláme do Milána. Problém však je, že až do veku 14 rokov chlapec nemôže prísť, jedine že by sa s ním presťahovala celá rodina. Preto ak nájdeme chlapca na veľmi vysokej úrovni, snaží sa AC Miláno skontaktovať s klubom, v ktorom ten chlapec hrá, a tento kontakt udržiavame, až kým chlapec nedorastie do veku, keď sa môže presunúť do Talianska. .aká je šanca, že z týchto výrazných talentov budú výrazní futbalisti?
Niekoľkí z nich majú pred sebou veľkú budúcnosť. Musia ešte na sebe veľa pracovať, ale som presvedčený, že niektorých z nich uvidíme hrať na profesionálnej úrovni. Viac sa však zatiaľ povedať nedá. Techniku vidíte hneď, a to aj u šesťročného decka, ale z toho nie jasné, ako to bude vyzerať, keď bude mať osemnásť. Špičkoví hráči musia mať zo desať vynikajúcich vlastností, technika je len jednou z nich. Ak jedna z tých vlastností chýba, už to nie je top level. A nie všetkým technickým talentom sa podarí dosiahnuť vrchol aj v tých ďalších vlastnostiach. Preto je vo futbale tak veľa stratených talentov. .kempy nie sú určené len pre budúcich futbalistov, ale aj pre bežné deti. Tento rok napríklad hradila všetky náklady trénerom aj účastníkom VÚB banka a kempu sa zúčastnili okrem detí vybraných Slovenským futbalovým zväzom aj deti zamestnancov a klientov tejto banky. Ako dokážete v kempoch skĺbiť program pre takých rôznorodých účastníkov?
Úlohou kempov naozaj nie je len vyhľadávanie talentov, ale aj šírenie značky a dobrého mena klubu. Kempy musíme robiť tak, aby uspokojili veľmi talentované deti, ale aj menej talentované, či dokonca netalentované. Pre nás je dôležité urobiť radosť deťom, pre ktoré je často ten týždeň splnením jedného životného sna. Je skvelé, ak pritom nájdeme aj nejaké veľmi nadané deti, ale to je v skutočnosti dosť ťažké, lebo aj iné kluby hľadajú. Cieľom kempov preto nie je len vyhľadávanie talentov. .na tréningu som videl aj dievčatá. Aj medzi nimi sa nájdu talenty porovnateľné s chlapcami?
Raz som mal v jednom kempe dievča, ktoré sa neskôr dostalo až do série A. Dnes je veľa dievčat naozaj dobrých. Po fyzickej stránke bude vždy medzi mužmi a ženami rozdiel, ale inak sú mnohé z nich veľmi šikovné. Nakoniec, tak ako vo všetkých iných športoch, napríklad v tenise. Kvalitatívny rozdiel medzi mužským a ženským futbalom sa za posledné roky značne znížil. Až na ten fyzický rozdiel sa ženský futbal veľmi priblížil mužskému. .posledná otázka: Ste posledný človek, ktorý dal hetrik vo finále najvyššej európskej klubovej súťaže. Chceli by ste, aby sa vám niektorý z talentov objavených v kempoch vyrovnal, alebo by vás to skôr mrzelo?
Rekordy sú na to, aby sa prekonávali. Držiteľ rekordu však dúfa, že sa jeho rekord udrží čo najdlhšie. Prekonanie svojho rekordu preto zrejme pociťuje s určitou trpkosťou. Takže radosť by som mal asi jedine vtedy, ak by sa mu to podarilo ako hráčovi AC. Pierino Prati/
Bývalý taliansky futbalista, najlepší strelec série A v sezóne 1967/68, majster Európy z roku 1968, víťaz Pohára európskych majstrov z roku 1969 a vicemajster sveta z roku 1970. Dnes je trénerom mládeže v klube AC Miláno, v Bratislave bol ako hlavný kouč AC Milan Junior Camp.
Celé to obdobie bolo vrcholom mojej kariéry. V roku 1968 som hral za Taliansko na majstrovstvách Európy a ako jediné talianske mužstvo v histórii sme tento titul získali. V roku 1970 som bol s Talianskom na majstrovstvách sveta v Mexiku, kde sme vo finále prehrali s Pelého Brazíliou. Ale mojím osobným vrcholom bolo to finále PEM v roku 1969 proti Ajaxu, za ktorý hral mladý Cruyff. .ale hviezdou finále ste sa stali práve vy a nie váš rovesník Johan Cruyff...
Naše mužstvo bolo vtedy veľmi silné a skúsené, ja som tam bol asi jediný mladý hráč. Zápas nezačal pre mňa veľmi šťastne, pretože už v piatej minúte som trafil do žrde. Zdalo sa mi, že šťastie asi nebude v tomto finále na mojej strane, ale v skutočnosti to bol od tej chvíle pre mňa magický večer, v ktorom úplne všetko vychádzalo tak, ako malo. Už som nič nepokazil a všetky ďalšie príležitosti som využil. .pamätáte si ešte tie tri góly?
Na to človek nikdy nezabudne. Ten prvý bol asi najťažší, bola to hlavička z veľkej vzdialenosti a musel som brankára prelobovať, čo je naozaj ťažké. Druhý bol asi najkrajší, náš kapitán Gianni Rivera ma perfektne uvoľnil, prihral mi do behu a ja som z prvej trafil asi z tridsiatich piatich metrov rovno do vinkla. Tretí bol znova hlavou po Riverovom centre, tentoraz to bolo zblízka a loptu som poslal do opačného smeru, než išiel brankár. .teraz sa v klube, v ktorom ste dosiahli najväčšie úspechy, venujete mládeži. Hľadáte talenty v rôznych krajinách a môžete teda porovnávať. Ako sa vám, napríklad, javil tohtoročný kemp v Bratislave?
Týmto juniorským kempom sa venujem už dlhé roky a tento je celkom určite jeden z najlepších, ak nie úplne najlepší. Zišlo sa tu naozaj veľa veľmi talentovaných detí. .znamená to, že z hľadiska množstva a kvality futbalových talentov je Slovensko porovnateľné, povedzme, s Talianskom?
Ak sa pýtate na tieto kempy, tak potom musím povedať, že tu bola kvalita vyššia ako v Taliansku. U nás sa v kempoch málokedy nájdu také talenty. Je to, samozrejme, aj preto, lebo tí najtalentovanejší malí Taliani už sú vo veľkých kluboch a nepotrebujú ísť do takéhoto kempu. Keby Bratislava bola Miláno, tí najlepší z tohto kempu by do neho nikdy neprišli, lebo už dávno by si ich všimlo AC aj Inter. Preto je ľahšie nájsť talenty v kempoch na Slovensku, v Chorvátsku, Guatemale či Kostarike. Tam všade sú deti na vyššej úrovni ako v talianskych kempoch. Ale na tomto kempe bolo viac mimoriadnych talentov než kdekoľvek inde. .čo si všímate na deťoch v kempe ako prvoradé?
Základom v tomto veku je loptová technika. To, ako decko narába s loptou, ako sa s ňou hrá, často bez toho, že by ho to niekto učil. Aj keď technika, samozrejme, nie je všetko. Existujú ľudia s takou loptovou technikou, že s ňou pokojne môžu vystupovať v cirkuse. Dokážu robiť s loptou neuveriteľné veci, ale v zápase by sa úplne stratili. A ja, hoci som dosiahol takmer všetky úspechy, aké môže futbalista dosiahnuť, by som nedokázal urobiť s loptou to, čo dokážu oni. .podľa čoho rozoznáte budúceho futbalistu?
Talent je vidno na prvý pohľad. Vidno to už na malých deťoch, pretože ony sa s tým narodia. Spočiatku sa ten talent rozvíja sám, väčšinou bez toho, že by o tom to decko vedelo. Neskôr sa spontánne učí samo, čo je dnes oveľa ľahšie ako voľakedy. Deti sa môžu inšpirovať televíznymi prenosmi, kde vidia také finty a dribling, aké sme my vidieť nemohli. Dnes sa používajú na oklamanie protihráča finty, ktoré voľakedy neexistovali. Dnešný dribling je veľmi odlišný od toho, čo sa používalo v mojich časoch. Ale oni to vidia v televízii, vidia to na playstation a z tej televízie a z počítačových hier sa to naučia. Tí najtalentovanejší to potom vedia úplne prirodzene zopakovať na ihrisku. .koľkí z chlapcov na tomto kempe boli naozaj veľmi výrazné talenty?
Štyria, piati. Tí boli skutočne výborní. Ich mená klub zverejní a pozve ich v septembri do Milána. Tam ich uvidia ďalší moji spolupracovníci. V klube totiž nestačí, aby nejakého chlapca vybral jeden z nás, musia sa na tom zhodnúť traja-štyria. A ak sa zhodneme, potom ho zavoláme do Milána. Problém však je, že až do veku 14 rokov chlapec nemôže prísť, jedine že by sa s ním presťahovala celá rodina. Preto ak nájdeme chlapca na veľmi vysokej úrovni, snaží sa AC Miláno skontaktovať s klubom, v ktorom ten chlapec hrá, a tento kontakt udržiavame, až kým chlapec nedorastie do veku, keď sa môže presunúť do Talianska. .aká je šanca, že z týchto výrazných talentov budú výrazní futbalisti?
Niekoľkí z nich majú pred sebou veľkú budúcnosť. Musia ešte na sebe veľa pracovať, ale som presvedčený, že niektorých z nich uvidíme hrať na profesionálnej úrovni. Viac sa však zatiaľ povedať nedá. Techniku vidíte hneď, a to aj u šesťročného decka, ale z toho nie jasné, ako to bude vyzerať, keď bude mať osemnásť. Špičkoví hráči musia mať zo desať vynikajúcich vlastností, technika je len jednou z nich. Ak jedna z tých vlastností chýba, už to nie je top level. A nie všetkým technickým talentom sa podarí dosiahnuť vrchol aj v tých ďalších vlastnostiach. Preto je vo futbale tak veľa stratených talentov. .kempy nie sú určené len pre budúcich futbalistov, ale aj pre bežné deti. Tento rok napríklad hradila všetky náklady trénerom aj účastníkom VÚB banka a kempu sa zúčastnili okrem detí vybraných Slovenským futbalovým zväzom aj deti zamestnancov a klientov tejto banky. Ako dokážete v kempoch skĺbiť program pre takých rôznorodých účastníkov?
Úlohou kempov naozaj nie je len vyhľadávanie talentov, ale aj šírenie značky a dobrého mena klubu. Kempy musíme robiť tak, aby uspokojili veľmi talentované deti, ale aj menej talentované, či dokonca netalentované. Pre nás je dôležité urobiť radosť deťom, pre ktoré je často ten týždeň splnením jedného životného sna. Je skvelé, ak pritom nájdeme aj nejaké veľmi nadané deti, ale to je v skutočnosti dosť ťažké, lebo aj iné kluby hľadajú. Cieľom kempov preto nie je len vyhľadávanie talentov. .na tréningu som videl aj dievčatá. Aj medzi nimi sa nájdu talenty porovnateľné s chlapcami?
Raz som mal v jednom kempe dievča, ktoré sa neskôr dostalo až do série A. Dnes je veľa dievčat naozaj dobrých. Po fyzickej stránke bude vždy medzi mužmi a ženami rozdiel, ale inak sú mnohé z nich veľmi šikovné. Nakoniec, tak ako vo všetkých iných športoch, napríklad v tenise. Kvalitatívny rozdiel medzi mužským a ženským futbalom sa za posledné roky značne znížil. Až na ten fyzický rozdiel sa ženský futbal veľmi priblížil mužskému. .posledná otázka: Ste posledný človek, ktorý dal hetrik vo finále najvyššej európskej klubovej súťaže. Chceli by ste, aby sa vám niektorý z talentov objavených v kempoch vyrovnal, alebo by vás to skôr mrzelo?
Rekordy sú na to, aby sa prekonávali. Držiteľ rekordu však dúfa, že sa jeho rekord udrží čo najdlhšie. Prekonanie svojho rekordu preto zrejme pociťuje s určitou trpkosťou. Takže radosť by som mal asi jedine vtedy, ak by sa mu to podarilo ako hráčovi AC. Pierino Prati/
Bývalý taliansky futbalista, najlepší strelec série A v sezóne 1967/68, majster Európy z roku 1968, víťaz Pohára európskych majstrov z roku 1969 a vicemajster sveta z roku 1970. Dnes je trénerom mládeže v klube AC Miláno, v Bratislave bol ako hlavný kouč AC Milan Junior Camp.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.