.david Nicholls je nový, ba dokonca lepší Nick Hornby, prečítala som si niekde o autorovi svetového bestselleru Jeden deň a utekala po jeho český preklad do kníhkupectva. Milovníci „inteligentných romantických komédií pre mužov“ majú zase čo čítať, lebo aj s tým Hornbym to v poslednom čase išlo už trochu z kopca.
Apropo, Nick Hornby. Ten kolegu spisovateľa a scenáristu Davida Nichollsa ohodnotil na svojom blogu takto: „Skvelé, pohlcujúce, inteligentné, fantasticky čítavé... brilantné v opise detailov posledných dvoch dekád britského kultúrneho a politického života... perfektné čítanie na pláž pre ľudí, ktorých inak odpudzuje samotná myšlienka, že existuje nejaké plážového čítanie.“ Áno, to je veľmi výstižné. Nielen čitatelia ale aj väčšina recenzentov románu bojuje s podozrením, či to je, alebo nie je len ľahká beletria na pláž, či dokonca, fujtajbl, červená knižnica. Zároveň však musia uznať, že je to román napísaný mimoriadne, a to v mnohých ohľadoch.
Vyše štyristostranový román Jeden deň sleduje dvadsať rokov života dvoch ľudí, Emmy Morleyovej a Dextera Mayhewa, ktorí sa zoznámia, lepšie povedané, ocitnú v jednej posteli, posledný deň na vysokej škole a popri iných činnostiach sa rozprávajú o tom, ako si predstavujú svoj budúci život. Ten deň, 15. júl 1988, Deň svätého Swithina, je niečo ako náš Medard. V duchu pranostiky vydrží zvláštny vzťah Emmy a Dextera nie ďalších štyridsať dní, ale dvadsať rokov. Čitateľ má možnosť nahliadnuť do ich života každý rok práve na svätého Swithina, a sledovať, ako sa napĺňajú a menia ich odvážne sny a plány, ako sa stretávajú, míňajú, priatelia, odcudzujú a zbližujú. Práve táto forma, keď sa nedozvedáme, čo sa dialo predtým a čo potom, chronologicky, ale vidíme len krátke výseky života, dáva románu popri skvelých dialógoch a výstižných opisoch nečakaný švih.
Ema začína ako premiantka s ľavicovými idealistickými názormi, dokáže sa však uchytiť len ako čašníčka v hnusnom bistre, býva v príšerných dierach, neskôr začne učiť na strednej škole a písať knihy. Naopak, Dexter, šarmantný flákač z dobrej rodiny sa rýchlo uchytí v televíznej šou, čo mu prinesie peniaze, alkohol, drogy a záujem žien. Ako stráca triezvosť, prichádza postupne aj o popularitu, prácu a rodinu. Ťažko hodnotiť knihu a neprezradiť, že na konci čitateľa nečaká happyend, ale skôr čudná hra autora s formou a časovými rovinami, ktorá pôsobí trochu nesúrodo s predošlými konzistentnými štyrmi časťami románu. Akoby sa autor toho neodvratného vyústenia do happyendu a definitívneho zaškatuľkovania do červenej knižnice sám zľakol.
Na pozadí príbehu má čitateľ možnosť sledovať nielen to, ako sa menia problémy, ktorými sa hrdinovia stretávajú tak, ako postupne starnú a menia sa im priority, hľadanie si práce, bývania, partnera cez budovanie kariéry a rodiny až po jej rozpad. Autorovi sa podarilo vystihnúť a aj spoločenské premeny a rôzne nastupujúce fenomény, ako sú televízne šou či terorizmus. Pád železnej opony síce hrdinovia pri svojom turbulentnom živote nezaznamenali, ale našincovi v podobnom veku môže román ponúknuť prekvapivé porovnanie s vlastným životom a jedinečnými príležitosťami, ktoré mu doba priniesla.
Dalo sa čakať, že svetový bestseller, zvlášť, keď ho písal zručný scenárista, ktorý už jeden svoj román sfilmoval (Starter For Ten, 2006) sa nevyhne filmovému spracovaniu. Americká premiéra je už tento týždeň, k nám film dorazí v novembri. Anne Hathawayová v hlavnej úlohe, režisérka Lone Scherfigová (An Education) ani trailer nenechávajú na pochybách, že z pozoruhodnej knihy zostane len ďalšia obyčajná romantická komédia. David Nicholls: Jeden den, Argo 2011
Apropo, Nick Hornby. Ten kolegu spisovateľa a scenáristu Davida Nichollsa ohodnotil na svojom blogu takto: „Skvelé, pohlcujúce, inteligentné, fantasticky čítavé... brilantné v opise detailov posledných dvoch dekád britského kultúrneho a politického života... perfektné čítanie na pláž pre ľudí, ktorých inak odpudzuje samotná myšlienka, že existuje nejaké plážového čítanie.“ Áno, to je veľmi výstižné. Nielen čitatelia ale aj väčšina recenzentov románu bojuje s podozrením, či to je, alebo nie je len ľahká beletria na pláž, či dokonca, fujtajbl, červená knižnica. Zároveň však musia uznať, že je to román napísaný mimoriadne, a to v mnohých ohľadoch.
Vyše štyristostranový román Jeden deň sleduje dvadsať rokov života dvoch ľudí, Emmy Morleyovej a Dextera Mayhewa, ktorí sa zoznámia, lepšie povedané, ocitnú v jednej posteli, posledný deň na vysokej škole a popri iných činnostiach sa rozprávajú o tom, ako si predstavujú svoj budúci život. Ten deň, 15. júl 1988, Deň svätého Swithina, je niečo ako náš Medard. V duchu pranostiky vydrží zvláštny vzťah Emmy a Dextera nie ďalších štyridsať dní, ale dvadsať rokov. Čitateľ má možnosť nahliadnuť do ich života každý rok práve na svätého Swithina, a sledovať, ako sa napĺňajú a menia ich odvážne sny a plány, ako sa stretávajú, míňajú, priatelia, odcudzujú a zbližujú. Práve táto forma, keď sa nedozvedáme, čo sa dialo predtým a čo potom, chronologicky, ale vidíme len krátke výseky života, dáva románu popri skvelých dialógoch a výstižných opisoch nečakaný švih.
Ema začína ako premiantka s ľavicovými idealistickými názormi, dokáže sa však uchytiť len ako čašníčka v hnusnom bistre, býva v príšerných dierach, neskôr začne učiť na strednej škole a písať knihy. Naopak, Dexter, šarmantný flákač z dobrej rodiny sa rýchlo uchytí v televíznej šou, čo mu prinesie peniaze, alkohol, drogy a záujem žien. Ako stráca triezvosť, prichádza postupne aj o popularitu, prácu a rodinu. Ťažko hodnotiť knihu a neprezradiť, že na konci čitateľa nečaká happyend, ale skôr čudná hra autora s formou a časovými rovinami, ktorá pôsobí trochu nesúrodo s predošlými konzistentnými štyrmi časťami románu. Akoby sa autor toho neodvratného vyústenia do happyendu a definitívneho zaškatuľkovania do červenej knižnice sám zľakol.
Na pozadí príbehu má čitateľ možnosť sledovať nielen to, ako sa menia problémy, ktorými sa hrdinovia stretávajú tak, ako postupne starnú a menia sa im priority, hľadanie si práce, bývania, partnera cez budovanie kariéry a rodiny až po jej rozpad. Autorovi sa podarilo vystihnúť a aj spoločenské premeny a rôzne nastupujúce fenomény, ako sú televízne šou či terorizmus. Pád železnej opony síce hrdinovia pri svojom turbulentnom živote nezaznamenali, ale našincovi v podobnom veku môže román ponúknuť prekvapivé porovnanie s vlastným životom a jedinečnými príležitosťami, ktoré mu doba priniesla.
Dalo sa čakať, že svetový bestseller, zvlášť, keď ho písal zručný scenárista, ktorý už jeden svoj román sfilmoval (Starter For Ten, 2006) sa nevyhne filmovému spracovaniu. Americká premiéra je už tento týždeň, k nám film dorazí v novembri. Anne Hathawayová v hlavnej úlohe, režisérka Lone Scherfigová (An Education) ani trailer nenechávajú na pochybách, že z pozoruhodnej knihy zostane len ďalšia obyčajná romantická komédia. David Nicholls: Jeden den, Argo 2011
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.