Po dánskych Efterklang toto leto Memento More prinieslo dva diametrálne odlišné hudobné projekty z USA – komorné a komplikované Xiu Xiu (rozhovor v minulom .týždni) a pompézny, hravý YACHT.
Na európske turné vyrazili YACHT so svojím novým albumom Shangri-La, ktorý vyšiel v júni tohto roku na labeli DFA. Po See Mystery Lights (2009) je to v poradí druhý album, ktorý vzišiel zo spolupráce Jona Bechtolta a Claire Evans. .o YACHT sa zvykne hovoriť, že je to viac než skupina – že je to konceptuálny projekt. Súhlasíte s tým?
JB: YACHT je skupina, vierovyznanie a biznis.
CE: Je to vlastne všetko to, čo robíme spolu my dvaja. Od raňajok cez tvorenie internetových stránok a videí až po písanie kníh a hudby. Ale sme známi predovšetkým našou hudbou a tomu venujeme aj najviac času. .yACHT je skratka.
JB: Je to skratka pre Young Americans Challenging High Technology. Bol to názov jedného experimentálneho projektu, ktorý raz bežal na mojej škole v Portlande. .do roku 2008 bol YACHT len Jonovým samostatným projektom. Po zážitku v texaskej púšti sa to zmenilo.
CE: YACHT, tak ako existuje teraz, vznikol po tom, čo sme spoločne zažili paranormálny úkaz v púšti pri texaskom meste Marfa. So železnou pravidelnosťou sa tam každú noc zjavujú svetlá. Je to optický jav, o ktorom sa vie už stáročia, pozorovali ho kovboji aj indiáni – ale nikto nevie, čo ho spôsobuje.
JB: Je to reálne existujúci fénomén, ktorý je úplne nevysvetlený…
CE: My sme deti technologickej doby. Keď sme videli tie svetlá – bolo to skutočné, ale zároveň nevysvetliteľné. Nechcelo sa nám veriť, že vo svete sú veci, ktoré sa nedajú racionálne vysvetliť, ktoré nemôžete dať do googlu a vzápätí zistiť, čo to je. Neboli sme nijako zvlášť duchovní ľudia, ale tu sme si uvedomili, že drvivú väčšinu histórie ľudstva bolo tajomno súčasťou ľudského života. Uvedomili sme si, že väčšina filozofie, umenia, ktoré ľudia vytvorili, vychádzalo práve zo skúsenosti úžasu, bázne, tajomna. My, alebo aspoň naša generácia, sme to stratili. Po tomto zážitku bolo pre nás dôležité, aby celá naša ďalšia tvorba nejakým spôsobom tú bázeň reflektovala. Na základe tej skúsenosti takmer vzápätí vznikol náš prvý spoločný album See Mystery Lights. .akú rolu v tom všetkom hrá technológia?
JB: Používame ju ako nástroj – je to kladivo dnešnej doby.
CE: To „C“ v YACHT je skratkou „challenging“ – využívame ju subverzívne, hráme sa. Hľadáme využitie pre nástroje, ktoré máme k dispozícii. .je pravda, že pred Shangri-La ste nikdy nenahrávali v štúdiu?
JB: See Mystery Lights sme nahrali sami doma, na počítači, s jedným mikrofónom, lebo sme nemali peniaze na štúdio. Ponuka od vydavateľstva DFA nám umožnila prístup do štúdia, ale ani v štúdiu sme nenahrávali tak, ako sa zvykne. Zvukár nám v prvý deň pomohol všetko nastaviť, potom nám len odovzdali kľúče od štúdia a všetko sme si nahrávali sami. Nemali sme dopredu nič zložené ani napísane, všetko vznikalo tam. .odkiaľ ten záujem o utópiu, ktorý prestupuje váš nový album?
CE: Nadväzuje na skúsenosť s tajomnými svetlami. Hľadali sme spôsob, ako tú skúsenosť pretaviť do našich životov. Veľa sme o tom čítali a prišli sme k utópii ako spôsobu, ako tú skúsenosť zachytiť, skonkretizovať.
JB: Meno „Shangri-La“ je zároveň prestúpené popovými odkazmi. .čo pre vás znamená utópia?
CE: Čím viac sme na novom albume pracovali, tým viac sme utópiu začali vnímať nie ako fyzické miesto, ale ako niečo, čo sa týka času. Utópia, ako ju chápeme my, je vlastne celá o čase – môžete prežiť dvojsekundovú utópiu, alebo utópiu, ktorá trvá celý život. Alebo môžete zažiť nejakú transcendentnú skúsenosť počas koncertu. Všetky tieto utópie sú časovo ohraničené – ak by boli nekonečné, zmenili by sa na peklo. My sa na naších koncertoch snažíme ľuďom poskytnúť rámec, kde by mohli zažiť moment takejto skúsenosti. .chcete ľuďom umožňovať skúsenosti, ktoré nie sú ľahko dostupné, no na druhej strane používate popové postupy. Ako to ide dokopy?
CE: Pre nás je to záležitosť rôznych vrstiev. Nechceme veci zjednodušovať, ale zároveň milujeme pop. Tým, že je pop taký chytľavý, poskytuje možnosť ukrývať do seba rôzne subverzívne odkazy alebo aj ťažšie témy – môžete robiť pop skladby o smrti alebo o Bohu.
JB: Obaja sme sa k popu dostali až postupne. Ja som vyrástol na grunge, mojím najväčším hudobným vplyvom bola Nirvana. Claire začínala v noiseovej kapele…
CE: To, že sme sa k hudbe dostali cez punk, nám ukázalo, že všetko je možné – aj pop. Autorka je publicistka.
Na európske turné vyrazili YACHT so svojím novým albumom Shangri-La, ktorý vyšiel v júni tohto roku na labeli DFA. Po See Mystery Lights (2009) je to v poradí druhý album, ktorý vzišiel zo spolupráce Jona Bechtolta a Claire Evans. .o YACHT sa zvykne hovoriť, že je to viac než skupina – že je to konceptuálny projekt. Súhlasíte s tým?
JB: YACHT je skupina, vierovyznanie a biznis.
CE: Je to vlastne všetko to, čo robíme spolu my dvaja. Od raňajok cez tvorenie internetových stránok a videí až po písanie kníh a hudby. Ale sme známi predovšetkým našou hudbou a tomu venujeme aj najviac času. .yACHT je skratka.
JB: Je to skratka pre Young Americans Challenging High Technology. Bol to názov jedného experimentálneho projektu, ktorý raz bežal na mojej škole v Portlande. .do roku 2008 bol YACHT len Jonovým samostatným projektom. Po zážitku v texaskej púšti sa to zmenilo.
CE: YACHT, tak ako existuje teraz, vznikol po tom, čo sme spoločne zažili paranormálny úkaz v púšti pri texaskom meste Marfa. So železnou pravidelnosťou sa tam každú noc zjavujú svetlá. Je to optický jav, o ktorom sa vie už stáročia, pozorovali ho kovboji aj indiáni – ale nikto nevie, čo ho spôsobuje.
JB: Je to reálne existujúci fénomén, ktorý je úplne nevysvetlený…
CE: My sme deti technologickej doby. Keď sme videli tie svetlá – bolo to skutočné, ale zároveň nevysvetliteľné. Nechcelo sa nám veriť, že vo svete sú veci, ktoré sa nedajú racionálne vysvetliť, ktoré nemôžete dať do googlu a vzápätí zistiť, čo to je. Neboli sme nijako zvlášť duchovní ľudia, ale tu sme si uvedomili, že drvivú väčšinu histórie ľudstva bolo tajomno súčasťou ľudského života. Uvedomili sme si, že väčšina filozofie, umenia, ktoré ľudia vytvorili, vychádzalo práve zo skúsenosti úžasu, bázne, tajomna. My, alebo aspoň naša generácia, sme to stratili. Po tomto zážitku bolo pre nás dôležité, aby celá naša ďalšia tvorba nejakým spôsobom tú bázeň reflektovala. Na základe tej skúsenosti takmer vzápätí vznikol náš prvý spoločný album See Mystery Lights. .akú rolu v tom všetkom hrá technológia?
JB: Používame ju ako nástroj – je to kladivo dnešnej doby.
CE: To „C“ v YACHT je skratkou „challenging“ – využívame ju subverzívne, hráme sa. Hľadáme využitie pre nástroje, ktoré máme k dispozícii. .je pravda, že pred Shangri-La ste nikdy nenahrávali v štúdiu?
JB: See Mystery Lights sme nahrali sami doma, na počítači, s jedným mikrofónom, lebo sme nemali peniaze na štúdio. Ponuka od vydavateľstva DFA nám umožnila prístup do štúdia, ale ani v štúdiu sme nenahrávali tak, ako sa zvykne. Zvukár nám v prvý deň pomohol všetko nastaviť, potom nám len odovzdali kľúče od štúdia a všetko sme si nahrávali sami. Nemali sme dopredu nič zložené ani napísane, všetko vznikalo tam. .odkiaľ ten záujem o utópiu, ktorý prestupuje váš nový album?
CE: Nadväzuje na skúsenosť s tajomnými svetlami. Hľadali sme spôsob, ako tú skúsenosť pretaviť do našich životov. Veľa sme o tom čítali a prišli sme k utópii ako spôsobu, ako tú skúsenosť zachytiť, skonkretizovať.
JB: Meno „Shangri-La“ je zároveň prestúpené popovými odkazmi. .čo pre vás znamená utópia?
CE: Čím viac sme na novom albume pracovali, tým viac sme utópiu začali vnímať nie ako fyzické miesto, ale ako niečo, čo sa týka času. Utópia, ako ju chápeme my, je vlastne celá o čase – môžete prežiť dvojsekundovú utópiu, alebo utópiu, ktorá trvá celý život. Alebo môžete zažiť nejakú transcendentnú skúsenosť počas koncertu. Všetky tieto utópie sú časovo ohraničené – ak by boli nekonečné, zmenili by sa na peklo. My sa na naších koncertoch snažíme ľuďom poskytnúť rámec, kde by mohli zažiť moment takejto skúsenosti. .chcete ľuďom umožňovať skúsenosti, ktoré nie sú ľahko dostupné, no na druhej strane používate popové postupy. Ako to ide dokopy?
CE: Pre nás je to záležitosť rôznych vrstiev. Nechceme veci zjednodušovať, ale zároveň milujeme pop. Tým, že je pop taký chytľavý, poskytuje možnosť ukrývať do seba rôzne subverzívne odkazy alebo aj ťažšie témy – môžete robiť pop skladby o smrti alebo o Bohu.
JB: Obaja sme sa k popu dostali až postupne. Ja som vyrástol na grunge, mojím najväčším hudobným vplyvom bola Nirvana. Claire začínala v noiseovej kapele…
CE: To, že sme sa k hudbe dostali cez punk, nám ukázalo, že všetko je možné – aj pop. Autorka je publicistka.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.