Členovia Kroke stihli nahrať osem vlastných albumov a množstvo bočných projektov, vrátane hudby k filmom. Hoci spočiatku mali väčší úspech mimo Poľska (obľúbilo si ich najmä publikum v Nemecku, Švédsku a Španielsku), v poslednom čase sa im darí aj doma – možno preto, že nahrali niekoľko platní s ďalšími poľskými interpretmi.
Základ skupiny tvoria Tomasz Kukurba, hráč na husliach, perkusiách, flaute a občasný spevák, ďalší Tomáš – kontrabasista Tomasz Lato a akordeonista Jerzy Bawoł. Ich ťažko zaraditeľný štýl, v ktorom počuť nielen klezmer, ale aj džez, klasiku, filmovú hudbu či iné žánre, sami označujú ako „hudba Kroke“. Za miesto a mesto, ktoré ich hudobný a ľudský vývoj najviac ovplyvnilo, považujú rodný Krakov, najmä jeho židovskú štvrť Kazimierz (slovo Kroke vraj v jidiš označuje zároveň Krakov i Kazimierz) s jedinečným duchom miesta.
Na začiatku ich kariéry bolo zopár šťastných náhod. Traja absolventi Hudobnej akadémie v Krakove sa najprv stretávali v rôznych hudobných telesách, interpretujúcich klasickú hudbu. Postupne však zistili, že majú aj iné hudobné lásky, napríklad rumunského hudobníka Georgea Zamphira či filmovú hudbu Petera Gabriela, a na rôznych stretnutiach začali hrávať skladby, ktoré v nedávnom rozhovore s Piotrom Stelmachom z Poľského rozhlasu označil Tomaz Kukurba ako „balkánsko-židovsko-cigánsku“ muziku. Po niekoľkých vystúpeniach v krakovských galériách a kaviarňach vznikla v roku 1993 ich prvá kazeta s názvom Kroke Klezmer Acoustic Music. Tá sa nejakým zázrakom dostala do rúk Stevenovi Spielbergovi, a ten ich na základe toho pozval hrať na premiéry v tom čase nového filmu Schindlerov zoznam v Krakove, a neskôr aj Jeruzaleme. O tri roky neskôr podpísali Kroke zmluvu s nemeckým vydavateľstvom Oriente, kde vyšli všetky ich doterajšie cédečka. V roku 1997 dostali prvýkrát pozvánku na slávny festival world music WOMAD a v tom čase nahrali v štúdiách Real World aj hudbu, ktorú neskôr Peter Gabriel (ten istý, ktorý bol ich hudobným vzorom) použil v soundtracku k austrálskemu filmu Rabbit-Proof Fence (Protikráličí plot).
Hoci ich radové platne si kritika vysoko cenila, najväčší komerčný úspech im priniesol až album z roku 2003 s názvom East Meets West, na ktorom hosťoval britský huslista Nigel Kennedy a v jednej skladbe aj speváčka Natacha Atlas. V posledných rokoch Kroke nahrali aj albumy s poľskými interpretmi, napríklad so speváčkami Edytou Geppert (album šansónov), Majou Sikorowskou (grécky folklór) či s rôznymi orchestrami vážnej hudby, čím sa vlastne vrátili na začiatok svojej hudobnej kariéry. Jednu ich skladbu použil aj David Lynch vo svojom ostatnom filme Inland Empire.
Hoci členovia Kroke radi improvizujú a sú schopní hrať skoro s každým, v poslednom čase najčastejšie koncertujú len traja a je to vraj veľký zážitok. Kto nestihol ich tohtoročný koncert na festivale Pohoda, môže svoju chybu napraviť v nedeľu 11. septembra vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ulici v Bratislave, o deň neskôr v Evanjelickom kostole na Lazovnej ulici v Banskej Bystrici, alebo v utorok 13. septembra v synagóge v Liptovskom Mikuláši, kde vystúpia v rámci podujatia Mosty-Gesharim.
Základ skupiny tvoria Tomasz Kukurba, hráč na husliach, perkusiách, flaute a občasný spevák, ďalší Tomáš – kontrabasista Tomasz Lato a akordeonista Jerzy Bawoł. Ich ťažko zaraditeľný štýl, v ktorom počuť nielen klezmer, ale aj džez, klasiku, filmovú hudbu či iné žánre, sami označujú ako „hudba Kroke“. Za miesto a mesto, ktoré ich hudobný a ľudský vývoj najviac ovplyvnilo, považujú rodný Krakov, najmä jeho židovskú štvrť Kazimierz (slovo Kroke vraj v jidiš označuje zároveň Krakov i Kazimierz) s jedinečným duchom miesta.
Na začiatku ich kariéry bolo zopár šťastných náhod. Traja absolventi Hudobnej akadémie v Krakove sa najprv stretávali v rôznych hudobných telesách, interpretujúcich klasickú hudbu. Postupne však zistili, že majú aj iné hudobné lásky, napríklad rumunského hudobníka Georgea Zamphira či filmovú hudbu Petera Gabriela, a na rôznych stretnutiach začali hrávať skladby, ktoré v nedávnom rozhovore s Piotrom Stelmachom z Poľského rozhlasu označil Tomaz Kukurba ako „balkánsko-židovsko-cigánsku“ muziku. Po niekoľkých vystúpeniach v krakovských galériách a kaviarňach vznikla v roku 1993 ich prvá kazeta s názvom Kroke Klezmer Acoustic Music. Tá sa nejakým zázrakom dostala do rúk Stevenovi Spielbergovi, a ten ich na základe toho pozval hrať na premiéry v tom čase nového filmu Schindlerov zoznam v Krakove, a neskôr aj Jeruzaleme. O tri roky neskôr podpísali Kroke zmluvu s nemeckým vydavateľstvom Oriente, kde vyšli všetky ich doterajšie cédečka. V roku 1997 dostali prvýkrát pozvánku na slávny festival world music WOMAD a v tom čase nahrali v štúdiách Real World aj hudbu, ktorú neskôr Peter Gabriel (ten istý, ktorý bol ich hudobným vzorom) použil v soundtracku k austrálskemu filmu Rabbit-Proof Fence (Protikráličí plot).
Hoci ich radové platne si kritika vysoko cenila, najväčší komerčný úspech im priniesol až album z roku 2003 s názvom East Meets West, na ktorom hosťoval britský huslista Nigel Kennedy a v jednej skladbe aj speváčka Natacha Atlas. V posledných rokoch Kroke nahrali aj albumy s poľskými interpretmi, napríklad so speváčkami Edytou Geppert (album šansónov), Majou Sikorowskou (grécky folklór) či s rôznymi orchestrami vážnej hudby, čím sa vlastne vrátili na začiatok svojej hudobnej kariéry. Jednu ich skladbu použil aj David Lynch vo svojom ostatnom filme Inland Empire.
Hoci členovia Kroke radi improvizujú a sú schopní hrať skoro s každým, v poslednom čase najčastejšie koncertujú len traja a je to vraj veľký zážitok. Kto nestihol ich tohtoročný koncert na festivale Pohoda, môže svoju chybu napraviť v nedeľu 11. septembra vo Veľkom evanjelickom kostole na Panenskej ulici v Bratislave, o deň neskôr v Evanjelickom kostole na Lazovnej ulici v Banskej Bystrici, alebo v utorok 13. septembra v synagóge v Liptovskom Mikuláši, kde vystúpia v rámci podujatia Mosty-Gesharim.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.