Ak máte tínedžerskú dcéru, vnučku, neter, určite sa sem-tam nevyhnete pohľadom či myšlienkam, ktoré vo vás vzbudzujú obavy, možno i strach. Strach o to mláďa, dušou i rozumom, telom však už hotovú ženu. Kvetina v rozpuku, nie do dôsledkov schopná posúdiť svet a svoje miesto v ňom, nevnímavá k číhajúcim nebezpečenstvám, túžobne očakávajúca lásku. Niektorí z nás tieto plody zeme ochraňujú, iní ich odtrhnú a pošliapu. Dnes je to nebezpečnejšie ako inokedy. Všetci sme totiž pri pécečkách, na internete, fejsbuku, mailujeme všetci: kvetinky, ich ochrancovia aj ich pošliapavači. Aj obchod s bielym mäsom je na internetovej stránke.
Scenár Nevinnosti písal Hřebejkov stály spolupracovník Petr Jarchovský (ktorý, napríklad, napísal pre režiséra Ondřeja Trojana scenáre k snímkam Želary či nedávno Občanský průkaz). Pôvodne vraj obchodovanie s dievčatami a ženami hralo v príbehu väčšiu úlohu ako v konečnej filmovej verzii. V tej sa, ako je už v prípade tohto tvorivého tandemu v posledných rokoch zvykom, väčšmi dostávajú do popredia rodinné vzťahy. Mikrosvet rodiny – odtlačok makrosveta so všetkými jeho hviezdnymi dňami, svinstvami, tajomstvami.
Tomáš je úspešný muž – lekár, čo nemá núdzu o pacientov; manžel úspešnej manželky, ktorá je dcérou úspešného otca; bývajú vo veľkom dome so záhradou, vychovávajú -násťročnú dcéru, čo má plno kamarátok a hotuje sa byť úspešnou. Na pohľad sú veci oukej. Pod pokrievkou a za plotom sa všeličo skrýva. Neúspešná manželkina sestra, mentálne dosť ťažko postihnutý syn z prvého manželstva, zamilované sexi maily neznámej obdivovateľky, romantická chalúpka na brehu Máchovho jazera je tiež všeličoho svedkom ... Navyše sa v užšom rodinnom kruhu vyskytuje policajt, a keď mamička mladučkej Olinky podá na Tomáša trestné oznámenie, práve tento vyšetrovateľ to dostane na starosť.
Režisér hovorí o svojom filme ako o príbehu rôznych podôb lásky. Sú tam. A sú tam aj rôzne podoby nevinnosti a vinnosti, ich niekedy obojaké, nejasné tváre. A je tam aj dosť toho, ako môže byť vina znášaná, nepriznávaná, potrestaná... O mlynoch, čo síce melú pomaly, ale... A čosi aj o pokání, ktoré možno učiniť.
Filmy Jana Hřebejka a Petra Jarchovského o niečo zvážneli, zaktuálneli, prvý raz sa do ich repertoáru dostáva čisto detektívna struna a prepletá sa s rodinnou. Ako vždy predtým, aj teraz sú dôležité charaktery (a tým pádom aj herci): „Začínáme vždycky postavami. Vždycky si říkáme, které postavy bychom rádi přivedli k životu. Proto si občas řeknu, že ty naše příběhy v posledních několika filmech nejsou nějak strhující... ale troufnu si říci, že jsme stvořili pár postav, které jsou zajímavé,“ povedal Jan Hřebejk v jednom interview o spoločnej práci s Jarchovským.
Nevinnost je pekný film o nepekných veciach, napriek tomu, že sa v Hřebejkovej filmografii nájdu aj lepšie kúsky. Dokáže prekvapiť, aj keď je – najmä v poslednej svojej časti – trochu urozprávaný. Nevinnost (ČR, 2011). Scenár: Petr Jarchovský. Réžia: Jan Hřebejk. Kamera: Martin Šácha. Hudba: Vladivojna La Chia. Hrajú: Ondřej Vetchý, Zita Morávková, Anna Geislerová, Hynek Čermák, Luděk Munzar, Alena Mihulová, Anna Linhartová. 102 minút.
Scenár Nevinnosti písal Hřebejkov stály spolupracovník Petr Jarchovský (ktorý, napríklad, napísal pre režiséra Ondřeja Trojana scenáre k snímkam Želary či nedávno Občanský průkaz). Pôvodne vraj obchodovanie s dievčatami a ženami hralo v príbehu väčšiu úlohu ako v konečnej filmovej verzii. V tej sa, ako je už v prípade tohto tvorivého tandemu v posledných rokoch zvykom, väčšmi dostávajú do popredia rodinné vzťahy. Mikrosvet rodiny – odtlačok makrosveta so všetkými jeho hviezdnymi dňami, svinstvami, tajomstvami.
Tomáš je úspešný muž – lekár, čo nemá núdzu o pacientov; manžel úspešnej manželky, ktorá je dcérou úspešného otca; bývajú vo veľkom dome so záhradou, vychovávajú -násťročnú dcéru, čo má plno kamarátok a hotuje sa byť úspešnou. Na pohľad sú veci oukej. Pod pokrievkou a za plotom sa všeličo skrýva. Neúspešná manželkina sestra, mentálne dosť ťažko postihnutý syn z prvého manželstva, zamilované sexi maily neznámej obdivovateľky, romantická chalúpka na brehu Máchovho jazera je tiež všeličoho svedkom ... Navyše sa v užšom rodinnom kruhu vyskytuje policajt, a keď mamička mladučkej Olinky podá na Tomáša trestné oznámenie, práve tento vyšetrovateľ to dostane na starosť.
Režisér hovorí o svojom filme ako o príbehu rôznych podôb lásky. Sú tam. A sú tam aj rôzne podoby nevinnosti a vinnosti, ich niekedy obojaké, nejasné tváre. A je tam aj dosť toho, ako môže byť vina znášaná, nepriznávaná, potrestaná... O mlynoch, čo síce melú pomaly, ale... A čosi aj o pokání, ktoré možno učiniť.
Filmy Jana Hřebejka a Petra Jarchovského o niečo zvážneli, zaktuálneli, prvý raz sa do ich repertoáru dostáva čisto detektívna struna a prepletá sa s rodinnou. Ako vždy predtým, aj teraz sú dôležité charaktery (a tým pádom aj herci): „Začínáme vždycky postavami. Vždycky si říkáme, které postavy bychom rádi přivedli k životu. Proto si občas řeknu, že ty naše příběhy v posledních několika filmech nejsou nějak strhující... ale troufnu si říci, že jsme stvořili pár postav, které jsou zajímavé,“ povedal Jan Hřebejk v jednom interview o spoločnej práci s Jarchovským.
Nevinnost je pekný film o nepekných veciach, napriek tomu, že sa v Hřebejkovej filmografii nájdu aj lepšie kúsky. Dokáže prekvapiť, aj keď je – najmä v poslednej svojej časti – trochu urozprávaný. Nevinnost (ČR, 2011). Scenár: Petr Jarchovský. Réžia: Jan Hřebejk. Kamera: Martin Šácha. Hudba: Vladivojna La Chia. Hrajú: Ondřej Vetchý, Zita Morávková, Anna Geislerová, Hynek Čermák, Luděk Munzar, Alena Mihulová, Anna Linhartová. 102 minút.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.