.ľudovka a klasika
Keď som sa naučil ovládať gramofón, púšťal som si jednu z dvoch klezmerových platní, čo sme mali doma, ale iba jednu stranu, pretože platňu som ešte obrátiť nevedel.
Som čiastočne z muzikantskej rodiny, najmä z otcovej strany. Je to starý ľudovkár, dvadsať rokov hral v Mladých srdciach, neskôr vo folklórnom súbore Technik. Na koncerty som chodil odmalička, napríklad na Warchalovcov, kde hral strýko, alebo na folklórne predstavenia môjho otca. Hudbu som začal hrať úplne samozrejme. Rodičia ma dali na husle a nepýtali sa ma, či chcem, alebo nie. Spomínam si, že na moju prvú kazetu som si u spolužiaka nahral nejakú Madonnu, ale v rádiu púšťali celý album The Beatles Please Please Me a starší brat alebo otec si to nahrali na moju kazetu, a tak mi Madonnu premazali. .volvic Pič
Volvic Pič bola zvláštna kapela. Klavirista Kubo Kudláč vyrástol na bigbíte a klasike, ja zas na klasike, The Beatles a ľudovke, no potom som začal počúvať Nirvanu, Hendrixa a džez. Začínali sme ako grungeová kapela, ovplyvnená šesťdesiatymi rokmi, potom sme prešli na artrock s pätnásťminútovými skladbami, až to skončilo pri alternatívnom rocku. Volvic Pič fungovali sedem rokov a odohrali päťdesiat koncertov. Nikdy sa nám nepodarilo nahrať album, len zopár piesní v štúdiu alebo sme si občas nahrávali koncerty. Spravili sme hudbu k filmu Jara Vojteka Rojkovia a jednu z našich piesní hralo dokonca aj Fun radio. .klezmer
V roku 1992 bol môj brat v Amerike, kde mu otcovi známi z New Jersey dali aktuálne nahrávky amerických klezmerových kapiel. Veľmi sa mi to zapáčilo. Naučili sme sa to a začali hrať. Tak vlastne vznikol Pressburger Klezmer Band, ktorý fungoval už počas existencie Volvic Pič. Najprv to bolo len také voľné združenie, hrajúce tri-štyrikrát za rok, no v roku 1999 sme sa tomu začali venovať naplno. Málokto vie, že klezmer je svadobná hudba. Táto hudba sprevádzala v minulosti celý priebeh židovskej skladby. Takže nemá len tanečné veci, ale pomalšiu citlivú hudbu.
S Presburgerom sme nahrali päť albumov a robili sme aj filmovú a divadelnú hudbu, napríklad do filmu Dušana Trančíka Optimista o zakladateľovi piešťanských kúpeľov Lajosovi Winterovi. Robili sme aj hudbu do inscenácie Herodes a Herodias v réžii Romana Poláka v SND. Hudobne to nebolo príliš na spôsob Klezmer Bandu, ale boli sme s tým spokojní. Hviezdoslavova hra bola predtým ťažká, nezáživná s množstvom postáv, no oni to zosekali a spravili to akčne. Aj preto bolo predstavenie dlho vypredané a dodnes je v repertoári divadla.
S Pressburgerom v súčasnosti pracujeme na novom albume, ktorý by mal byť zostavený zo slovenských židovských skladieb. Spolupracujeme so známym folkloristom Petrom Jantoštiakom. Sú to vlastne židovské skladby zo slovenského územia, pretože na východe bolo veľa židovských skupín, ktoré hrali nielen na židovských, ale aj slovenských, ukrajinských, nemeckých alebo cigánskych svadbách. Keď sa chceli uživiť, museli hrať pre všetkých. Je to pozoruhodné, lebo v židovských kapelách hrávali aj cigánski muzikanti, čím vlastne židovská melodika prenikla aj do cigánskeho folklóru. Peter mi hovoril, že v tridsiatych rokoch robili Nemci v rámci „veľkonemectva“ precízny výskum, ktorý potvrdil, že na nemeckých svadbách hrávali najmä židovské skupiny, no tieto výsledky v tej dobe radšej neprezentovali. .kontrabas
Na začiatku som bol huslista, ale nakoniec prevážila basgitara a kontrabas. Študoval som ekonomickú univerzitu, ale potom som prešiel na konzervatórium. Keď som ho skončil, šiel som ho ďalej študovať do Nemecka k profesorovi Schüsslerovi . Mohol som chodiť päť minút od domu k VŠMU, no ja som šiel tisíc kilometrov do Kolína študovať kontrabas. Veľa mi to dalo. Bolo to okno do skutočného sveta vážnej hudby. Aj u nás sú výborní hudobníci, ale tam to vážnou hudbou doslova žije. A či okrem klezmeru hrám aj vážnu hudbu? Som zástupca vedúceho skupiny kontrabasov v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu. Je nás šesť kontrabasistov. Vedúci, dvaja zástupcovia a traja „tutti" kontrabasisti! Samo Alexander/
Najprv chodil na husle, neskôr prešiel k basgitare a kontrabasu. Bol členom známej bratislavskej kapely Volvic Pič. V roku 1995 založil Pressburger Klezmer Band, kde hrá na kontrabas a spieva. Doteraz vydali 5 albumov a často koncertujú, pričom sa nevyhýbajú ani hraniu na svadbách. Okrem toho je kontrabasistom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Keď som sa naučil ovládať gramofón, púšťal som si jednu z dvoch klezmerových platní, čo sme mali doma, ale iba jednu stranu, pretože platňu som ešte obrátiť nevedel.
Som čiastočne z muzikantskej rodiny, najmä z otcovej strany. Je to starý ľudovkár, dvadsať rokov hral v Mladých srdciach, neskôr vo folklórnom súbore Technik. Na koncerty som chodil odmalička, napríklad na Warchalovcov, kde hral strýko, alebo na folklórne predstavenia môjho otca. Hudbu som začal hrať úplne samozrejme. Rodičia ma dali na husle a nepýtali sa ma, či chcem, alebo nie. Spomínam si, že na moju prvú kazetu som si u spolužiaka nahral nejakú Madonnu, ale v rádiu púšťali celý album The Beatles Please Please Me a starší brat alebo otec si to nahrali na moju kazetu, a tak mi Madonnu premazali. .volvic Pič
Volvic Pič bola zvláštna kapela. Klavirista Kubo Kudláč vyrástol na bigbíte a klasike, ja zas na klasike, The Beatles a ľudovke, no potom som začal počúvať Nirvanu, Hendrixa a džez. Začínali sme ako grungeová kapela, ovplyvnená šesťdesiatymi rokmi, potom sme prešli na artrock s pätnásťminútovými skladbami, až to skončilo pri alternatívnom rocku. Volvic Pič fungovali sedem rokov a odohrali päťdesiat koncertov. Nikdy sa nám nepodarilo nahrať album, len zopár piesní v štúdiu alebo sme si občas nahrávali koncerty. Spravili sme hudbu k filmu Jara Vojteka Rojkovia a jednu z našich piesní hralo dokonca aj Fun radio. .klezmer
V roku 1992 bol môj brat v Amerike, kde mu otcovi známi z New Jersey dali aktuálne nahrávky amerických klezmerových kapiel. Veľmi sa mi to zapáčilo. Naučili sme sa to a začali hrať. Tak vlastne vznikol Pressburger Klezmer Band, ktorý fungoval už počas existencie Volvic Pič. Najprv to bolo len také voľné združenie, hrajúce tri-štyrikrát za rok, no v roku 1999 sme sa tomu začali venovať naplno. Málokto vie, že klezmer je svadobná hudba. Táto hudba sprevádzala v minulosti celý priebeh židovskej skladby. Takže nemá len tanečné veci, ale pomalšiu citlivú hudbu.
S Presburgerom sme nahrali päť albumov a robili sme aj filmovú a divadelnú hudbu, napríklad do filmu Dušana Trančíka Optimista o zakladateľovi piešťanských kúpeľov Lajosovi Winterovi. Robili sme aj hudbu do inscenácie Herodes a Herodias v réžii Romana Poláka v SND. Hudobne to nebolo príliš na spôsob Klezmer Bandu, ale boli sme s tým spokojní. Hviezdoslavova hra bola predtým ťažká, nezáživná s množstvom postáv, no oni to zosekali a spravili to akčne. Aj preto bolo predstavenie dlho vypredané a dodnes je v repertoári divadla.
S Pressburgerom v súčasnosti pracujeme na novom albume, ktorý by mal byť zostavený zo slovenských židovských skladieb. Spolupracujeme so známym folkloristom Petrom Jantoštiakom. Sú to vlastne židovské skladby zo slovenského územia, pretože na východe bolo veľa židovských skupín, ktoré hrali nielen na židovských, ale aj slovenských, ukrajinských, nemeckých alebo cigánskych svadbách. Keď sa chceli uživiť, museli hrať pre všetkých. Je to pozoruhodné, lebo v židovských kapelách hrávali aj cigánski muzikanti, čím vlastne židovská melodika prenikla aj do cigánskeho folklóru. Peter mi hovoril, že v tridsiatych rokoch robili Nemci v rámci „veľkonemectva“ precízny výskum, ktorý potvrdil, že na nemeckých svadbách hrávali najmä židovské skupiny, no tieto výsledky v tej dobe radšej neprezentovali. .kontrabas
Na začiatku som bol huslista, ale nakoniec prevážila basgitara a kontrabas. Študoval som ekonomickú univerzitu, ale potom som prešiel na konzervatórium. Keď som ho skončil, šiel som ho ďalej študovať do Nemecka k profesorovi Schüsslerovi . Mohol som chodiť päť minút od domu k VŠMU, no ja som šiel tisíc kilometrov do Kolína študovať kontrabas. Veľa mi to dalo. Bolo to okno do skutočného sveta vážnej hudby. Aj u nás sú výborní hudobníci, ale tam to vážnou hudbou doslova žije. A či okrem klezmeru hrám aj vážnu hudbu? Som zástupca vedúceho skupiny kontrabasov v Symfonickom orchestri Slovenského rozhlasu. Je nás šesť kontrabasistov. Vedúci, dvaja zástupcovia a traja „tutti" kontrabasisti! Samo Alexander/
Najprv chodil na husle, neskôr prešiel k basgitare a kontrabasu. Bol členom známej bratislavskej kapely Volvic Pič. V roku 1995 založil Pressburger Klezmer Band, kde hrá na kontrabas a spieva. Doteraz vydali 5 albumov a často koncertujú, pričom sa nevyhýbajú ani hraniu na svadbách. Okrem toho je kontrabasistom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.