.ochvíľu budú voľby, ale predvolebné aktivity na uliciach takmer nevidno. Nie je to trochu nudná kampaň?
Boli prázdniny a kampaň na uliciach sa začína práve v týchto dňoch. Skutočne jej však trochu chýba náboj. Ale to je dané tým, že je málo pravdepodobné, že by prišlo k zmene vlády. Kampaň je ostrá v prípade, keď má opozícia šancu chopiť sa vlády. Všetky prieskumy verejnej mienky naznačujú, že Občianska platforma (PO) má prevahu nad stranou Právo a Spravodlivosť (PiS), ktorá navyše nemá žiadny koaličný potenciál. To na zaujímavosti kampani určite nepridáva. Rovnako ako skutočnosť, že postoje PO majú v poľských médiách obrovskú prevahu. .znamená to, že väčšina médií v Poľsku je provládnych?
Čoraz viac sa dostávajú pod kontrolu vlády. Nejde o nejakú priamu kontrolu, pretože všetky sú formálne nezávislé, ale väčšina majiteľov médií má kladný vzťah k najväčšej vládnej strane. To znamená, že ich skutočná nezávislosť je podmienená a ohraničená. .a pokiaľ ide o verejnoprávne médiá?
V ich prípade sa už o nezávislosti nedá hovoriť ani s prižmúrenými očami. Sú pod kontrolou vlády a väčšina redaktorov, ktorá mala kritický názor, z nich bola vyhodená. Pokiaľ ide o súkromné printové média, tak nie je problém, každý si môže založiť noviny a písať, čo chce. No privátne elektronické média získavajú frekvencie a licencie od štátu. Tu nie je voľný trh a nefunguje to tak, že každý si môže bez súhlasu štátu založiť televíziu. Preto by mal existovať tlak na ich objektívne informovanie. Práve s tým je v Poľsku problém, keďže televízie tieto konzervatívne pohľady odsúvajú z verejnej diskusie. .čo to vlastne znamená, že vláda kontroluje verejnoprávne médiá?
Vláda ovládla mediálne rady a všetky rozhodnutia o programe verejnoprávnej televízie a rozhlasu sú de facto pod politickou kontrolou PO. Keď zoberiete do úvahy fakt, že dve najväčšie súkromné televízie sú tiež ideovo spriaznené s touto stranou, dostanete obraz toho, ako asi vyzerá verejná diskusia v poľských televíziách. .teraz sa veľa hovorí o kríze printových médií. Vy ste okrem denníka začali vydávať aj týždenník Uwazam Rze (Myslím si). Predávate viac ako 140-tisíc kusov a za pol roka ste sa stali jednotkou medzi poľskými týždenníkmi. V čo spočíva úspech?
Ten úspech súvisí presne s tým, o čom sa bavíme. Jeho zdrojom je práve skutočnosť, že mnohí známi kritickí novinári boli vyhodení z verejnoprávnych médi a v komerčných médiách chýbajú hlasy kritické k vláde. Existuje veľká skupina ľudí, ktorá si nemyslí, že to, ako vládne PO, je úplne v poriadku. Títo ľudia chcú počuť aj iné hlasy. Náš týždenník je iný, a preto je taký úspešný. Pritom my naozaj nie sme žiadni radikálni kritici. (Smiech). .poľsko bolo krajinou so silnou tradíciou nezávislých odborov. V akom stave sú dnes?
Myslím si, že sú v kríze. Vnútri Solidarity prebieha veľký spor o jej budúcnosť. Jedna jej časť razí predstavu, že Solidarita by mala fungovať ako klasické odbory, ktoré si zachovajú odstup od politiky a budú sa venovať iba sociálnym témam. Druhá časť si zase myslí, že by nemali rezignovať ani na politiku a otvorene sympatizuje so stranou PiS. Medzi týmito dvoma skupinami existuje akýsi rovnovážny stav, ktorý však de facto znamená krízu celej organizácie. .bola by dnes Solidarita schopná zorganizovať veľký štrajk?
Práve zo strany priaznivcov PiS v Solidarite sa takéto iniciatívy z času na čas objavili, ale druhá strana na to argumentovala, že viac sa im určite podarí získať vyjednávaním s vládou. .poľsko je vnímané ako bašta európskeho katolicizmu. Aká je dnes situácia katolíckej cirkvi?
To je komplikovaná otázka a odpoveď závisí od toho, z akej perspektívy to vnímate: či cez prežívanie viery ľuďmi, cez stav cirkevnej hierarchie, alebo sa na to pozeráte z pohľadu politiky. .skúste to trochu rozviesť.
Katolícka cirkev v Poľsku je dnes bez hlavy. Neexistuje biskup, ktorý by bol všeobecne rešpektovaný ako líder a nespochybniteľná autorita. Klérus je tiež veľmi politicky rozdelený. Časť biskupov podporuje PiS a časť je zase radikálne „antipisovská“, či dokonca otvorene podporuje PO. Napríklad krakovského arcibiskupa kardinála Dziwisza časť kňazov a komentátorov kritizuje za prílišné angažovanie sa v prospech PO. .čo vám napadne, keď sa povie Slovensko?
Že je to krajina blízka Poľsku. Nemyslím to len v geografickom, ale aj v kultúrnom a civilizačnom význame.
Boli prázdniny a kampaň na uliciach sa začína práve v týchto dňoch. Skutočne jej však trochu chýba náboj. Ale to je dané tým, že je málo pravdepodobné, že by prišlo k zmene vlády. Kampaň je ostrá v prípade, keď má opozícia šancu chopiť sa vlády. Všetky prieskumy verejnej mienky naznačujú, že Občianska platforma (PO) má prevahu nad stranou Právo a Spravodlivosť (PiS), ktorá navyše nemá žiadny koaličný potenciál. To na zaujímavosti kampani určite nepridáva. Rovnako ako skutočnosť, že postoje PO majú v poľských médiách obrovskú prevahu. .znamená to, že väčšina médií v Poľsku je provládnych?
Čoraz viac sa dostávajú pod kontrolu vlády. Nejde o nejakú priamu kontrolu, pretože všetky sú formálne nezávislé, ale väčšina majiteľov médií má kladný vzťah k najväčšej vládnej strane. To znamená, že ich skutočná nezávislosť je podmienená a ohraničená. .a pokiaľ ide o verejnoprávne médiá?
V ich prípade sa už o nezávislosti nedá hovoriť ani s prižmúrenými očami. Sú pod kontrolou vlády a väčšina redaktorov, ktorá mala kritický názor, z nich bola vyhodená. Pokiaľ ide o súkromné printové média, tak nie je problém, každý si môže založiť noviny a písať, čo chce. No privátne elektronické média získavajú frekvencie a licencie od štátu. Tu nie je voľný trh a nefunguje to tak, že každý si môže bez súhlasu štátu založiť televíziu. Preto by mal existovať tlak na ich objektívne informovanie. Práve s tým je v Poľsku problém, keďže televízie tieto konzervatívne pohľady odsúvajú z verejnej diskusie. .čo to vlastne znamená, že vláda kontroluje verejnoprávne médiá?
Vláda ovládla mediálne rady a všetky rozhodnutia o programe verejnoprávnej televízie a rozhlasu sú de facto pod politickou kontrolou PO. Keď zoberiete do úvahy fakt, že dve najväčšie súkromné televízie sú tiež ideovo spriaznené s touto stranou, dostanete obraz toho, ako asi vyzerá verejná diskusia v poľských televíziách. .teraz sa veľa hovorí o kríze printových médií. Vy ste okrem denníka začali vydávať aj týždenník Uwazam Rze (Myslím si). Predávate viac ako 140-tisíc kusov a za pol roka ste sa stali jednotkou medzi poľskými týždenníkmi. V čo spočíva úspech?
Ten úspech súvisí presne s tým, o čom sa bavíme. Jeho zdrojom je práve skutočnosť, že mnohí známi kritickí novinári boli vyhodení z verejnoprávnych médi a v komerčných médiách chýbajú hlasy kritické k vláde. Existuje veľká skupina ľudí, ktorá si nemyslí, že to, ako vládne PO, je úplne v poriadku. Títo ľudia chcú počuť aj iné hlasy. Náš týždenník je iný, a preto je taký úspešný. Pritom my naozaj nie sme žiadni radikálni kritici. (Smiech). .poľsko bolo krajinou so silnou tradíciou nezávislých odborov. V akom stave sú dnes?
Myslím si, že sú v kríze. Vnútri Solidarity prebieha veľký spor o jej budúcnosť. Jedna jej časť razí predstavu, že Solidarita by mala fungovať ako klasické odbory, ktoré si zachovajú odstup od politiky a budú sa venovať iba sociálnym témam. Druhá časť si zase myslí, že by nemali rezignovať ani na politiku a otvorene sympatizuje so stranou PiS. Medzi týmito dvoma skupinami existuje akýsi rovnovážny stav, ktorý však de facto znamená krízu celej organizácie. .bola by dnes Solidarita schopná zorganizovať veľký štrajk?
Práve zo strany priaznivcov PiS v Solidarite sa takéto iniciatívy z času na čas objavili, ale druhá strana na to argumentovala, že viac sa im určite podarí získať vyjednávaním s vládou. .poľsko je vnímané ako bašta európskeho katolicizmu. Aká je dnes situácia katolíckej cirkvi?
To je komplikovaná otázka a odpoveď závisí od toho, z akej perspektívy to vnímate: či cez prežívanie viery ľuďmi, cez stav cirkevnej hierarchie, alebo sa na to pozeráte z pohľadu politiky. .skúste to trochu rozviesť.
Katolícka cirkev v Poľsku je dnes bez hlavy. Neexistuje biskup, ktorý by bol všeobecne rešpektovaný ako líder a nespochybniteľná autorita. Klérus je tiež veľmi politicky rozdelený. Časť biskupov podporuje PiS a časť je zase radikálne „antipisovská“, či dokonca otvorene podporuje PO. Napríklad krakovského arcibiskupa kardinála Dziwisza časť kňazov a komentátorov kritizuje za prílišné angažovanie sa v prospech PO. .čo vám napadne, keď sa povie Slovensko?
Že je to krajina blízka Poľsku. Nemyslím to len v geografickom, ale aj v kultúrnom a civilizačnom význame.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.