Na festivale bolo v minulosti možné vidieť Alföldiho inscenácie klasiky (Čajka, Kupec benátsky, Búrka). Pred desiatimi rokmi režíroval Hamleta v nitrianskom Divadle A. Bagara. Tento významný režisér je od roku 2008 umeleckým riaditeľom Národného divadla Budapešť. Jeho inscenácia Madáchovej Tragédie človeka na jar tohto roku vyvolala ostrú kritiku poslancov za stranu Jobbik a následné demonštrácie Alföldiho priaznivcov aj odporcov. Využili sme príležitosť položiť Róbertovi Alföldimu ešte pred Divadelnou Nitrou niekoľko otázok. .čo vás zaujalo na hre Martina Sperra Poľovnícke scény z Dolného Bavorska?
Veľmi povedome v nej existujú veľmi povedomé charaktery, akoby neuplynul žiadny čas od jej napísania v roku 1966. Okrem toho ukazuje presne ten, takmer nepovšimnuteľný okamih, keď sa stávame súčasťou niečoho, s čím inak nesúhlasíme. .predstavenie sa odohráva v maliarskom ateliéri (na festivale sa bude hrať v nitrianskom PKO) a ruší klasické postavenie javiska a hľadiska. Prečo? Nie je to pre konzervatívnejších divákov znesvätenie?
Pre spomínanú povedomú situáciu a povedomé prostredie som si prial, aby sme štvrtú stenu zmenšili na minimum a predstavenie sa odohrá v takom prostredí, v ktorom podľa možnosti teatrálnosť nie je rušivá. .niektorí poslanci parlamentu zo strany Jobbik boli nervózni z vašej inscenácie Tragédia človeka. Prečo?
To by ste sa mali opýtať ich. Ale neverím, že by vám vedeli odpovedať, keďže predstavenie nevideli. Fašistické, vylučovacie myslenie skutočnosť nezaujíma. .ako vyzerá teraz vaše pôsobenie v Národnom divadle?
Robím si svoju prácu. Nemôžem povedať, že sme prešli ľahkým obdobím. Myslím si, že v dnešnom svete, tu v Európe, v Maďarsku nám budúcnosť prinesie ešte veľa ťažkostí, a ešte viac zdôrazní úlohu divadla, kultúry a umenia, lebo čoraz viac je o čom hovoriť. Verím a som presvedčený, že práve v takomto ťažkom období treba pracovať viac a čoraz lepšie. .myslíte si, že zostanete umeleckým šéfom do júna 2013, keď sa končí vaše funkčné obdobie?
Áno. .akú úlohu podľa vás má – alebo by malo mať – národné divadlo v 21. storočí?
Najdôležitejšie je, aby poukázalo na tie spoločenské, historické a národné otázky, ktorým sa musíme pozrieť priamo do očí, aby sme ich dokázali vyriešiť. Najhlasnejšie treba hovoriť o bolesti, vine a zlosti. .prečo potrebujeme divadlo?
Lebo pomaly to bude jediné miesto, kde sa môžete stretnúť so živými ľuďmi, kde sa nevypočítateľnosť našej existencie objavuje bez akejkoľvek manipulácie, a práve preto nás môže vplyv spoločného zážitku zmeniť. .sme poľovníci, alebo niekto na nás poľuje?
Rád by som žil tak, aby som sa nikdy nedostal do situácie, že poľujem na niekoho druhého. Toho, kto poľuje na mňa, som si, žiaľ, sám nevybral. Róbert Alföldi/
Narodil sa v roku 1967. Maďarský herec, televízny moderátor a jeden z najvýznamnejších divadelných režisérov. Študoval na Divadelnej a filmovej akadémii v Budapešti. Ako herec pôsobil v divadle Víkszinház, od roku 1995 sa venuje réžii, pričom jeho kontroverzné inscenácie od začiatku sprevádzajú škandály. V roku 2001 režíroval Hamleta v nitrianskom Divadle A. Bagara. V rokoch 1998 až 2002 moderoval rannú talkshow televízie RTL Klub. Režíroval aj v americkom Portlande a v pražskom Divadle Na zábradlí. Venoval sa viacerým žánrom – muzikálu, opere, operete, bábkovému divadlu či tanečnému divadlu. Od roku 2006 do roku 2008 bol riaditeľom Divadla Bárka. Od roku 2008 je riaditeľom Národného divadla Budapešť. Je držiteľom viacerých štátnych a umeleckých ocenení.
Veľmi povedome v nej existujú veľmi povedomé charaktery, akoby neuplynul žiadny čas od jej napísania v roku 1966. Okrem toho ukazuje presne ten, takmer nepovšimnuteľný okamih, keď sa stávame súčasťou niečoho, s čím inak nesúhlasíme. .predstavenie sa odohráva v maliarskom ateliéri (na festivale sa bude hrať v nitrianskom PKO) a ruší klasické postavenie javiska a hľadiska. Prečo? Nie je to pre konzervatívnejších divákov znesvätenie?
Pre spomínanú povedomú situáciu a povedomé prostredie som si prial, aby sme štvrtú stenu zmenšili na minimum a predstavenie sa odohrá v takom prostredí, v ktorom podľa možnosti teatrálnosť nie je rušivá. .niektorí poslanci parlamentu zo strany Jobbik boli nervózni z vašej inscenácie Tragédia človeka. Prečo?
To by ste sa mali opýtať ich. Ale neverím, že by vám vedeli odpovedať, keďže predstavenie nevideli. Fašistické, vylučovacie myslenie skutočnosť nezaujíma. .ako vyzerá teraz vaše pôsobenie v Národnom divadle?
Robím si svoju prácu. Nemôžem povedať, že sme prešli ľahkým obdobím. Myslím si, že v dnešnom svete, tu v Európe, v Maďarsku nám budúcnosť prinesie ešte veľa ťažkostí, a ešte viac zdôrazní úlohu divadla, kultúry a umenia, lebo čoraz viac je o čom hovoriť. Verím a som presvedčený, že práve v takomto ťažkom období treba pracovať viac a čoraz lepšie. .myslíte si, že zostanete umeleckým šéfom do júna 2013, keď sa končí vaše funkčné obdobie?
Áno. .akú úlohu podľa vás má – alebo by malo mať – národné divadlo v 21. storočí?
Najdôležitejšie je, aby poukázalo na tie spoločenské, historické a národné otázky, ktorým sa musíme pozrieť priamo do očí, aby sme ich dokázali vyriešiť. Najhlasnejšie treba hovoriť o bolesti, vine a zlosti. .prečo potrebujeme divadlo?
Lebo pomaly to bude jediné miesto, kde sa môžete stretnúť so živými ľuďmi, kde sa nevypočítateľnosť našej existencie objavuje bez akejkoľvek manipulácie, a práve preto nás môže vplyv spoločného zážitku zmeniť. .sme poľovníci, alebo niekto na nás poľuje?
Rád by som žil tak, aby som sa nikdy nedostal do situácie, že poľujem na niekoho druhého. Toho, kto poľuje na mňa, som si, žiaľ, sám nevybral. Róbert Alföldi/
Narodil sa v roku 1967. Maďarský herec, televízny moderátor a jeden z najvýznamnejších divadelných režisérov. Študoval na Divadelnej a filmovej akadémii v Budapešti. Ako herec pôsobil v divadle Víkszinház, od roku 1995 sa venuje réžii, pričom jeho kontroverzné inscenácie od začiatku sprevádzajú škandály. V roku 2001 režíroval Hamleta v nitrianskom Divadle A. Bagara. V rokoch 1998 až 2002 moderoval rannú talkshow televízie RTL Klub. Režíroval aj v americkom Portlande a v pražskom Divadle Na zábradlí. Venoval sa viacerým žánrom – muzikálu, opere, operete, bábkovému divadlu či tanečnému divadlu. Od roku 2006 do roku 2008 bol riaditeľom Divadla Bárka. Od roku 2008 je riaditeľom Národného divadla Budapešť. Je držiteľom viacerých štátnych a umeleckých ocenení.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.