.nie je bulvár ako bulvár. Redaktori, ktorí sa v ňom zaoberajú investigatívou, o tom vedia svoje. Ľudia ich pritom často hádžu do jedného vreca s ich kolegami, ktorí píšu o celebritách, hoci mentálne ide o dva svety. Politický redaktor by napríklad nikdy neprišiel na poradu s tým, že chce napísať o poslancovi, ktorému dobre padne oblek, pretože schudol.
„Treba rozlišovať medzi bulvárom a politickým bulvárom,” hovorí šéfredaktor portálu topky.sk Braňo Karvaš, ktorý pracoval aj ako vedúci oddelenia domáceho spravodajstva v denníku Plus 1 deň.“ Aj niektorí mienkotvorní novinári sa k nám správajú ako k druhotriednym, hoci sme to boli my, kto otvoril viacero politických káuz. Často prídeme aj s informáciami zo zákulisia, kde sa rodia politické rozhodnutia – na stretnutiach politikov s podnikateľmi.”
Karvaš ako prvý podrobne informoval napríklad o kauze nástenkový tender, ktorej výsledkom bol pád dvoch ministrov za SNS. Plus 1 deň zverejnil aj články o výlete vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka (Smer) na jachtu J&T v Monaku, poľovačke štátneho tajomníka Mariána Záhumenského (odstúpil z funkcie), klientelizme v sociálnych podnikoch za Fica či prepojení expokladníka SDKÚ Gabriela Palacku s podnikateľom Ondrejom Ščurkom.
„U ľudí rezonujú najmä osobné vzťahy politikov,” hovorí Andrej Onufer, ktorý pracoval pre Nový Čas, Plus 1 deň aj Plus 7 dní. „Čitatelia tomu rozumejú a dá sa to ľahko vysvetliť na malom priestore.” Pamätná je najmä fotka Roberta Fica, ako sa na viedenskom letisku objíma so svojou právničkou Zuzanou Kupcovou, ktorú zverejnil Nový Čas. Plus 1 deň ich zase odfotil, ako sa spolu korčuľujú na dunajskej hrádzi.
„Aj apel na česť a morálku politikov je oveľa efektívnejší, keď noviny zverejnia kompromitujúcu fotku,” myslí si Onufer. O tendroch písal ako novinár len výnimočne. „Za kauzou musí byť atraktívna osoba typu Mečiara, alebo musí byť jasné, čo konkrétne politik nadobudol nečestným spôsobom – auto, byt, dom, pozemky. Ľudia totiž skôr rozumejú ukradnutej tisícke ako imaginárnej miliarde,” tvrdí Onufer.
Nový Čas pritom zverejnil aj viacero dôležitých káuz. Naposledy to bolo napríklad video z nevkusného večierku sudcov a prokurátorov v bare Bonanno v Rajeckých Tepliciach. Ako prvý upozornil aj na bytovú mafiu, vďaka článkom v Novom Čase vznikol na prokuratúre špecializovaný tím. Denník zverejnil aj informáciu, že vila v Chorvátsku, ktorú často využíva predseda SNS Ján Slota, patrí jeho priateľovi. Publikoval tiež zoznamy funkcionárov SIS, ktoré unikli z tajnej služby.
Aj preto je škoda, že politika sa na titulke slovenského bulváru objavuje len výnimočne, respektíve, že na rozdiel od zahraničia nemá ambíciu otvárať veľké témy a udávať tón verejnej diskusie. Politici síce bulvárom navonok pohŕdajú, v skutočnosti je však ich nočnou morou. Aj preto sa s ním snažia vychádzať zadobre: a je jedno, či ide o Roberta Kaliňáka, Jána Počiatka, alebo Ivana Mikloša. Keď má politik problém, ponúkne bulváru aj vlastné témy (príbehy, fotky), aby si napravil poškodený imidž. Spravidla úspešne.
Nový Čas nedávno zverejnil článok, že Fico v lete dva týždne jazdil na motorke po západnom pobreží USA. Nechýbali ani štylizované fotografie a zopár citátov, ktoré veľmi nejdú Ficovi z úst. Je zrejmé, že tlačové oddelenie Smeru pracuje na plné obrátky. Noviny by si však mohli takéto očividné promo odpustiť. Inak stratíme ilúzie, že aspoň politika je vec, s ktorou bulvár neobchoduje.
„Treba rozlišovať medzi bulvárom a politickým bulvárom,” hovorí šéfredaktor portálu topky.sk Braňo Karvaš, ktorý pracoval aj ako vedúci oddelenia domáceho spravodajstva v denníku Plus 1 deň.“ Aj niektorí mienkotvorní novinári sa k nám správajú ako k druhotriednym, hoci sme to boli my, kto otvoril viacero politických káuz. Často prídeme aj s informáciami zo zákulisia, kde sa rodia politické rozhodnutia – na stretnutiach politikov s podnikateľmi.”
Karvaš ako prvý podrobne informoval napríklad o kauze nástenkový tender, ktorej výsledkom bol pád dvoch ministrov za SNS. Plus 1 deň zverejnil aj články o výlete vtedajšieho ministra financií Jána Počiatka (Smer) na jachtu J&T v Monaku, poľovačke štátneho tajomníka Mariána Záhumenského (odstúpil z funkcie), klientelizme v sociálnych podnikoch za Fica či prepojení expokladníka SDKÚ Gabriela Palacku s podnikateľom Ondrejom Ščurkom.
„U ľudí rezonujú najmä osobné vzťahy politikov,” hovorí Andrej Onufer, ktorý pracoval pre Nový Čas, Plus 1 deň aj Plus 7 dní. „Čitatelia tomu rozumejú a dá sa to ľahko vysvetliť na malom priestore.” Pamätná je najmä fotka Roberta Fica, ako sa na viedenskom letisku objíma so svojou právničkou Zuzanou Kupcovou, ktorú zverejnil Nový Čas. Plus 1 deň ich zase odfotil, ako sa spolu korčuľujú na dunajskej hrádzi.
„Aj apel na česť a morálku politikov je oveľa efektívnejší, keď noviny zverejnia kompromitujúcu fotku,” myslí si Onufer. O tendroch písal ako novinár len výnimočne. „Za kauzou musí byť atraktívna osoba typu Mečiara, alebo musí byť jasné, čo konkrétne politik nadobudol nečestným spôsobom – auto, byt, dom, pozemky. Ľudia totiž skôr rozumejú ukradnutej tisícke ako imaginárnej miliarde,” tvrdí Onufer.
Nový Čas pritom zverejnil aj viacero dôležitých káuz. Naposledy to bolo napríklad video z nevkusného večierku sudcov a prokurátorov v bare Bonanno v Rajeckých Tepliciach. Ako prvý upozornil aj na bytovú mafiu, vďaka článkom v Novom Čase vznikol na prokuratúre špecializovaný tím. Denník zverejnil aj informáciu, že vila v Chorvátsku, ktorú často využíva predseda SNS Ján Slota, patrí jeho priateľovi. Publikoval tiež zoznamy funkcionárov SIS, ktoré unikli z tajnej služby.
Aj preto je škoda, že politika sa na titulke slovenského bulváru objavuje len výnimočne, respektíve, že na rozdiel od zahraničia nemá ambíciu otvárať veľké témy a udávať tón verejnej diskusie. Politici síce bulvárom navonok pohŕdajú, v skutočnosti je však ich nočnou morou. Aj preto sa s ním snažia vychádzať zadobre: a je jedno, či ide o Roberta Kaliňáka, Jána Počiatka, alebo Ivana Mikloša. Keď má politik problém, ponúkne bulváru aj vlastné témy (príbehy, fotky), aby si napravil poškodený imidž. Spravidla úspešne.
Nový Čas nedávno zverejnil článok, že Fico v lete dva týždne jazdil na motorke po západnom pobreží USA. Nechýbali ani štylizované fotografie a zopár citátov, ktoré veľmi nejdú Ficovi z úst. Je zrejmé, že tlačové oddelenie Smeru pracuje na plné obrátky. Noviny by si však mohli takéto očividné promo odpustiť. Inak stratíme ilúzie, že aspoň politika je vec, s ktorou bulvár neobchoduje.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.