Na tmavej scéne sa objaví zozadu nasvietená silueta muža. Hrá impozantný úvod symfónie Richarda Straussa Tak povedal Zarathustra, všeľudovo spopularizovaný filmom Vesmírna odysea. Za mužom vo vypasovanej koženej vestičke s nahladko začesaným konským chvostom sa rozvinie plagát s heslom „Zveď a znič!“ a jeho prvé slová, ktoré kričí do hlavového mikrofónu, znejú: „Rešpektuj svojho vtáka!“ Mužské publikum súhlasne hučí. Začína sa motivačná prednáška Franka TJ. Mackeya, ktorý pobehuje po javisku a sľubuje, že prítomných pánov naučí, ako úspešne baliť ženy, rýchlo ich dostať do postele (naznačuje kopulačné pohyby) a už nikdy viac si od nich nenechať zlomiť srdce. Mužské publikum je nadšené a takmer zabudne, že je len komparzom vo filme Magnólia. Tom Cruise za stvárnenie TJ Mackeya získal v roku 1999 Zlatý glóbus. .každý môže byť majstrom zvádzania
V čase, keď sa film u nás objavil, málokto tušil, že to nie je len výmysel šialeného scenáristu, dotiahnutý do dokonalosti hercom a režisérom, ale že ide o vcelku realistický obraz už niekoľko rokov úspešne mohutnejúceho trendu. Inšpiratívnym predobrazom tejto postavy je s veľkou pravdepodobnosťou zakladateľ moderného balenia Ross Jeffries. Aspoň on sám to o sebe tvrdí. Svoju metódu nazval Rýchla sedukcia, jej cieľom je skrátiť cestu medzi ženskými a mužskými ústami od prvotného zamerania po prvý bozk na minimum. Je kombináciou neurolingvistického programovania, hypnózy, psychológie, šamanizmu a všelijakých svojpomocných metód pre rozvoj osobnosti, ktoré v Amerike prekvitali v 70. rokoch minulého storočia. Po Rýchlej sedukcii, ktorú uviedol na scénu v roku 1988, sa začali množiť nielen jeho žiaci, ale i epigóni, ktorí metódu rôzne vylepšovali a dopĺňali. Dramatický nárast spôsobil najmä internet, jeho anonymita a rôzne uzavreté diskusné skupiny, kde si prívrženci jednotlivých učiteľov vymieňali svoje skúsenosti, žiadali o rady a upozorňovali sa navzájom na chyby, spisovali manuály a organizovali stretnutia, semináre a tréningy.
O histórii tejto komunity a základných princípoch zvádzania napísal jeden z nich, pôvodne nesmelý osamelý novinár, píšuci okrem iného pre Rolling Stone či New York Times, ktorý sa postupne vypracoval cez úspešného baliča na najvýraznejšieho trénera, Neil Strauss knihu Hra, s podtitulom Prienik do tajnej spoločnosti majstrov zvádzania, ktorá v tomto roku vyšla v Argu v novej reedícii. Je to zručne napísaná sebaoslavná autobiografia, napokon, on sám sa živí ako ghost writer, ale dá sa z nej všeličo dozvedieť. Nielen o viac či menej použiteľných metódach balenia, ale aj o ľuďoch, s ktorými robil rozhovory v rámci svojej novinárskej práce, napríklad o Tomovi Cruisovi, ktorý ho chcel získať pre svoju scientologickú cirkev, či o Courtney Love, ktorá sa ku nemu rovno doprostred komunity baličov nasťahovala. .z ajťáka expertom na vzťahy
Koncom devätdesiatych rokov sa to u nás hemžilo najmä motivačnými trénermi a tréningmi pre budúcich milionárov, manažérov a predajcov, vo svete sa však už naplno rozvíjalo nové umenie. Áno umenie, lebo títo páni sami seba považujú v prvom rade za umelcov v oblasti zvádzania, prípadne svoju činnosť považuju priam za vedu. A zo všetkého najviac za dobrý biznis. Skôr či neskôr to teda muselo doraziť aj k nám. Prvou lastovičkou bol na českom internete Tomáš Beránek, ktorý sa z nesmelého IT konzultanta stal v roku 2005 autorom bestseleru Jak zbalit ženu, s metódami nápadne podobnými tým, ktoré opisuje Strauss. Predal vyše 20 000 kusov, vydal druhé doplnené vydanie, radil a radí v rôznych časopisoch a na internete, organizuje intenzívne kurzy, na motívy jeho knihy existuje dokonca divadelná hra, má vlastné vydavateľstvo motivačnej literatúry. Odvtedy sa tých expertov, najmä v Česku, vyrojilo viac, poslednou ich aktivitou bol jarný kongres Správny chlap v Prahe.
Kurzy balenia, pre mužov a dnes už aj pre ženy, organizujú profesionálne agentúry, a to už aj na Slovensku. Napokon, motivačné kurzy a tréningy pre manažérov, predajcov či zamestnancov fungujú na podobnom princípe ako tie zvodcovské. Od prirodzených talentov na manažovanie, predaj, vodcovstvo či balenie žien treba v prvom rade odpozorovať ich správanie a štýl, zanalyzovať ho, skategorizovať, opísať, vysvetliť, naučiť a nakoniec natrénovať najprv v učebni na modelových situáciách, potom v teréne, teda v uliciach a v nočných podnikoch. .ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku
Podľa knihy Neila Straussa, prípadne podľa jeho internetovej stránky, nie je, zdá sa, nič jednoduchšie, ako naučiť sa pravidlá hry a stať sa úspešným sebavedomým baličom. Baleniu sa hovorí pick-up, a baliči sú pickuperi. Teda vlastne pickup artisti (v skratke PUA).
V prvom rade sa treba postarať o zovňajšok. Strauss cituje zakladateľku kozmetickej firmy Helenu Rubinsteinovú, že niet škaredých žien, sú iba ženy lenivé, ktoré nepracujú na svojom zovňajšku. On tvrdí, že u mužov, kde nároky na ich krásu sú minimálne, to platí dvojnásobne. Správny pickuper nemusí byť oblečený a upravený len dobre, ale aj vyzývavo, každá extravagancia totiž slúži na odlíšenie od davu obyčajných mužov a ako dobrá zámienka na začatie rozhovoru.
Ďalšia príprava ešte predtým, ako muž vstúpi do jamy levovej a začne baliť, je tiež veľmi podobná tomu, čo sa učia manažéri. Treba sa naučiť pár vtipných otváracích fráz, mať vo vreckách rôzne predmety, ktoré sa dajú použiť na zaujatie partnera. Najväčší frajeri sa naučia aj zopár kúzelníckych trikov, trochu mágie, veštenia z ruky či jednoduché psychohry.
K dievčaťu, ktoré pickupera zaujalo, treba nakráčať okamžite, váhanie je zabijak zoznamovania. Zaujať treba celú skupinu, ku ktorej patrí, dievča treba najprv okázalo ignorovať, či priam negovať. Neg je vytríbená pickuperská technika, ako dievča zneistiť a zaujať a tým si pripraviť pôdu na záverečný útok, čo je jej izolácia od skupiny, predvedenie ďalších naučených fínt a víťazná koncovka s bozkávačkou plus telefónne číslo dievčaťa k tomu. Skutoční majstri do niekoľkých hodín vedia docieliť aj sex. .zvádzanie je zvodné
Herec Tom Cruise počas rozhovoru Neilovi Straussovi prezradil, že pri nakrúcaní filmu Magnólia nepovedali dopredu mužom, ktorí hrali obecenstvo, o čo v jeho monológu na javisku pôjde. Keď v ten deň končili nakrúcanie, museli vraj s režisérom Paulom Thomasom Andersonom vyliezť na javisko a rozparádeným pánom vysvetľovali, že postava moderátora nespeje k ničomu dobrému a nadšenie jeho prednáškou nie je namieste.
Strauss nechápal, čo je na tom zlé, naučiť sa zoznamovať so ženami, veď žiadnej neublížil, veď sa žiadna nesťažovala. Nuž, možno problém tkvie v tom, že pickuperom nejde o žiadnu vážnu známosť, ide len o samotný proces lovu. Všetky dievčatá, ktoré oslovujú na ulici, v bare či na diskotéke, slúžia na tréning baličskej techniky a na zdokonalenie sa v nej. Potiaľ by to možno bolo pochopiteľné, pravda je však taká a priznáva to aj Strauss, že mnohí pri tom zdokonaľovaní a samoúčelnom balení, očarení ľahkou korisťou a vlastnou mocou zabudli na pôvodný cieľ. Prekonať ostych a osamelosť, popracovať na sebe, zbaviť sa odpudivých zlozvykov, nadobudnúť sebavedomie a nadviazať uspokojivý vzťah. A potom ten vzťah udržať.
V čase, keď sa film u nás objavil, málokto tušil, že to nie je len výmysel šialeného scenáristu, dotiahnutý do dokonalosti hercom a režisérom, ale že ide o vcelku realistický obraz už niekoľko rokov úspešne mohutnejúceho trendu. Inšpiratívnym predobrazom tejto postavy je s veľkou pravdepodobnosťou zakladateľ moderného balenia Ross Jeffries. Aspoň on sám to o sebe tvrdí. Svoju metódu nazval Rýchla sedukcia, jej cieľom je skrátiť cestu medzi ženskými a mužskými ústami od prvotného zamerania po prvý bozk na minimum. Je kombináciou neurolingvistického programovania, hypnózy, psychológie, šamanizmu a všelijakých svojpomocných metód pre rozvoj osobnosti, ktoré v Amerike prekvitali v 70. rokoch minulého storočia. Po Rýchlej sedukcii, ktorú uviedol na scénu v roku 1988, sa začali množiť nielen jeho žiaci, ale i epigóni, ktorí metódu rôzne vylepšovali a dopĺňali. Dramatický nárast spôsobil najmä internet, jeho anonymita a rôzne uzavreté diskusné skupiny, kde si prívrženci jednotlivých učiteľov vymieňali svoje skúsenosti, žiadali o rady a upozorňovali sa navzájom na chyby, spisovali manuály a organizovali stretnutia, semináre a tréningy.
O histórii tejto komunity a základných princípoch zvádzania napísal jeden z nich, pôvodne nesmelý osamelý novinár, píšuci okrem iného pre Rolling Stone či New York Times, ktorý sa postupne vypracoval cez úspešného baliča na najvýraznejšieho trénera, Neil Strauss knihu Hra, s podtitulom Prienik do tajnej spoločnosti majstrov zvádzania, ktorá v tomto roku vyšla v Argu v novej reedícii. Je to zručne napísaná sebaoslavná autobiografia, napokon, on sám sa živí ako ghost writer, ale dá sa z nej všeličo dozvedieť. Nielen o viac či menej použiteľných metódach balenia, ale aj o ľuďoch, s ktorými robil rozhovory v rámci svojej novinárskej práce, napríklad o Tomovi Cruisovi, ktorý ho chcel získať pre svoju scientologickú cirkev, či o Courtney Love, ktorá sa ku nemu rovno doprostred komunity baličov nasťahovala. .z ajťáka expertom na vzťahy
Koncom devätdesiatych rokov sa to u nás hemžilo najmä motivačnými trénermi a tréningmi pre budúcich milionárov, manažérov a predajcov, vo svete sa však už naplno rozvíjalo nové umenie. Áno umenie, lebo títo páni sami seba považujú v prvom rade za umelcov v oblasti zvádzania, prípadne svoju činnosť považuju priam za vedu. A zo všetkého najviac za dobrý biznis. Skôr či neskôr to teda muselo doraziť aj k nám. Prvou lastovičkou bol na českom internete Tomáš Beránek, ktorý sa z nesmelého IT konzultanta stal v roku 2005 autorom bestseleru Jak zbalit ženu, s metódami nápadne podobnými tým, ktoré opisuje Strauss. Predal vyše 20 000 kusov, vydal druhé doplnené vydanie, radil a radí v rôznych časopisoch a na internete, organizuje intenzívne kurzy, na motívy jeho knihy existuje dokonca divadelná hra, má vlastné vydavateľstvo motivačnej literatúry. Odvtedy sa tých expertov, najmä v Česku, vyrojilo viac, poslednou ich aktivitou bol jarný kongres Správny chlap v Prahe.
Kurzy balenia, pre mužov a dnes už aj pre ženy, organizujú profesionálne agentúry, a to už aj na Slovensku. Napokon, motivačné kurzy a tréningy pre manažérov, predajcov či zamestnancov fungujú na podobnom princípe ako tie zvodcovské. Od prirodzených talentov na manažovanie, predaj, vodcovstvo či balenie žien treba v prvom rade odpozorovať ich správanie a štýl, zanalyzovať ho, skategorizovať, opísať, vysvetliť, naučiť a nakoniec natrénovať najprv v učebni na modelových situáciách, potom v teréne, teda v uliciach a v nočných podnikoch. .ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku
Podľa knihy Neila Straussa, prípadne podľa jeho internetovej stránky, nie je, zdá sa, nič jednoduchšie, ako naučiť sa pravidlá hry a stať sa úspešným sebavedomým baličom. Baleniu sa hovorí pick-up, a baliči sú pickuperi. Teda vlastne pickup artisti (v skratke PUA).
V prvom rade sa treba postarať o zovňajšok. Strauss cituje zakladateľku kozmetickej firmy Helenu Rubinsteinovú, že niet škaredých žien, sú iba ženy lenivé, ktoré nepracujú na svojom zovňajšku. On tvrdí, že u mužov, kde nároky na ich krásu sú minimálne, to platí dvojnásobne. Správny pickuper nemusí byť oblečený a upravený len dobre, ale aj vyzývavo, každá extravagancia totiž slúži na odlíšenie od davu obyčajných mužov a ako dobrá zámienka na začatie rozhovoru.
Ďalšia príprava ešte predtým, ako muž vstúpi do jamy levovej a začne baliť, je tiež veľmi podobná tomu, čo sa učia manažéri. Treba sa naučiť pár vtipných otváracích fráz, mať vo vreckách rôzne predmety, ktoré sa dajú použiť na zaujatie partnera. Najväčší frajeri sa naučia aj zopár kúzelníckych trikov, trochu mágie, veštenia z ruky či jednoduché psychohry.
K dievčaťu, ktoré pickupera zaujalo, treba nakráčať okamžite, váhanie je zabijak zoznamovania. Zaujať treba celú skupinu, ku ktorej patrí, dievča treba najprv okázalo ignorovať, či priam negovať. Neg je vytríbená pickuperská technika, ako dievča zneistiť a zaujať a tým si pripraviť pôdu na záverečný útok, čo je jej izolácia od skupiny, predvedenie ďalších naučených fínt a víťazná koncovka s bozkávačkou plus telefónne číslo dievčaťa k tomu. Skutoční majstri do niekoľkých hodín vedia docieliť aj sex. .zvádzanie je zvodné
Herec Tom Cruise počas rozhovoru Neilovi Straussovi prezradil, že pri nakrúcaní filmu Magnólia nepovedali dopredu mužom, ktorí hrali obecenstvo, o čo v jeho monológu na javisku pôjde. Keď v ten deň končili nakrúcanie, museli vraj s režisérom Paulom Thomasom Andersonom vyliezť na javisko a rozparádeným pánom vysvetľovali, že postava moderátora nespeje k ničomu dobrému a nadšenie jeho prednáškou nie je namieste.
Strauss nechápal, čo je na tom zlé, naučiť sa zoznamovať so ženami, veď žiadnej neublížil, veď sa žiadna nesťažovala. Nuž, možno problém tkvie v tom, že pickuperom nejde o žiadnu vážnu známosť, ide len o samotný proces lovu. Všetky dievčatá, ktoré oslovujú na ulici, v bare či na diskotéke, slúžia na tréning baličskej techniky a na zdokonalenie sa v nej. Potiaľ by to možno bolo pochopiteľné, pravda je však taká a priznáva to aj Strauss, že mnohí pri tom zdokonaľovaní a samoúčelnom balení, očarení ľahkou korisťou a vlastnou mocou zabudli na pôvodný cieľ. Prekonať ostych a osamelosť, popracovať na sebe, zbaviť sa odpudivých zlozvykov, nadobudnúť sebavedomie a nadviazať uspokojivý vzťah. A potom ten vzťah udržať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.