Soňa Horňáková, slovenská pesničkárka a hudobná redaktorka Slovenského rozhlasu (na Rádiu Devín pripravuje a moderuje program Folkfórum) hovorí, že označenie folk či nefolk nie je podstatné. Talentovaný človek podľa nej zahrá veľkú hudbu aj na elektrickej píle.
.v posledných rokoch sa objavilo veľa mladých muzikantov, ktorí hrajú a spievajú akustickú hudbu, vychádzajúcu z folku a country. Myslíte si, že možno hovoriť o „novej vlne“ folku?
Možno je to nová folková vlna a možno len potreba vymotať sa zo slepej uličky. Vnímaví ľudia dobre vedia, že východiskom pre nový začiatok je, paradoxne, vždy „vrátiť sa k starému a pôvodnému“. Záujem o nový akustický zvuk priniesla doba. Umelohmotný svet zatúžil po niečom zemitom, nedokonalom a prirodzenom.
.pop-music pozná interpretov, ktorí prebehli od folku k elektronike (Everything But The Girl), ale dnes sa dá vidieť skôr opačný trend (Emiliana Torrini, Fink). Ako si to vysvetliť?
Radi experimentujeme a využívame nové technológie. Keď vyskúšame všetky ponúknuté možnosti a kombinácie, obyčajne opäť objavíme už dávno objavené, krásu v jednoduchosti. Ale EBTG, Emiliana Torrini aj Fink budú pre mňa vždy zaujímaví, či už s elektronikou, alebo bez nej.
.časť nových folkových hrdinov používa klasický model ľudský hlas plus gitara, iní robia košatejšie aranžmány a nájdu sa aj takí, ktorí akustickú hudbu „prznia“ elektronickými zvukmi, z čoho vzniká akýsi folk-nefolk. Ktorý z týchto smerov je vám najmilší?
Hudbu „prznia“ tí, čo s ňou v skutočnosti nemajú nič spoločného. Nech sa obklopia hoc aj javorovým lesom, vždy im z toho vyjde len umelohmotný pohár na jedno použitie. Talentovaný a prirodzene muzikálny človek tento problém nemá - aj na elektrickej píle zahrá Hudbu. Či folk, alebo nefolk, je v takom prípade nepodstatné.
.josé González predal rekordných počet nosičov asi aj preto, že pieseň v jeho podaní bola použitá v reklame. Nebije sa to s imidžom romantického folkera?
Pokiaľ José González nepredá sám seba, je to v poriadku. Úspech mu právom patrí.
.hoci sa pred pár rokmi zdalo, že všetky pesničky už boli napísané, nová generácia pesničkárov prichádza s neošúchanými nápadmi. Ako je to možné?
Tie neošúchané nápady majú tiež tendenciu po čase zostarnúť. Stalo sa to aj predošlým generáciám. Lenže, chvalabohu, v každej dobe sa našli aj takí umelci, ktorí z neznámych príčin starnutiu nepodľahli, a tým pádom aj ich dielo zostáva „neporušené a večne svieže“. Ako je to možné, neviem, ale našťastie sa to stáva.
.existuje aj v našich končinách niečo podobné ako je súčasná renesancia folku v zahraničí?
Zdroj inšpirácie pesničkárov, t. j .ľudská obmedzenosť, je stále na svojom mieste, v plnom kvete a neporušená. Zmenili sa len heslá a politický režim. Pesničkári v skutočnosti nikdy nezmĺkli, iba tí, čo veľmi kričia, ich nikdy nepočujú.
.ml
.v posledných rokoch sa objavilo veľa mladých muzikantov, ktorí hrajú a spievajú akustickú hudbu, vychádzajúcu z folku a country. Myslíte si, že možno hovoriť o „novej vlne“ folku?
Možno je to nová folková vlna a možno len potreba vymotať sa zo slepej uličky. Vnímaví ľudia dobre vedia, že východiskom pre nový začiatok je, paradoxne, vždy „vrátiť sa k starému a pôvodnému“. Záujem o nový akustický zvuk priniesla doba. Umelohmotný svet zatúžil po niečom zemitom, nedokonalom a prirodzenom.
.pop-music pozná interpretov, ktorí prebehli od folku k elektronike (Everything But The Girl), ale dnes sa dá vidieť skôr opačný trend (Emiliana Torrini, Fink). Ako si to vysvetliť?
Radi experimentujeme a využívame nové technológie. Keď vyskúšame všetky ponúknuté možnosti a kombinácie, obyčajne opäť objavíme už dávno objavené, krásu v jednoduchosti. Ale EBTG, Emiliana Torrini aj Fink budú pre mňa vždy zaujímaví, či už s elektronikou, alebo bez nej.
.časť nových folkových hrdinov používa klasický model ľudský hlas plus gitara, iní robia košatejšie aranžmány a nájdu sa aj takí, ktorí akustickú hudbu „prznia“ elektronickými zvukmi, z čoho vzniká akýsi folk-nefolk. Ktorý z týchto smerov je vám najmilší?
Hudbu „prznia“ tí, čo s ňou v skutočnosti nemajú nič spoločného. Nech sa obklopia hoc aj javorovým lesom, vždy im z toho vyjde len umelohmotný pohár na jedno použitie. Talentovaný a prirodzene muzikálny človek tento problém nemá - aj na elektrickej píle zahrá Hudbu. Či folk, alebo nefolk, je v takom prípade nepodstatné.
.josé González predal rekordných počet nosičov asi aj preto, že pieseň v jeho podaní bola použitá v reklame. Nebije sa to s imidžom romantického folkera?
Pokiaľ José González nepredá sám seba, je to v poriadku. Úspech mu právom patrí.
.hoci sa pred pár rokmi zdalo, že všetky pesničky už boli napísané, nová generácia pesničkárov prichádza s neošúchanými nápadmi. Ako je to možné?
Tie neošúchané nápady majú tiež tendenciu po čase zostarnúť. Stalo sa to aj predošlým generáciám. Lenže, chvalabohu, v každej dobe sa našli aj takí umelci, ktorí z neznámych príčin starnutiu nepodľahli, a tým pádom aj ich dielo zostáva „neporušené a večne svieže“. Ako je to možné, neviem, ale našťastie sa to stáva.
.existuje aj v našich končinách niečo podobné ako je súčasná renesancia folku v zahraničí?
Zdroj inšpirácie pesničkárov, t. j .ľudská obmedzenosť, je stále na svojom mieste, v plnom kvete a neporušená. Zmenili sa len heslá a politický režim. Pesničkári v skutočnosti nikdy nezmĺkli, iba tí, čo veľmi kričia, ich nikdy nepočujú.
.ml
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.