Šesťdesiat rokov po týchto udalostiach stojí na mieste nacistického zločinu pomník s nápisom: „Zachraňujúc životy iných, obetovali svoje vlastné. Jozef Ulma, jeho manželka Viktória a deti Staša, Báša, Vladko, Franko, Tonko, Mariška, Nenarodené. Ukrývajúc osem starších bratov vo viere, Židov z rodín Szallovcov a Goldmanovcov, zomreli spolu s nimi v Markove 24. marca 1944 rukami nemeckých žandárov.”
Zaujímavý je odkaz na nenarodené dieťa. V čase smrti bola Viktória Ulmová v deviatom mesiaci tehotenstva. Jeden z miestnych roľníkov, ktorí vystrojili hrdinskej rodine pohreb, spomína: „Z jej reprodukčných orgánov bolo vidieť hlavičku a prsia dieťaťa.” Podľa svedkov boli Ulmovci neobyčajne pobožní ľudia a k ukrývaniu Židov pred Nemcami ich viedlo kresťanské milosrdenstvo. Ak budú ako celá rodina povýšení na oltár, tak sa prvýkrát v dejinách cirkvi môže stať, že mučeníkom bude aj nenarodené dieťa.
Cirkev v 20. storočí už pozná prípady nečakaných beatifikácií, zvlášť príklady mučeníctva. Pred pontifikátom Jána Pavla II. mohol byť za mučeníka uznaný iba katolík, ktorý obetoval život za vieru v Boha. Poľský pápež povýšil na oltár ako mučeníkov aj také osoby, ktoré toto kritérium nespĺňali. Prvou z nich bola svätá Edita Steinová, židovská karmelitánka, ktorá bola zavraždená nemeckými nacistami v Osvienčime. Odsúdená nebola ako kresťanka, ale ako Židovka, nie za svoju vieru, ale za svoj pôvod. Do Osvienčimu sa dostala v transporte spolu s ďalšími tisíckami iných Židov. Napriek tomu Ján Pavol II. uznal jej smrť za mučeníctvo pre vieru. Druhým príkladom je holandský karmelitán otec Titus Brandsma. V katolíckej tlači odsúdil vyhladzovanie Židov Nemcami. Bol za to zatknutý, vyvezený do Dachau a tam zavraždený. Časť komentátorov písala, že svoj život obetoval za slobodu slova. Pápež ho predsa vyhlásil ako blahoslaveného za mučeníctvo pre vieru. Tretím príkladom svätca, ktorý bol zavraždený v hitlerovskom tábore a povýšený na oltár ako mučeník, bol poľský františkán otec Maximilián Mária Kolbe. Dobrovoľne išiel na smrť, keď položil svoj život za spoluväzňa v Osvienčime. Teda nie za Boha, ale za druhého človeka. Ján Pavol II. aj tak našiel teologické argumenty v prospech toho, aby bol Kolbe mučeníkom viery. Takže je celkom dobre možné, že Vatikán najde podobné dôvody a svätým mučeníkom sa po prvýkrát stane aj nenarodené dieťa.
Zaujímavý je odkaz na nenarodené dieťa. V čase smrti bola Viktória Ulmová v deviatom mesiaci tehotenstva. Jeden z miestnych roľníkov, ktorí vystrojili hrdinskej rodine pohreb, spomína: „Z jej reprodukčných orgánov bolo vidieť hlavičku a prsia dieťaťa.” Podľa svedkov boli Ulmovci neobyčajne pobožní ľudia a k ukrývaniu Židov pred Nemcami ich viedlo kresťanské milosrdenstvo. Ak budú ako celá rodina povýšení na oltár, tak sa prvýkrát v dejinách cirkvi môže stať, že mučeníkom bude aj nenarodené dieťa.
Cirkev v 20. storočí už pozná prípady nečakaných beatifikácií, zvlášť príklady mučeníctva. Pred pontifikátom Jána Pavla II. mohol byť za mučeníka uznaný iba katolík, ktorý obetoval život za vieru v Boha. Poľský pápež povýšil na oltár ako mučeníkov aj také osoby, ktoré toto kritérium nespĺňali. Prvou z nich bola svätá Edita Steinová, židovská karmelitánka, ktorá bola zavraždená nemeckými nacistami v Osvienčime. Odsúdená nebola ako kresťanka, ale ako Židovka, nie za svoju vieru, ale za svoj pôvod. Do Osvienčimu sa dostala v transporte spolu s ďalšími tisíckami iných Židov. Napriek tomu Ján Pavol II. uznal jej smrť za mučeníctvo pre vieru. Druhým príkladom je holandský karmelitán otec Titus Brandsma. V katolíckej tlači odsúdil vyhladzovanie Židov Nemcami. Bol za to zatknutý, vyvezený do Dachau a tam zavraždený. Časť komentátorov písala, že svoj život obetoval za slobodu slova. Pápež ho predsa vyhlásil ako blahoslaveného za mučeníctvo pre vieru. Tretím príkladom svätca, ktorý bol zavraždený v hitlerovskom tábore a povýšený na oltár ako mučeník, bol poľský františkán otec Maximilián Mária Kolbe. Dobrovoľne išiel na smrť, keď položil svoj život za spoluväzňa v Osvienčime. Teda nie za Boha, ale za druhého človeka. Ján Pavol II. aj tak našiel teologické argumenty v prospech toho, aby bol Kolbe mučeníkom viery. Takže je celkom dobre možné, že Vatikán najde podobné dôvody a svätým mučeníkom sa po prvýkrát stane aj nenarodené dieťa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.