Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.fenomén
Kto (ne)chce v Číne demokraciu

Kto (ne)chce v Číne demokraciu

.martin Horička .kultúra .fenomén 19.04.2024

Autor Problému troch telies verí v ľudstvo, ale aj v komunistickú stranu. Ovplyvňuje tento rozpor jeho tvorbu?

Pan Am: Konečne cez Atlantik!

Pan Am: Konečne cez Atlantik!

.juraj Petrovič .veda .fenomén 03.04.2024

Šéf Pan Am Juan Trippe tlačil na dodávateľov lietadiel, aby pre spoločnosť vyvinuli a vyrobili niečo oveľa väčšie a výkonnejšie ako Martin M-130. S tými sa lietalo do Pacifiku, ale ich kapacita a dolet boli na hranici. Trippe chcel z pacifických trás urobiť ziskový podnik, čo sa mu od roku 1935 nedarilo. Navyše, príprava na otvorenie trás v Atlantiku tiež vyžadovala veľké sumy peňazí. To neuniklo ani správnej rade Pan Am, ktorá Trippemu formálne šéfovala.

Pan Am: Naprieč Pacifikom

Pan Am: Naprieč Pacifikom

.juraj Petrovič .veda .fenomén 28.03.2024

V januári 1935 začal L. L. Odell, bývalý Trippeho partner v Eastern Airlines a súčasný hlavný inžinier pre letiská Pan Am, dávať dokopy vybavenie a ľudí na stavbu letísk na ostrovoch uprostred ničoho. 118 mladých mužov, väčšinou vysokoškolákov, sa na štyri mesiace chystalo vyplávať na USS North Haven, aby v Pacifiku na ostrovoch Midway a Wake postavili základne pre hydroplány.

Pan Am: cez oceány

Pan Am: cez oceány

.juraj Petrovič .veda .fenomén 21.03.2024

V júni 1931 oslovil Juan Trippe šesť veľkých výrobcov lietadiel v Amerike, aby pre Pan Am postavili nový hydroplán. Mal mať dolet minimálne 4000 kilometrov v protivetre s rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, uniesť štvorčlennú posádku a 400 kilogramov pošty. Podľa neho to boli mierne požiadavky.

Pan Am: začiatky

Pan Am: začiatky

.juraj Petrovič .veda .fenomén 08.03.2024

Vo svojich najlepších časoch predstavovali zlatý štandard, s ktorým sa porovnávali všetky ostatné letecké spoločnosti. Vždy patrili medzi priekopníkov techniky a inovácie, ktoré vyvolali, viedli k dramatickej zmene cestovania ľudí na celom svete. Ich logo – prezývané aj „modrá mäsová guľka“ – je dodnes svetoznáme a svojho času bolo rovnako známe ako Coca Cola. Kúzlo, pôvab, šarm a elegancia – tieto slová sa spájali s cestovaním v ich lietadlách. Neoficiálny medzinárodný letecký dopravca Spojených štátov – Pan American World Airways.

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry

.juraj Petrovič .veda .fenomén 16.02.2024

Prvý let LZ 129 Hindenburg nebol komerčný let. Joseph Goebbels a jeho ministerstvo propagandy spolu s Göringovým ministerstvom letectva použili Hindenburg na propagandistické lety pred dodatočným referendom o Nemcami už spáchanom obsadení Porýnia.

Zlatá éra vzducholodí: Taliani a Nemci

Zlatá éra vzducholodí: Taliani a Nemci

.juraj Petrovič .veda .fenomén 09.02.2024

LZ 127 Graf Zeppelin predstavovala spolu s LZ 129 Hindenburg vrchol éry leteckej dopravy vzducholoďami. V roku 1931 podnikla Graf Zeppelin už spomínaný polárny let, počas ktorého sa dostala do vzdialenosti len 910 kilometrov od severného pólu. Už v roku 1926 sa ale iná vzducholoď dostala oveľa ďalej.

Od balóna k vzducholodi

Od balóna k vzducholodi

.juraj Petrovič .veda .fenomén 19.01.2024

Opäť sa raz môžeme vrátiť až k našim pravekým predkom. Už oni si zrejme všimli, že horúci vzduch a iskry z ohňa stúpajú smerom hore. V starovekej Číne sa tento poznatok pretavil do dodnes používaných papierových balónov, kde horiaci kúsok sviečky alebo iného horľavého materiálu zahrieva vzduch v balóne. Boli to zrejme prvé teplovzdušné balóny na svete.

Bratia Wrightovci – 120 rokov od prvého letu motorového lietadla ťažšieho ako vzduch

Bratia Wrightovci – 120 rokov od prvého letu motorového lietadla ťažšieho ako vzduch

.juraj Petrovič .veda .fenomén 05.01.2024

Hodili si mincou. Wilbur vyhral, a tak sa položil do konštrukcie na krídle lietadla – len niekoľko desiatok centimetrov od motora. Pohybom svojho tela do strán dokázal ovládať smer letu. Vzniesol sa zo zeme, ale stúpanie bolo príliš strmé. Len po troch sekundách stratil vztlak a spadol s ním znovu na zem. Lietadlo sa mierne poškodilo, ale už o tri dni boli späť na pláži Kitty Hawk a tentokrát to bol Orville, kto sa s lietadlom vzniesol do vzduchu. Let bol kratší ako plavecký bazén. Napriek tomu nám otvoril cestu k oblohe. Písal sa 17. december 1903.

Petržalka nie sú len paneláky

Petržalka nie sú len paneláky

.týždeň .spoločnosť .fenomén 08.12.2023

Pred 50 rokmi začala výstavba panelovej Petržalky. Pôvodne mala slúžiť na uspokojenie základných potrieb pracujúcich. Stala sa však pestrým a zaujímavým miestom pre život.