Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.fenomén
Príbeh Space Shuttle: Rozpočtová vojna a bitka o motory

Príbeh Space Shuttle: Rozpočtová vojna a bitka o motory

.juraj Petrovič .veda .fenomén 11.08.2023

Thomas Paine nastupoval do NASA ako zástupca Jamesa Webba v čase, keď ešte mala NASA veľkolepé plány. Paine bol tiež človekom, ktorý bol presvedčený, že NASA sa má na Mesiac vrátiť čo najskôr a ďalším logickým krokom má byť čo najskorší let k Marsu. Počas svojho šéfovania NASA musel na vlastnej koži pocítiť, ako veľmi sa zmenil postoj americkej politiky k NASA a jej plánom.

Príbeh Space Shuttle: Sny a realita

Príbeh Space Shuttle: Sny a realita

.juraj Petrovič .veda .fenomén 04.08.2023

Príbehy, ktoré Wernher von Braun prezentoval v Collier’s Weekly a neskôr aj v televíznych a filmových programoch, hovorili o rýchlom dobývaní vesmíru. Po prvých letoch mala nasledovať veľká orbitálna stanica, po nej let k Mesiacu a o trochu neskôr k Marsu. To všetko v ideálnom prípade ešte pred koncom sedemdesiatych rokov.

Dlhá cesta k raketoplánu

Dlhá cesta k raketoplánu

.juraj Petrovič .veda .fenomén 28.07.2023

Let Younga s Crippenom na Columbii trval len niečo vyše dvoch dní. Potvrdil ale, s menšími problémami, že nový raketoplán môže lietať s posádkou. Raketoplán bol po ďalších troch letoch prehlásený za plne prevádzkyschopný. Cesta k nemu začala ale oveľa skôr a bola tŕnitejšia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Ako Jeff Jorgensen vytvoril zo stránky mŕtvola.com najhodnotnejšiu firmu na svete

Ako Jeff Jorgensen vytvoril zo stránky mŕtvola.com najhodnotnejšiu firmu na svete

.juraj Medvec .spoločnosť .fenomén 29.06.2023

Jedna z najúspešnejších firiem na svete začína v týchto dňoch tridsiaty rok svojej existencie. Zo zaprášenej garáže na predmestí Seattlu vybudoval najbohatší muž zemegule Jeff Bezos kultúrny fenomén dnešnej doby. Predstavujeme vám príbeh Amazonu a jeho zakladateľa.

Saturn V a Skylab: Posledný a prvý

Saturn V a Skylab: Posledný a prvý

.juraj Petrovič .veda .fenomén 26.05.2023

14. mája 1973 odštartoval z Kennedyho vesmírneho strediska na Floride posledný Saturn V. Raketa, ktorá ešte pred piatimi mesiacmi dostala Gene Cernana, Jacka Schmitta a Rona Evansa na poslednú cestu Američanov k Mesiacu, sa lúčila. Jej služby nosiča veľkých hmotností neboli viac potrebné. Okrem tohto jediného prípadu.

Normalizácia, ako ju (ne)poznáme

Normalizácia, ako ju (ne)poznáme

.martin Horička .kultúra .fenomén 12.05.2023

Šmelina, Goťák aj ŠtB. Seriál Volha má v sebe všetko, čo k 70. a 80. rokom nevyhnutne patrí. A ešte o niečo viac.

Juraj Petrovič: Čierny vták

Juraj Petrovič: Čierny vták

.juraj Petrovič .veda .fenomén 14.04.2023

Dodnes mu patrí titul najrýchlejšieho lietadla na svete. Navrhla ho skupina inžinierov, ktorá sama sebe dala veľmi zvláštne meno. Pri štarte z neho bežne kvapkalo palivo. A keď naň vystrelili raketu, na to, aby sa jej zbavil, stačilo len zmeniť smer a pridať plyn. Lockheed SR-71 Blackbird.

Concorde – zlatá éra

Concorde – zlatá éra

.juraj Petrovič .veda .fenomén 17.03.2023

Prototyp Concordu 001 absolvoval pred svojím trvalým umiestnením v leteckom múzeu jeden veľmi špeciálny let. Pridali mu priezory na streche kabíny a 30. júna 1973 vyštartoval naprieč africkým kontinentom naháňať mesačný tieň.

Concorde – Kráľ nebies alebo Ikarus?

Concorde – Kráľ nebies alebo Ikarus?

.juraj Petrovič .veda .fenomén 03.03.2023

Bol jediným dopravným lietadlom na svete, ktoré po mnohé roky dokázalo trvalo letieť rýchlosťou dvojnásobku rýchlosti zvuku. Jeho vývoj a výroba boli dielom dvoch národov, ktoré boli dlhodobými rivalmi. Stál miliardy, ktoré sa nikdy nevrátili. A vyrobilo sa ho len štrnásť kusov. Napriek tomu sa stal ikonou a fenoménom 20. storočia. Concorde.

Fenomén: Dakar je zvláštny pojem ako maratón – zomrieť sa dá pri oboch

Fenomén: Dakar je zvláštny pojem ako maratón – zomrieť sa dá pri oboch

.peter Matuška .šport .fenomén 27.01.2023

Keď sa chceme rozprávať o Rely Dakar, musíme začať s vysvetlením zaujímavého sporu o názov. So súžením na súťažení motoristických fanatikov už totiž hlavné mesto Senegalu nemá nič spoločné. Dlho tam bol cieľ. Ale potom sa roky jazdilo v Južnej Amerike, teraz sa víťazí, prehráva a stále zomiera v Arabskej púšti. Lenže meno zrástlo s pretekmi.