inzerenti opúšťajú sociálnu sieť X, predtým známu ako Twitter, pre obavy, že sa ich reklamy zobrazia vedľa pronacistického obsahu a nenávistných prejavov. Technologický gigant IBM tento týždeň oznámil, že prestal inzerovať na X po správe o tom, že jeho reklamy sa objavujú spolu s materiálmi chváliacimi nacistov. Liberálna nezisková organizácia Media Matters vo štvrtok vo svojej správe uviedla, že reklamy od spoločností Apple, Oracle, Bravo siete NBCUniversal a Comcast boli tiež umiestnené vedľa antisemitského materiálu na X.
„IBM netoleruje nenávistné prejavy a diskrimináciu a okamžite sme pozastavili všetku reklamu na X, kým túto úplne neprijateľnú situáciu prešetríme,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení. Ďalšie zmienené spoločnosti bezprostredne nereagovali na žiadosť o vyjadrenie o ich ďalších krokoch.
Európska komisia separátne oznámila, že zastavuje reklamy na X a ďalších sociálnych médiách z dôvodu „znepokojujúceho nárastu dezinformácií a nenávistných prejavov“ na platformách v posledných týždňoch. Komisia vo vyhlásení uviedla, že svojim službám radí, aby sa „v tejto fáze zdržali reklamy na platformách sociálnych médií, kde je takýto obsah prítomný“, pričom dodala, že zmrazenie nemá vplyv na jej oficiálne účty na X.
Majiteľ X, miliardár Elon Musk tento týždeň vyvolal vlnu kritiky za vyjadrenie na platforme podporujúce antisemitskú konšpiráciu. Jednému používateľovi, ktorý obvinil židov z nenávisti k bielym ľuďom a prejavil ľahostajnosť voči antisemitizmu, odpovedal: „ Povedal si naozajstnú pravdu“. Už od kúpy platformy pritom Musk čelí obvineniam, že toleruje antisemitské prejavy na platforme, ktorých kontrola sa pre vojnu Izraela a militantného hnutia Hamas ešte zvýšila.
„Pohľad X bol vždy veľmi jasný, že diskriminácia zo strany každého by mala ZASTAVIŤ plošne - myslím si, že na tom sa môžeme a mali by sme sa všetci zhodnúť,“ uviedla vo štvrtok generálna riaditeľka platformy Linda Yaccarino. „Pokiaľ ide o túto platformu - X sa tiež veľmi jasne vyjadrila o našom úsilí bojovať proti antisemitizmu a diskriminácii. Nikde na svete pre to nie je miesto - je to škaredé a nesprávne. Bodka,“ dodala.
Sociálna sieť vo vyhlásení tiež uviedla, že kontá s antisemitským materiálom, na ktoré upozornila Media Matters, už nebude možné speňažiť a konkrétne príspevky budú označené ako „citlivé médiá“.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.