Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Viete, aký je pôvod nákupného sviatku Black Friday?

.lucia Ďuračková .ekonomika

Výpredajový sviatok – Black Friday – už nie je len o dni, keď kilometre Američanov tvoria zástupy hodiny pred otvorením predajne, aby získali vytúžený produkt za tú najlepšiu cenu. Tento sviatok si získal na popularite už aj v našich končinách a hlavne na e-shopoch. Viete, ako sa to celé začalo?

Viete, aký je pôvod nákupného sviatku Black Friday? pixabay.com

pojem Black Friday po prvýkrát použili v roku 1869, v deň, keď došlo k pádu zlata na americkej burze, takže s nákupmi ešte nemal veľa spoločného. Tento pád spôsobili dvaja nešťastníci, Jay Gould a Jim Fisk, ktorí skúpili toľko zlata, koľko len bolo možné, s cieľom umelo vyvolať jeho obrovský cenový nárast. Americká vláda si to však zavčas všimla, ich zámer prekazila, ale aj napriek tomu sa burza z neprirodzeného zásahu spamätávala niekoľko mesiacov. Na newyorskej burze počas „Black Friday“ v roku 1869  to vyvolalo paniku.

wikipedia

Niektoré zdroje však zmienený pôvod spochybňujú a prikláňajú sa skôr k udalosti, ktorá sa stala v jeden piatok po Dni vďakyvzdania v 50. rokoch 19. storočia. Polícia mesta Philadelphia ho označila za čierny, lebo v meste vznikol obrovský chaos spôsobený futbalovými fanúšikmi a turistami, ktorí pohltili tamojšie obchody. Zlodeji využili chaos v obchodoch, takže miestni policajti mali plné ruky práce a bol to dosť nepríjemný zážitok.

Asi najlogickejším vysvetlením pôvodu pomenovania piatku po Dni vďakyvzdania (posledný štvrtok v novembri, čiže tento rok 24. novembra) čiernym je fakt, že v tomto období nákupy Američanov zvykli medziročne rásť a firmy prvýkrát v roku výrazne profitovali. Dôvod nárastu tržieb bolo nielen výdatné zásobovanie sa na oslavu Dňa vďakyvzdania, ale už aj postupné naháňanie vianočných darčekov. Je známe, že v prípade, ak firmy sú v zisku, hovoria, že sú v čiernych číslach.

V novodobej histórii za popularitou Black Friday stojí najmä paráda – sprievod Dňa vďakyvzdania organizovaná obrovským koncernom – americkým obchodným domom Macy’s. Prvýkrát sa uskutočnil už v roku 1924 a odvtedy si ho každoročne mnoho domácich v New Yorku nenechá ujsť alebo si aspoň pozrú živé vysielanie v TV.

Tržby počas Black Friday sa neustále zvyšujú. Podľa Adobe Analytics dosiahli tržby z online predaja v USA v roku 2022 rekordných 9,12 miliárd dolárov. V roku 2021 sa  zvýšili o 15,5 % v porovnaní s rokom 2020, v roku 2020 dosiahli tržby z online predaja v USA počas Black Friday 9,0 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o 21,6 % v porovnaní s rokom 2019.

Nákupné šialenstvo sa presunulo z veľkých kamenných obchodov do online prostredia. Preto sa v roku 2005 začína už objavovať pojem „Cyber Monday“, ide o pondelok po Dni vďakyvzdania, kedy sa ľudia vracajú do pracovného módu, ale ešte stále hľadajú supervýhodné ponuky. Aj keď tento sviatok neslávime, poznáme ho aj z domácich e-shopov. Tento rok vychádza na 27. novembra.

Zdroj: blog agentúry Mindshare Slovakia https://blog.mindshare.sk/ 

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite