pojem Black Friday po prvýkrát použili v roku 1869, v deň, keď došlo k pádu zlata na americkej burze, takže s nákupmi ešte nemal veľa spoločného. Tento pád spôsobili dvaja nešťastníci, Jay Gould a Jim Fisk, ktorí skúpili toľko zlata, koľko len bolo možné, s cieľom umelo vyvolať jeho obrovský cenový nárast. Americká vláda si to však zavčas všimla, ich zámer prekazila, ale aj napriek tomu sa burza z neprirodzeného zásahu spamätávala niekoľko mesiacov. Na newyorskej burze počas „Black Friday“ v roku 1869 to vyvolalo paniku.
wikipedia
Niektoré zdroje však zmienený pôvod spochybňujú a prikláňajú sa skôr k udalosti, ktorá sa stala v jeden piatok po Dni vďakyvzdania v 50. rokoch 19. storočia. Polícia mesta Philadelphia ho označila za čierny, lebo v meste vznikol obrovský chaos spôsobený futbalovými fanúšikmi a turistami, ktorí pohltili tamojšie obchody. Zlodeji využili chaos v obchodoch, takže miestni policajti mali plné ruky práce a bol to dosť nepríjemný zážitok.
Asi najlogickejším vysvetlením pôvodu pomenovania piatku po Dni vďakyvzdania (posledný štvrtok v novembri, čiže tento rok 24. novembra) čiernym je fakt, že v tomto období nákupy Američanov zvykli medziročne rásť a firmy prvýkrát v roku výrazne profitovali. Dôvod nárastu tržieb bolo nielen výdatné zásobovanie sa na oslavu Dňa vďakyvzdania, ale už aj postupné naháňanie vianočných darčekov. Je známe, že v prípade, ak firmy sú v zisku, hovoria, že sú v čiernych číslach.
V novodobej histórii za popularitou Black Friday stojí najmä paráda – sprievod Dňa vďakyvzdania organizovaná obrovským koncernom – americkým obchodným domom Macy’s. Prvýkrát sa uskutočnil už v roku 1924 a odvtedy si ho každoročne mnoho domácich v New Yorku nenechá ujsť alebo si aspoň pozrú živé vysielanie v TV.
Tržby počas Black Friday sa neustále zvyšujú. Podľa Adobe Analytics dosiahli tržby z online predaja v USA v roku 2022 rekordných 9,12 miliárd dolárov. V roku 2021 sa zvýšili o 15,5 % v porovnaní s rokom 2020, v roku 2020 dosiahli tržby z online predaja v USA počas Black Friday 9,0 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o 21,6 % v porovnaní s rokom 2019.
Nákupné šialenstvo sa presunulo z veľkých kamenných obchodov do online prostredia. Preto sa v roku 2005 začína už objavovať pojem „Cyber Monday“, ide o pondelok po Dni vďakyvzdania, kedy sa ľudia vracajú do pracovného módu, ale ešte stále hľadajú supervýhodné ponuky. Aj keď tento sviatok neslávime, poznáme ho aj z domácich e-shopov. Tento rok vychádza na 27. novembra.
Zdroj: blog agentúry Mindshare Slovakia https://blog.mindshare.sk/
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.