už v strede januára boli ceny benzínu na Slovensku z okolitých krajín (okrem Rakúska) najvyššie. Následne pri prvom zvýšení do 22. januára sme preskočili aj Rakúsko a v ďalších dvoch skokoch sme sa dostali o slušných 12 centov vyššie ako Rakúsko, Poľsko, Maďarsko alebo Česko.
Za posledné 3 týždne zdražel benzín 95 na Slovensku o takmer 8 centov, pričom v Česku len o 2,5 centa. V Rakúsku za ten čas len o 4 centy.
Slovensko má pritom niekoľko výhod:
- nižšiu DPH ako Česko
- spracúva prevažne lacnú rusku ropu (diskont 10-20 USD na barel)
- asi aj platy na čerpačke, ale aj v Slovnafte sú nižšie ako v OMV
Trpíme na dominantné postavenie veľkého hráča, platíme si v každom litri pohonnej hmoty aj mimoriadnu daň, ktorá ide štátu, prispievame k vysokým maržiam výrobcu/distribútora/predajcu. Dnes už nakupujete benzín za prevažne 1,63 napriek tomu, že v Čechách sa cena motá okolo 1,50 ekvivalentu.
Práve pre nedostatok konkurencie, pre (voči maržiam) nekonajúci Protimonopolný úrad, pre dlhodobú toleranciu vysokej inflácie a kvôli bezbrehému zvyšovaniu cien sme tam, kde v rebríčkoch inflácie v Eurozóne sme: najvyššie. Aj v januári 2024 sme mali mesačný pohyb smerom hore o 0,6%, pričom priemer Eurozóny boli smerom dole o 0,4%. A to sa u nás neregulovali ceny tepla, plynu, elektriny.
Na burze sa ceny finálneho produktu benzínu (Gasoline) samozrejme hýbu vo väzbe na niekoľko faktorov (cena ropy, zásoby benzínu, kurzy USD vs. EUR, náklady na rafináciu). Klesajú alebo stúpajú.
Cena benzínu bez daní (DPH, spotrebné dane) je na Slovensku z Európskej dvadsaťsedmičky medzi tými vyššími, na Rakúsko a Čechy nemáme: tam je cena nižšie, aj výrazne. U nafty rovnako.
Slovensko je v rebríčkoch s cenou vysoko a trvale a nárasty cítime okamžite, poklesy opatrne a neskôr. Je to na nás: spotrebiteľoch.
ZDROJ: SAPPO.SK
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.