Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Uber, máš privysokú rýchlosť

.lukáš Krivošík .ekonomika

Veľká časť taxikárov nenájde pre služby typu Uber dobré slovo. Lenže technológia ani nové spôsoby prepájania ponuky a dopytu sa zastaviť nedajú. Tak ako sa pred storočím nedal zastaviť vývoj od konských povozov k automobilom.

Uber, máš privysokú rýchlosť MARIÁN PEIGER/SITA Taxikári považujú súčasnúreguláciu za dobrú. Úrady by ju mali akurát dôsledne vynucovať aj voči vodičom Uberu.

odozva širokej verejnosti bola vlažná, keď pred dvoma týždňami protestovalo niekoľko desiatok taxikárov pred bratislavským magistrátom proti Uberu a ďalším podobným platformám. Priveľa ľudí má zlé skúsenosti s čiernymi ovcami medzi taxikármi, ktoré si účtujú prehnané ceny na krátke vzdialenosti, majú po celý čas vypnutý taxameter, robia zlý dojem nezdvorilým správaním či špinavým interiérom vozidla. Navyše ľudia nerozumejú, prečo by mali podporovať obmedzovanie platformy, ktorá im umožňuje cestovať lacnejšie a s vyšším komfortom. Taxikári si zrejme nezískajú sympatie ani lepením nálepiek na autá partnerských vodičov Uberu. Alebo protestnými jazdami po meste. Jednu takú plánovali aj na túto stredu po Bratislave.

uberisti

„Partnerskí vodiči používajú platformu vtedy, kedy sa im to najlepšie hodí a ich počet sa tak neustále mení,“ vysvetľuje Miroslava Jozová, hovorkyňa Uber SR a ČR na otázku .týždňa, koľko vodičov s nimi vlastne u nás spolupracuje. „Počet aktívnych vodičov v Bratislave, kde Uber v rámci Slovenska funguje, bol v priebehu posledných 30 dní na úrovni okolo 500, počet aktívnych vodičov v Prahe je v súčasnosti 1 100.“ Na rozdiel od taxikárov, ktorí svoju prácu vykonávajú ako hlavnú zárobkovú činnosť, vodiči, používajúci platformu Uber, ju využívajú spravidla niekoľko hodín týždenne ako doplnok k existujúcemu príjmu.

Minulý rok si Uber spravil prieskum medzi partnerskými vodičmi v Bratislave. Vyšlo z neho, že skoro 40 percent vodičov má 21 až 30 rokov. Vyše 58 percent má úplné stredoškolské vzdelanie a 39 percent vysokoškolské. Na otázku „Prečo ste sa pridali k Uberu?“ 64 percent uviedlo, že rado jazdí a pracuje s ľuďmi, 62 percent uviedlo ako dôvod privyrobenie a 52 percent si pochvaľovalo absenciu nadriadeného či časovú flexibilitu práce.

Vodiči, používajúci platformu Uber, ju využívajú spravidla niekoľko hodín týždenne ako doplnok k existujúcemu príjmu.

Minulý týždeň vyšla správa, že v Brne bol Uber zakázaný predbežným opatrením súdu, na ktorý sa obrátila jedna z taxislužieb. Podobný proces u nás je zrejme len otázkou času. „Rozhodnutie nám nebolo doručené, preto sa k nemu v tejto chvíli nemôžeme akokoľvek vyjadriť,“ vysvetľuje Miroslava Jozová. „V každom prípade, na základe verejne dostupných informácií je rozhodnutie o predbežnom opatrení platné len pre Brno a veríme, že máme presvedčivé dôvody pre úspešné odvolanie.“ Až do oficiálneho doručenia Uber na svojej činnosti v Brne nechce nič meniť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite