mucha v pisoári je výsledkom odporúčania behaviorálnej ekonómie, ktorá sa opiera o poznatky kognitívnej neurovedy, skúmajúcej súvislosti medzi fungovaním nášho mozgu a naším správaním. Jedným z nich napríklad je, že mozog „ukotví“ naše správanie vo vzťahu k niečomu, čo naše zmysly zaregistrujú bez toho, aby sme si to uvedomovali. Prítomnosť muchy v pisoári nám stačí na to, aby sme na ňu „zamierili“, čo obmedzí znečistenie podlahy na WC. To je skutočný dôvod, prečo tam tá mucha je.
Ak ste manažér letiska a chcete znížiť náklady na čistenie toaliet, môžete tam umiestniť „výchovné“ nápisy a apelovať na cestujúcich, aby udržiavali poriadok, môžete vyvíjať mierny nátlak informáciou, že ich sledujú kamerové systémy, alebo môžete skúsiť niečo netradičné, čo pomôže upraviť správanie cestujúcich tak, ako chcete vy, bez toho, aby si to uvedomovali. A to dosiahnete nakreslením muchy do pisoára.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.