ako čitateľom predstaviť ekonóma, o ktorom väčšina z nich nikdy nepočula, a jeho prácu, ktorá väčšinou bola v „surovej“ akademickej podobe. Tento rok mám problém presne opačný.
Víťazom sa stal americký behaviorálny ekonóm Richard Thaler. Jeho kniha Nudge (spoluautor Cass Sunstein, u nás predávaná v roztomilom českom preklade ako Šťouch) z roku 2008 sa stala svetovým bestsellerom, porovnateľným napríklad so slávnym Freaconomics. V momente písania tohto článku, teda dva dni po ohlásení víťaza, paperbacková verzia tejto knihy vyskočila na 3. miesto v predajnosti kníh na Amazone. Čo viac povedať o ekonómovi a jeho práci, keď už toho bolo povedané za poslednú dekádu veľa?
homo irracionalis
Behaviorálna ekonómia sa snaží do ekonómie vniesť psychologický rozmer. Konkrétne Richard Thaler rozvinul toto myslenie v troch oblastiach.
Po prvé – limitovaná racionalita. Ľudia dokážu robiť čiastkové kalkulácie, ale nedokážu si ich poskladať do veľkého obrazu. Zároveň je myslenie zasiahnuté rôznymi skresleniami, takže si napríklad ceníme tú istú vec viac, ak ju vlastníme, než keď ju ešte len môžeme vlastniť. Po druhé – vnímanie „férovosti“ hrá v ekonomickom rozhodovaní dôležitú úlohu. Firmy tak napríklad pre obavy z pohoršenia zákazníkov nad „neférovosťou“ môžu držať stabilné ceny napriek stúpajúcemu dopytu. Po tretie – ľudia nemajú sebadisciplínu. Poddávajú sa krátkodobým impulzom, ktoré zruinujú ich inak dobré dlhodobé plány.
„Oslavných komentárov si nájdete stovky a Thalerovi patria právom.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.