Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Držte sa, európska ekonomika brzdí

.filip Minich .ekonomika

Nemecko nula, Taliansko mínus nula celá dva a Francúzsko nula celá tri. Čo sú to za čísla? Posledný zaznamenaný „rast“ hospodárstva v najväčších európskych ekonomikách. Ide o predzvesť väčšej krízy alebo obyčajné pravidelné ochladenie hospodárstva?

Držte sa, európska ekonomika brzdí GABRIEL KUCHTA/PETIT PRESS/PROFIMEDIA Nová linka na výrobu Porsche Cayenne v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia.

zlé správy prichádzajú v ekonomike nenápadne. Jeden zlý štvrťrok ešte nemusí znamenať kolaps hospodárstva, krízu a zatváranie podnikov. Najnovšie čísla, ktoré priniesol Európsky štatistický úrad Eurostat, však potvrdzujú jasný trend – ekonomika spomaľuje a netreba to brať na ľahkú váhu.

Keď vezmeme do úvahy, že Spojené štáty sú v obchodnej vojne s Čínou, Európska centrálna banka skončila s tlačením peňazí, ohľadom brexitu je totálna neistota, v Taliansku vládnu populisti, ktorí sľubujú rozhadzovanie peňazí a vo Francúzsku zúri antisystémové hnutie žltých viest, ktoré si vydupalo zvýšenie miezd, Európe sa darí stále celkom dobre.  

Všetky oči sa upriamujú predovšetkým na Nemecko, ktoré sa dlhodobo vníma ako symbol stability a rastu. Nemci majú roky jednu z najnižších nezamestnaností v Európe, opretú o státisíce úspešných malých a stredných firiem. Nemecku sa dlho darilo najmä pre reformy na trhu práce, zavedené začiatkom tohto tisícročia. Zároveň sa krajina v posledných rokoch stala vzorom dobrého hospodárenia, keď vláda už štyri roky po sebe priniesla rozpočet s prebytkom, vďaka čomu klesol dlh krajiny pod 60 percent HDP. Niečo však v hospodárskom motore Európy začalo škrípať a zabolieť to môže všetkých naokolo, špeciálne malé otvorené ekonomiky ako Slovensko. 

nikto nechce nové auto?

Fakt, že Nemcom v treťom aj štvrtom štvrťroku 2018 ekonomika vôbec nestúpla, ukazuje, že niekde je problém. Nedarí sa najmä priemyslu – produkcia v decembri medziročne klesla  približne o štyri percentá. Dajú sa za tým vidieť rôzne príčiny – brexit, obchodná vojna, no pri aktuálnej stagnácii nemeckej ekonomiky zohrávajú najväčšiu úlohu nové regulácie v automobilovom sektore. 

Od jesene platí nová norma na testovanie emisií pre osobné autá (WLTP- worldwide light vehicles test procedure), ktorá prišla ako reakcia na škandály Volkswagenu. Po novom sa vypúšťané emisie nekontrolujú v laboratóriu, ale merajú sa údaje z reálnej jazdy. Mnohé automobilky sa nestihli pripraviť a dočasne prestali úplne ponúkať desiatky modelov. V praxi to znamenalo, že počas novembra 2018 klesli v porovnaní s predchádzajúcim rokom registrácie nových áut v Nemecku takmer o desať percent. Keďže má automobilový sektor značný podiel na celom hospodárstve, možno práve toto hľadať za aktuálnym mizerným rastom nemeckej ekonomiky. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite