Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Drahý tunel s malým úžitkom. Útvar hodnoty za peniaze kritizuje Sorošku

.martin Vančo .ekonomika

Ďiaľničiari vybabrali s Útvarom hodnoty za peniaze a počas Vianoc vyhlásili obrí tender na tunel Soroška.

Drahý tunel s malým úžitkom. Útvar hodnoty za peniaze kritizuje Sorošku NDS

v dobe obmedzených financií a kapacít na výstavbu nových diaľníc a rýchlostných ciest, musíme dôkladne posudzovať efektivitu nových úsekov. Toto je základný argument Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý sa už od svojho vzniku kvôli tomu dostáva do pravidelných sporov s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) aj stranou Most-Híd, ktorá sa pri výstavbe nových ciest často riadi svojimi politickými záujmami. 

Najnovšie vygradoval spor o 14 kilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 od Rožňavy po Jablonov nad Turňou, ktorý zahŕňa aj štvorkilometrový tunel Soroška. Úsek sa nachádza v okrese, ktorý patrí k volebným baštám Mostu. Vo voľbách 2016 tu strana skončila druhá hneď za Smerom. 

NDS vyhlásila tesne po Vianociach, dva mesiace pred voľbami, verejné obstarávanie na zhotoviteľa s predpokladanou hodnotou zákazky 243 mil. eur.

Analytici z ÚHP reagovali statusom na Facebooku, v ktorom diaľničiarov kritizujú za to, že ich o verejnom obstarávaní vopred neinformovali. 

„Po Novom roku bude takéto počínanie protizákonné," píšu v statuse. Podľa zákona o rozpočtových pravidlách bude NDS povinná zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu a informovať o tom ministerstvo financií, ktoré do 30 dní pripraví svoj posudok. „Dnes týmto porušili ,len‘ uznesenie vlády.“

Neoficiálna komunikácia medzi inštitúciami však prebiehala. NDS sa bráni tým, že už v marci 2019 zverejnila predbežné oznámenie. V tom čase aj ministerstvo dopravy podľa Denníka N tvrdilo, že uznesenie dodrží a počká si na posudok. 

Analytici ministerstva financií na ňom pracovali a NDS im mala dodávať podklady. „NDS má za to, že poskytla všetky potrebné dáta týkajúce sa projektu včas,“ tvrdí hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

V čom je teda problém? Diaľničiari vyhlásili tender na projekt za takmer 250 miliónov eur skôr, než ÚHP zverejnilo svoj posudok. NDS sa týmto spôsobom vyhla verejnej diskusii o diaľničnom úseku, ktorý má v sebe podľa ÚHP „veľa rizík a znakov zlého projektu“. 

bez platných povolení

Analytici publikovali svoj posudok aspoň dodatočne tento víkend. Upozorňujú v ňom na to, že náklady na výstavbu nového úseku sú väčšie ako jeho prínosy. 

Najväčším prínosom projektu je podľa posudku úspora času pre osobné automobily na ceste z Rožňavy do Košíc. Lenže tento región má veľký potenciál aj v železničnej doprave. Cesta vlakom z Rožňavy do Košíc trvá rovnako dlho ako autom. Stačilo by teda posilniť vlakové spojenia a táto doprava by mohla ľahko nahradiť osobnú, tvrdia analytici. 

ÚHP ďalej upozorňuje na environmentálne riziká. Ministerstvo životného prostredia posúdilo vplyv na životné prostredie v roku 2010, ale projekt sa odvtedy zmenil. Tým, že sa východný vstup do tunela posunul, tunel by mal teraz zasahovať do 5. stupňa ochranného pásma. To môže byť problém pre ochranárov a spôsobiť neočakávané komplikácie.

K projektu navyše zatiaľ neexistuje stavebné povolenie. NDS presúva zodpovednosť v oboch veciach na zhotoviteľa, s čím ÚHP nesúhlasí a chce, aby sa začalo tendrovať až po tom, ako sa schvália všetky potrebné povolenia. 

polovičný profil

Tento úsek už kritizovala aj mimovládna organizácia INEKO, ktorá v rámci hodnotenia všetkých pripravovaných diaľničných úsekov vyhlásila, že „táto nákladná stavba nemá čo robiť medzi prioritami rezortu“

Nie je to prvýkrát, čo sa dostala NDS do sporu s analytikmi ministerstva financií. Bez posudku vyhlásila minulý rok aj tender úseku R2 od Kriváňa po Mýtnu. Pri ňom si ÚHP nakoniec vydupal zníženie predpokladanej ceny o takmer 40 mil. eur. 

Politikov z Mostu podráždili analytici aj o rok skôr, keď navrhli, aby sme namiesto R2 v plnom profile hľadali lacnejšie a rýchlejšie riešenia. Takým mala byť rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia ciest I. triedy s obchvatmi. 

Béla Bugár vtedy vybuchol a hovoril o spochybňovaní koaličnej zmluvy. Debatu rázne odbil vtedajší premiér Robert Fico. „Mňa vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka,“ povedal. 

Analytici potom ustúpili. Aktuálny tender však naznačuje, že táto diskusia predsa len mala asi zmysel, pretože nový úsek pri Rožňave by sa mal podľa aktuálneho projektu stavať v polovičnom profile. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite