v dôsledku pandémie koronavírusu nezamestnanosť v USA narástla na najvyššie úrovne od Veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch minulého storočia. Zatiaľ čo ešte vo februári USA evidovali 3,5 % nezamestnaných, už v apríli to bolo 14,7 %. Odvtedy nezamestnanosť postupne klesla a aktuálne sa drží na 6,7 %, čo je na pomery USA stále vysoký nadpriemer.
amazon rastie aj keď iní klesajú
Ekonomické dopady pandémie sú však veľmi nerovnomerné. Zatiaľ čo drvivá väčšina podnikov musela zredukovať alebo zastaviť svoju činnosť a mnohé už stihli skrachovať, niektoré firmy z pandémie vo veľkom ťažia. A medzi také patrí aj Amazon.
Amazon ťaží zo zmenených podmienok až dvoma zásadnými spôsobmi. V prvom rade je to, samozrejme, vďaka trendu presunu nákupov zo zatvorených kamenných obchodov do e-shopov a práve Amazon je najväčším e-shopom na svete.
No ľudia často zabúdajú na to, že Amazon je gigantom aj v poskytovaní digitálnych služieb. Nejde len o streamovacie služby ako Prime Video, ale najmä o cloudové služby Amazon Web Services. Tie majú podiel na trhu zhruba 33%, čo je viac ako cloudové služby Microsoftu a Google dokopy.
Keď ľudia sedia doma a trávia viac času na internete, Amazonu vďaka tomu stúpajú zisky, aj keď ľudia priamo služby Amazonu nevyužívajú. Cloudové služby Amazon Web Services totiž využívajú webstránky firiem ako sú Netflix, LinkedIn, BBC, Twitter alebo dokonca Facebook. Presun aktivít z fyzického sveta na internet, ktorý prebieha dlhé roky, sa vplyvom pandémie dramaticky zrýchlil. Amazon vďaka tomu zažíva zlaté časy.
ako najať stovky tisíc ľudí za niekoľko mesiacov
Firma Amazon bola založená v roku 1995. No aj po 25 rokoch v biznise jej len prvých 9 mesiacov tohto roka stačilo na to, aby svoju pracovnú silu zvýšila o viac ako tretinu. Počas tohto obdobia totiž zvýšila objem svojich pracovníkov o vyše 400 000, vďaka čomu ich mala na konci septembra už 1,13 milióna. Každý deň tak v priemere Amazon prijal okolo 1500 nových pracovníkov. V priebehu pandémie sa toto tempo ešte významne zvýšilo a od júla už predstavuje až o 2800 zamestnancov viac denne.
Taký rýchly nábor zamestnancov je v histórii súkromných spoločností, nielen v USA, absolútne bezprecedentný. Ako uvádza New York Times, „najbližšími prirovnaniami sú zamestnávanie celých priemyselných odvetví v časoch vojny, ako napríklad výstavba lodí v začiatkoch 2. svetovej vojny, prípadne výstavba domov po tom, ako sa vojaci vrátili“.
Ako to Amazon zvládol? V prvom rade zapojil svoje tradičné spôsoby naberania. Tie sú síce tradičné na pomery Amazonu, no nie tradičné na pomery iných odvetví. Konkrétne, naberanie v Amazone je v maximálnej miere zautomatizované v jeho každom kroku. Uchádzač o zamestnanie tak môže byť zamestnaný aj bez toho, aby bol v kontakte s kýmkoľvek z Amazonu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.