automobilky sú chrbtovou kosťou našej ekonomiky. V najbližších rokoch ich však čaká historický prechod zo spaľovacích motorov na elektrické batérie. Práve od toho, či bude tento prechod bezbolestný alebo nie, závisí z veľkej časti aj osud nášho hospodárstva. Experti už dnes upozorňujú, že na to, aby sme udržali dlhodobú konkurencieschopnosť s ostatnými automobilovými veľmocami, musí Slovensko viac inovovať a zameriavať sa na nové technológie a výrobné postupy. Práve neslávne známy osud amerického mesta Detroit nám môže byť ukážkovým príkladom, aká nebezpečná dokáže byť koncentrácia ekonomiky krajiny na jediné odvetvie.
Podľa analytikov je diverzifikácia ekonomiky smerom preč od automobiliek problematická a musí vyjsť zo strany trhu, nie z vládneho popudu. Ako malá a otvorená trhová ekonomika však príliš veľa pák na zníženie našej závislosti k dispozícii nemáme. Na druhej strane nám prítomnosť toľkých firiem z jedného sektora dáva pred ostatnými krajinami konkurenčnú výhodu. Bezhlavý optimizmus však tiež nie je na mieste. Koronavírus a najmä problémy v dodávateľských sieťach ukázali na našu zraniteľnosť.
ekonomický goliáš a hlavný ťahúň platov
Automobilový priemysel tvorí približne 13 percent slovenského HDP, priamo zamestnáva 160-tisíc ľudí a nepriamo ďalších približne 200-tisíc.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.