Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dáta bez pátosu: Poučíme sa? Koniec experimentu v Maďarsku

.dáta bez pátosu .ekonomika

Naši južní susedia urobili experiment, ktorý je v knižkách ekonómie už dobre popísaný z minulých podobných pokusov.

Dáta bez pátosu: Poučíme sa? Koniec experimentu v Maďarsku SITA/ITA/Marek Lukáč

pustili sa do boja s trhom reguláciou: aj palív. Zaviedli pevné ceny na akýkoľvek nákup benzínu95 a nafty: pre každého koľkokoľvek.

Čoskoro ale prišla séria obmedzení:

  • najprv obmedzili nákup na jednorázových maximálne 50 litrov
  • potom obmedzili nákup iba na autá s maďarskou poznávacou značkou
  • neskôr obmedzili nákup na iba jedenkrát denne (limit 50 litrov ostal a HU autá zostali)
  • pokračovali obmedzením iba na súkromné vozidlá na osobnú spotrebu

Štát to stálo miliardy na dotáciách, napriek tomu trh postupne kolaboval, ale štát na „pomoci ľuďom“ trval.

Začiatkom decembra 2022 v Maďarsku prestal byť benzín/nafta dostupný na mnohých pumpách, čo ohrozovalo chod ekonomiky.

Nakoniec museli reguláciu včera na Mikuláša zrušiť a na boj s vysokými cenami palív rezignovať, cenu upraví trh.

Teraz možno v dôsledku asi 20-25% nárastu ceny palív očakávať nárast inflácie. Inflácia v Maďarsku je aj bez tohto vplyvu najvyššia v Európe. V tandeme s najvyššou úrokovou mierou v Európe je to pre štátne financie smrteľná kombinácia.

Napriek tomu maďarský forint stráca hodnotu a medziročne je voči € slabší o viac ako 15%.

(411 vs. 355): 

https://finance.yahoo.com/quote/eurhuf=x

Maďarská vláda vzdala po vyše roku zmrazenie cien pohonných látok. Oznámil to šéf kancelárie maďarského premiéra Gergely Gulyás na mimoriadnej tlačovej konferencii so šéfom rafinérie Mol Zsoltom Hernádim. Rozhodnutie nadobudlo platnosť o 23:00. 

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite