Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vaše kroky po internete na predaj

.alexander Mravčák .klub .technológie

Vaša internetová história bude čoskoro na predaj, varujú americké technologické médiá. Všetko, čo Američania na internete robia – ktoré stránky navštevujú, čo vyhľadávajú alebo s kým komunikujú, budú môcť poskytovatelia internetu predávať svojim obchodným partnerom.

Vaše kroky po internete na predaj BERNARD BODO/PROFIMEDIA Na stránkach Googlu a Facebooku trávime veľké množstvo času, a tak o nás aj veľmi veľa vedia. Potom nás dokážu „predať“ inzerentovi.

skutočnosť je oveľa zaujímavejšia, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Po prvé, nový zákon, ktorý má zaručiť operátorom voľnú ruku pri predaji internetovej histórie ľudí a po podpise Trumpom už aj vstúpil do platnosti, neznamená prakticky žiadnu zmenu oproti súčasnému stavu. Históriu surfovania svojich zákazníkov mohli operátori speňažiť už dnes. V Amerike to bolo legálne (alebo skôr nebolo zakázané) odkedy internet vznikol.

Prečo sa teda o novom zákone toľko hovorí? Lebo v roku 2016 vydala Federálna komisia pre komunikáciu (FCC) nariadenie, ktorým chcela nastoliť pravidlá neutrality a súkromia, a zakázať to. Nariadenie malo začať platiť 4. decembra 2017. Po lobingu telekomunikačných operátorov sa zrodila S. J. Res. 34, rezolúcia, ktorá platnosť nariadenia FCC ruší.

za všetkým je reklama

Odkedy návrh zákona prešiel parlamentom, spustil sa obrovský mediálny kolotoč. Ľavičiari to označujú za návrh, ktorý nepomôže nikomu – ani ľavičiarom, ani pravičiarom – iba korporáciám. Republikáni sa bránia, že chcú iba zrovnoprávniť poskytovateľov internetu (ISP) a online firmy ako Google či Facebook. ISP firmy by totiž chceli konkurovať práve týmto internetovým gigantom v predaji reklamy.

Google a Facebook majú momentálne veľkú časť z reklamného webového trhu – dôvod je ten, že na ich stránkach (alebo na ich partnerských weboch) trávia používatelia veľké množstvo času, a teda tieto weby o nich aj veľmi veľa vedia. Keď používate Facebook, sieť vie, na aké linky klikáte, ktoré veci lajkujete a čo odoberáte. Dokáže teda povedať, či ste mačkár alebo psíčkar, či máte radi fastfood alebo vegánsku stravu. Dokáže vás teda „predať” inzerentovi.

Vaše ISP o vás vie ešte viac – vidí každý jeden link, na ktorý klikáte, takže dokáže vytvoriť ešte lepší profil. Ak by však prišlo do platnosti nariadenie FCC, nemal by to ako využiť. Vďaka S. J. Res. 34 tieto dáta bude vedieť speňažiť.

história musí byť anonymná

Aj keď pohľad peňazí sa dá pochopiť, ISP sú na úplne inej úrovni ako Facebook či Google. Aj keď tie sú známe svojím laxným prístupom k ochrane osobných údajov, nikdy nevidia úplne všetko a používateľ má vždy možnosť ich nepoužívať, prípadne blokovať ich skripty pomocou softvéru, ktorý má nainštalovaný v počítači. Poskytovateľ internetu však vidí všetko a v mnohých regiónoch človek nemá na výber – má iba jedného operátora.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite