cyrilometodskú tradíciu, ktorú doniesli cudzinci z Byzancie a zásadným spôsobom zmenila dovtedajšie hodnoty obyvateľstva?
Románsku a gotickú kultúru v maliarstve, sochárstve a architektúre, prinesenú zo Západnej Európy, menovite napríklad odkaz zahraničného prisťahovalca Pavla, ktorý sa usadil v nemeckom spišskom meste Levoča?
Renesančnú kultúru kolportovanú zväčša z južnej Európy vďaka odnárodnenému Matyásovi Korvínovi? To on na svoj dvor pozval vzdelancov a umelcov zo zahraničia, aby ovplyvnili kultúrne pomery Uhorska novými myšlienkami. Napríklad založili v Pozonyi či Pressburgu akúsi univerzitu, hniezdo zahraničných vzdelancov, či, po novom, agentov?
Barokovú podporu pátosu a veľkoleposti v umení a kultúre, ako habsburskú reakciu na silný protestantizmus v Hornom aj Dolnom Uhorsku? Konkrétne napríklad odkaz mecéna rozvoja barokovej Trnavy, uhorského primasa Petra Pázmanya, či k slovenskému pôvodu sa hlásiaceho ostrihomského arcibiskupa Juraja Szelepcenyiho?
Rosie Babicová
Mateja Bela, Adama Kollára či Jána Hollého, ktorí nehanebne šírili nové podnety francúzskeho a anglického empirizmu a na rozume založeného osvietenstva?
Revolučných štúrovcov, ktorí by bez ovplyvnenia zahraničnými myšlienkami nemeckých filozofov hlásajúcich romantický nacionalizmus a liberalizmus nikdy nežiadali nejaké práva pre slovensky hovoriacich obyvateľov Horného Uhorska?
Má zmysel pokračovať? Veď ešte aj ten Blaha si vešia fotky juhoamerických boháčov, hrajúcich sa na revolucionárov, a nie Jánošíka.
Kultúra je buď otvoreným a slobodným priestorom prijímajúcim podnety z celého okolia alebo neexistuje. Národnou kultúrou, v zmysle hľadania a ochrany jej autentickosti, sa venujú Etnografické ústavy či ÚĽUV. Nie ministerstvo kultúry. Podobne predstava, že do pozornosti zahrnúť iba veľkomoravské tradície a štúrovcov, je úplne proti novej, slobodnej a od ideológii oslobodené historickej vede, ktorá konečne vidí Slovensko ako plnohodnotnú súčasť celých svojich dejín.
Nacionalisti a komunisti vytvárali zo Slovákov plebejské a zakomplexované obete historických udalostí, aby sa nestali sebavedomým a slobodným národom. Naozaj sa to má vrátiť späť?
Autor je historik.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.
Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.