rokovanie parlamentu sa začalo tento rok v pondelok 8. januára o 9:00 ráno. Na programe bol návrh na skrátené legislatívne konanie o novele Trestného zákona a ďalších súvisiacich zákonov. Rozkaz znel jasne – špeciálna prokuratúra musí byť zrušená a našim ľuďom musí byť čo najrýchlejšie zabezpečená beztrestnosť.
A tak máme v parlamente historicky najrozsiahlejšiu novelu jedného z najdôležitejších zákonov v krajine v skrátenom legislatívnom konaní. Skrátené legislatívne konanie znamená to, že neprebieha štandardný legislatívny proces, v ktorom sa postupuje oveľa pomalšie, v ktorom sa môžu riadne vyjadriť dotknuté orgány, odborná i laická verejnosť, v ktorom sa vedie tzv. medzirezortné pripomienkové konanie a jednotlivé pripomienky je možné verejne dohľadať a diskutuje sa o nich. Ide o inštitút, ktorý by sa mal používať naozaj výnimočne. Uznávam, ani v minulosti to nebolo stopercentné, ale takéto flagrantné zneužívanie daného inštitútu si nedovolil doposiaľ nikto.
Podmienky na skrátené legislatívne konanie sú presne upravené v rokovacom poriadku Národnej rady. V prvom rade je potrebné, aby nastali mimoriadne okolnosti. Tými sú napríklad pandémia, prírodné katastrofy, vojna. Čo také mimoriadne sa stalo, že je potrebné ihneď rušiť špeciálnu prokuratúru a znižovať tresty predovšetkým za majetkové a hospodárske trestné činy? Jedine ak to, že je to nevýhodné pre ich ľudí. Akurát, že toto nie je legitímny dôvod v zmysle zákona. Druhou podmienkou na skrátené legislatívne konanie je to, že sú ohrozené základné ľudské práva a slobody alebo bezpečnosť, alebo hrozia značné hospodárske škody. Tieto dôvody si vláda vzala pre istotu všetky, hodila ich do jedného vreca a povedala voilá, musíme mať skrátené legislatívne konanie. Lenže tak to nefunguje. Jednotlivé dôvody musíte konkretizovať a riadne odôvodniť.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.