Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ad: Fedor Gál, Anton Vydra: Boj o Ukrajinu je zápasom bez konca

.peter Zajac .komentáre

Celý dospelý život sa zaoberám pulzovaním. Pojem chvenie, ktoré je pre mňa existenciálnou korešpondenciou pulzovania, som prvýkrát použil v roku 1970, rezonoval vo mne vtedy zrejme francúzsky diskurz, ale netušil som, že pojem chvenia sa vyskytuje už u Goetheho a v modernej diskusii u Heideggera.

písal som vtedy v zanikajúcej Mladej tvorbe spolu s ďalšími do rubriky Privátne poznámky glosy na spôsob romantických fragmentov Friedricha Schlegela, no to som vtedy asi tiež nevedel. 

Český rusista Zdeněk Mathauser používal pojem jiskření. Boli to uňho zážehy, zaiskrenia alebo mžiky, ako by povedal Fedor. Neskôr som našiel zážehy u nemeckých mystikov, ktorí tak zaznamenávali mystické zážitky s Kristom – nevedeli ich analyzovať (a možno sa ani nedajú), ale vedeli tie zážitky opísať. 

Potom som na to všetko zabudol, koncom 70. rokov som začal používať pojem tvorivosti, spojený s pojmom synergie, bol to prírodovedný Hakenov pojem, ktorý zaviedol vo fyzike a upozornil ma naň môj otec, ktorý bol teoretický fyzik a pozeral sa na ten pojem s istou skepsou. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite