vláda upravila v hlavnej knihe a/alebo vyjasnila niekoľko kľúčových častí, a:
- 340 mil. eur v transferovej položke sa záväzne rozpustí do platby za poistencov štátu, a to od dátumu platnosti zákonu (ak prejde zákon, tak od 1. 1. 2023),
- výška kompenzácie rastu cien energií sa presne neurčila pre sektor, ale je jasné, že sa to bude týkať aj ambulancií a všetkých nemocníc (bez ohľadu na zriaďovateľa). Nevieme teda, či návrh MF/MH bude postačovať, ale čokoľvek príde, bude pre všetkých,
- rezerva 400 mil. eur nebola položkovito vyjasnená, čiže tam nie je uvedené, kedy sa rozpustí, ani aká je alokácia na jednotlivé položky. Minister však na tlačovej besede deklaroval, že pôjde do platby za poistencov štátu a predpokladám, že sa stretne so zástupcami sektora, aby si prešli ich požiadavky a (asi) sa dohodli potom aj s MF SR.
Je to teda položka, ktorú stále „kontroluje“ MF SR, ale sektor potrebuje (napr. pre ambulantný sektor, inovatívne lieky a iné položky). Kto, kedy a na základe akých pravidiel sa rozhodne u jej uvoľnení, nevieme.
Ak to teda zosumarizujem:
Pôvodný rozpočet by som ohodnotil akademických „Fx“. Tento si zaslúži „D“. Ak sa jasne určí, na čo presne a kedy (resp. za akých podmienok) bude použitá rezerva a opatrenie na kompenzáciu cien energií bude vykrývať náklady, tak by som dal „C“.
Lepšiu známku si takýto rozpočet, ani s prižmúrenými očami, nezaslúži. Prečo?
- Takto sa proste rozpočtovať nemá, ako to aj včera komentovala Rada pre rozpočtovú zodpovednosť: https://bit.ly/3g7fu69 . Nás občanov fakt že nemusí zaujímať, že máme menšinovú vládu a musí sa špekulovať pri tvorbe rozpočtu.
- Ani rezervy, ktoré MF SR má, nestačia na všetky položky (napr. dofinancovanie strát nemocníc, čo je požiadavka LOZ či prepočítanie cien ambulantných výkonov). Rozumiem, že nás čaká náročný rok a nie je moc priestoru na expanziu.
Nemôžem to kritizovať. Mal som na starosti zdravotnícky rozpočet v dobe, keď nebola pandémia ani vojna na Ukrajine či energetická kríza – a tie zdroje sme aj tak nevedeli pretlačiť. Čo si ja myslím, však nie je dôležité. Otázka je, či na to budú mať pochopenie aj zdravotníci...
A čo teraz? Teraz nás čakajú dva scenáre:
- Parlament schváli rozpočet, rezervy MF SR podľa prísľubu uvoľnia a zdravotníci sa ešte na rok „zatnú“, tak sa nejako budúci rok dobojuje a budeme dúfať, že vízia na rok 2024 bude priaznivejšia.
- Parlament neschváli rozpočet a príde provizórium. Aj v takomto prípade by mohlo MF SR navýšiť platby (tým že „zoberie“ z provizórneho rozpočtu niekoho iného a „dá“ do zdravotníctva). Pri tom, ako napätý bol rozpočet na rok 2022 a aké požiadavky majú iné sektory, je to nereálna alternatíva.
Nastane teda scenár, ako opisovali v stredu na tlačovej besede minister, AOPP, ANS, ASL, SLK a prakticky celý rezort tu: https://bit.ly/3S00Bjm
Áno, táto tlačová beseda nie je aktuálna. Partneri kritizovali pôvodný návrh rozpočtu ešte v utorok. Pod tento návrh sa minister už podpísal, nakoľko sa transfery a rezervy priamo alebo podmienečne zaviazali do platby za štát. Hororové scenáre, ktoré partneri na tlačovej besede opisujú, sa však v prípade provizória stanú realitou.
Osobne som kritikom, ako je tento rozpočet tvorený (t. j. obrovské rezervy). Vládou schválený rozpočet je ale výrazne istejší ako pôvodný návrh. Avšak aj po pozitívnych úpravách existuje riziko, že sa nevykryjú všetky potrebné položky a zdravotníkom takýto návrh nebude postačovať. Preto si zaslúži spomínané „C“.
Avšak. Ak sa rozpočet neschváli v parlamente a bude provizórium, tak nás bez pochýb čaká prudká degradácia dostupnosti a kvality starostlivosti.
Za zdravotníctvo preto dúfam, že sa nájde v parlamente dosť hlasov. Alternatíva je totiž provizórium, čiže... Mordor v sektore.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.
Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.