dnes to bude v rámci tipov na výstavy aj trochu Paríž a trochu Londýn, tak na úvod vyberajúc medzi citátom z Orwella alebo Dickensa napokon citát z Příběhu dvou měst: „Byly to časy ze všech nejlepší, byly to časy ze všech nejhorší, byl to věk moudrosti, byl to věk pošetilosti, byl to čas světla, byl to čas temnoty, bylo to jaro naděje, byla to zima beznaděje“.
kam na výstavu:
biela noc
Od včera žije Bratislava umením (ktorého je vo verejnom priestore stále málo). Na plan.art nájdete zdanlivo nemožný, ale pre odhodlaných splniteľný plán ako vidieť úplne všetko. Ak ste ho ešte neobjavili (a o niečo už možno aj prišli) môžete podľa neho pokračovať ešte dnes alebo zajtra.
Program Bielej noci na tomto odkaze.
Biela noc 2023. Jakub Kopec & František Demeter & Ján Čumlivski_Space is the Place
dve výstavy v Paríži, ktoré ukazujú spojenie umelca a človeka, ktorý v jeho prácu verí
amedeo Modigliani. Un peintre et son marchand Amedeo Modigliani. Maliar a jeho predajca
V roku 1914 Amedeo Modigliani, ktorý radikálne opustil svoju sochársku tvorbu, stretol Paula Guillauma , vášnivého obchodníka s umením, ktorý vo svojej galérii na rue du Faubourg-Saint-Honoré vystavoval neznámych autorov. Guillaume mu prenajal ateliér na Montmartri a nakupoval, predával a zbieral jeho diela, čím zabezpečil tomuto bohémskemu maliarovi istý materiálny komfort a predovšetkým rastúce uznanie. Z tohto estetického vzťahu sa zrodila séria maľovaných a kreslených portrétov Paula Guillauma , ktoré vznikli v rokoch 1915 až 1916 a ktoré tiež môžete vidieť v Musée de l’Orangerie. Vystavených je sto obrazov, okolo päťdesiat kresieb a aj niekoľko sôch, ktoré prešli rukami obchodníka. Znovu objavujeme aj portréty významných postáv súdobého Paríža ako napr. Max Jacob , Jean Cocteau a dokonca aj Moïse Kisling.
kde: Musée de l’Orangerie, Jardin des Tuileries, Paríž
kedy: denne okrem utorka: 9.00 - 18.00
Paul Guillaume a Amedeo Modigliani v Nice 1917
gertrude Stein et Pablo Picasso
Musée du Luxembourg ponúka pri príležitosti osláv 50. výročia Picassovho úmrtia veľkú výstavu o príbehu neobyčajného priateľstva dvoch ikon 20. storočia, Pabla Picassa a Gertrudy Stein.
Gertrude Stein (1874-1946) spisovateľka, poetka a estétka , sa usadila v Paríži v roku 1903 krátko po príchode Picassa. Ich postavenie cudzincov a marginalita sú základom ich príslušnosti k parížskej bohémie a ich umeleckej slobody. Priateľstvo medzi nimi sa vykryštalizovalo okolo diel zakladateľov kubizmu a obrazových a literárnych avantgard 20. storočia.
Skúmaním ich spoluúčasti a vynaliezavosti výstava v Musée du Luxembourg pokrýva storočie umenia, poézie, hudby a divadla prostredníctvom veľkých osobností, akými sú Henri Matisse, Juan Gris, Marcel Duchamp, Jasper Johns, Andy Warhol, Bruce Nauman, Carl Andre, Joseph Kosuth, Hanne Darboven, Glenn Ligon, John Cage, Bob Wilson, Gary Hill a Philip Glass.
kde: Musée du Luxembourg, 19 Rue de Vaugirard, Paríž
kedy: každý deň od 10.30 - 19.00
Gertrude Stein et Pablo Picasso
marina Abramović
Priekopníčka v umení performance Marina Abramović už 50 rokov posúva hranice svojho tela a mysle. Táto veľká výstava predstavuje kľúčové momenty z Abramovićovej umeleckej kariéry skrz sochy, videa, inštalácie a performance. Diela ako The Artist is Present budú nápadne reinscenované prostredníctvom archívnych záberov, zatiaľ čo iné budú reprízované novou generáciou performerov, vyškolených v metóde Mariny Abramović. Adrian Searle v The Guardian okrem iného píše: “Je v nich závan pochmúrnosti New Age a mnohé z jej sochárskych predmetov sú ako vysoko leštené relikvie alebo symboly umelkyne v jej pompéznosti. Ak Abramović niečo vyrezáva, je to jej život, ktorý prerába ako nepretržité predstavenie (...) Abramović vytvorila obrovské dedičstvo. V priebehu desaťročí táto 76-ročná „babička performance art“ vytvorila umenie skutočnej konfrontácie. Sme menej publikom ako svedkami toho najlepšieho z jej umenia.”
Počas trvania výstavy budú reprízované rôzne diela, takže žiadne dve návštevy nebudú rovnaké.
kde: The Royal Academy of Arts, Burlington House, Piccadilly, Londýn
kedy: denne okrem pondelka od 10.00 - 18.00 (v piatok do 21.00)
čo pozerať:
slovensko pred voľbou (DAFilms)
Streamovacia spoločnosť DAFilms ponúka ešte dnes zdarma programový špeciál Slovensko pred voľbou. Aký film by si ľudia mali pozrieť pred parlamentnými voľbami a prečo? Túto otázku dostali osobnosti z rôznych oblastí verejného života: organizátor festivalu Pohoda Michal Kaščák, herečka Táňa Pauhofová, sociológ Michal Vašečka, hudobník Jonatán Pastirčák, historik Dušan Kováč, hudobníčka a vinárka Agnes Lovecká, vedec Pavol Čekan a psychologička Zuzana Labašová. Vybrali filmy, ktoré majú schopnosť otvárať divákom oči a klásť tie správne otázky v správny čas. Viac si prečítajte na plan.art.
Papierové hlavy, r. D. Hanák
wes Anderson - Roald Dahl (Netflix)
Vizuálny pôžitok a smutno-smiešne príbehy. Štyri poviedky Roalda Dahla ožívajú v krátkych filmoch Wesa Andersona - Podivuhodný príbeh Henryho Sugara, Labuť, Krysař a Jed. Každá zo štylizovaných scén je prepracovaná do detailu, farebná paleta má opar melanchólie. Všetko tak ako to milujeme v jeho celovečerných snímkach, no krátky formát umožňuje ešte väčšiu hru a štylizáciu. Veľa filmárov chcelo nakrútiť adaptáciu Henryho Sugara, no Dahlova rodina čakala na Andersona, ktorý priznáva, že dlho nevedel, ako túto poviedku nakrútiť. Napokon našiel kľúč v tom, že využil nielen dialógy, ale celý text a ten rozprávajú samotné postavy, ktoré tak popisujú všetko čo robia..a čo vidíme. „Spôsob, akým rozpráva príbeh, je súčasťou toho, čo sa mi na ňom páči,“ povedal Anderson v jednom z rozhovorov. V jednotlivých poviedkach sa vracajú tí istí herci a je to hviezdna zostava, napokon ako sme u Andersona zvyknutí - Benedict Cumberbatch, fantastický Ralph Fiennes (najmä v poviedke Krysař, alebo teda po slovensky Potkaniar), či Ben Kingsley.
čo počúvať:
the Task Has Overwhelmed Us
Tribute album The Task Has Overwhelmed Us je štvrtou (a poslednou) časťou série The Jeffrey Lee Pierce Sessions Projeckt, ktorý v roku 2006 vytvoril gitarista Cypress Greove ako poctu zosnulej ikona alternatívneho rocku Jeffreymu Lee Pierceovi a je postavený na nových interpretáciách skladieb, ale aj demo verzií a náčrtov piesní, ktoré nahral bývalý frontman Gun Club. The Task Has Overwhelmed Us nadväzuje na albumy We Are Only Riders (2009), The Journey Is Long (2012) a Axels and Sockets (2014) a opäť na ňom nájdeme zvučné mená - Nick Cave, ktorý je súčasťou projektu od začiatku, po prvý krát sa pripojili Dave Gahan či Jim Jarmusch, vydania sa už nedožil Mark Lanegan, nechýbajú opäť ani Mick Harvey, Debbie Harry, Warren Ellis, Lydia Lunch a ďalší. Album vyšiel včera, ale už v lete vyšli prvé dva single - duet Nicka Cavea & Debbie Harry On The Other Side a skladba Mother Of Earth od Davea Gahana, ktorá album aj otvára:
čo čítať:
egon Bondy: Invalidní sourozenci
Kultová antiutópia opäť vychádza. “ Príbeh invalidných súrodencov sa odohráva tesne pred tým, ako bola v Prahe krimnalizovaná hudobná skupina Plastic People Of The Universe,” píše v predslove k vydaniu z r. 1991 (Archa) Marcel Strýko. “Práve zatknutie ľudí, ktorí sa previnili voči spoločnosti iba tým, že hrali a počúvali “inú” hudbu, bolo natoľko kruté a absurdné, že priamo podnietilo založenie Charty 77. Román Invalidní sourozenci , to je vlastne taký katechizmus československého undergroundu. (...) Egonovi Bondymu podnes zostalo mnoho súrodencov, ktorých invalidita je handicapom iba v plytkozrakých očiach. Nevieme zatiaľ, čím prekvapia súčasný establishment. Možno sú už znova v podzemí a komunikujú s priateľskými silami kozmu.”
Už piate vydanie románu koriguje predošlé samizdatové i vydané už oficiálne, sú tu opravené chyby nielen podľa originálneho autorovho rukopisu, ale najmä podľa len nedávno objaveného pôvodného autorského strojopisu z r. 1974.
mila Haugová, Ján Kudlička: Isola Sacra
Nový cyklus básní sa opiera o motív mora, zalievajúceho prah domu a postupne celý dom. Pohyb dvojice po morskom dne smerujúcej k „pra-svetlu“ variuje Haugovej estetiku miznutia z predchádzajúcej zbierky. Poetka vrství strach zo „záhadného času temného hrozivého oceánu ktorého hranice pozná len Boh“ s dôverou v záchranu, v obraznosti sa opierajúcu o príbeh Noemovej archy či „malého dievčatka v košíku“ vytiahnutého na bezpečný breh. Haugovej odvahu nazerať na hranice ľudského bytia spája sila existenciálnej výpovede a zároveň prenikavého básnického jazyka. Koncept knihy Isola Sacra nadväzuje na básnicko-výtvarný cyklus Paradiso (Ricordare) (2017) tej istej autorskej dvojice – Mila Haugová, Ján Kudlička. Príhovor k partnerovi, ktorý tvorí aj tu základnú kompozičnú niť, tematizuje medzičas pred nutnosťou „prekročiť more“ – „na druhú stranu“.
kam do divadla:
...rôzne performance sú súčasťou Bielej noci, napr. v sobotu (30.9.) o 20.30 si môžete pozrieť pri aj vo fontáne Družba na nám. Slobody hudobno-tanečné performance I am truly becoming a specter umeleckého kolektívu Marina Abramovič Po Sebe Neupratuje.
Známa fontána na Námestí Slobody sa počas Bielej noci stane miestom jedinečného rituálu. Desiatky ľudí vytvárajú pseudo sakrálne rezonančné súzvuky v architektúre, ktorej cieľom mohlo byť všetko, len nie sakrálno. Samotní performeri sa nehlásia ku konkrétnej forme spirituality, iba skúšajú či a ako jej kolektívne účinky stále zaberajú vo vraj desakralizovaných mestských kruhoch. Umelecký kolektív Marina Abramovič Po Sebe Neupratuje chce využiť túto prirodzenú gravitáciu priestoru na vytvorenie ešte živšieho kolektívneho zážitku.
Biela noc / I am truly becoming a specter / Marina Abramovič Po Sebe Neupratuje
reproducent
Reproducent je súčasná autorská tanečná performancia z fitness centra, ktorú v réžii Veroniky Malgot uvádza ziskupenie Jedným dychom.
Jedna tréningová jednotka reflexie identity muža a mužskej neplodnosti z pohľadu seba i spoločnosti. Aké je to, byť mužom? Ako určujúca je rola otca v živote muža? Akými zmenami prechádzajú muži a ako sa mení naša cesta k rodičovstvu na biologickej úrovni? Sú muži naozaj tým, čím sú, alebo tým, čím sa chcú vidieť? Dokážu sa prijať? Kedy sú silní a kedy rezignovane prežívajú? Prečo im zostala archetypálna nálepka, že sú silnejší, keď ich je vlastne menej?“
kde: Tréningová akadémia Miletička, Miletičova 17/B, Bratislava
kedy: 20.30
Vypočujte si rozhovor (aj o tejto inscenácii) s Veronikou Malgot
Reproducent
..a na záver ešte tip na pondelok:
Súbor Ultima Vez z Belgicka vedený choreografom, tanečníkom Wimom Vandekeybusom a ich staroveký mýtus o matriarcháte vyrozprávaný netradičným spôsobom otvorí 2. októbra Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe. Hands Do Not Touch Your Precious Me je mýtický príbeh o konfrontácii a premene, svetle a tme, smrti a znovuzrodení. Wim Vandekeybus si k spolupráci prizval po prvýkrát performera a vizuálneho umelca Oliviera de Sagazan. Spoločne vytvárajú svet, v ktorom telá balansujú ako živé telesné sochy medzi utopickým a hrozivým, mocným a krehkým. Jadrom de Sagazanovej práce je transfigurácia tela a tváre pomocou hliny a farby do hrudy anonymného mäsa. Vandekeybusovo a de Sagazanovo skúmanie ľudských limitov nachádza hudobnú ozvenu v materiálovej a fyzickej štruktúre elektroakustickej hudby Charo Calvo. Poetický, tajomný názov je verš prevzatý z hymnu sumerskej veľkňažky Enheduanny venovaného bohyni Inanne. Príbehy, zapísané na hlinených tabuľkách klinovým písmom pred viac ako 4 000 rokmi, patria k najstarším príbehom ľudstva.
Rozhovor s choreografom Wimom Vandekeybusom si môžete prečítať tu
ULTIMA VEZ: HANDS DO NOT TOUCH YOUR PRECIOUS ME 2. 10. o 19.00 Činohra SND
PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!
Článok si môžete prečítať vďaka našej spolupráci s plan.art.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.