kam do galérie:
dANGLÁR!
„Pre väčšinu verejnosti je známy bravúrnymi novinovými kresbičkami, vizuálnymi satirickými komentármi, ktoré nahnevajú nejedného potentáta či politika. Verejnosť baví ostrým, ale aj nekorektným humorom. Druhou vážnejšou líniou Danglárovej tvorby, ktorá je verejnosti menej známa sú štylizované portréty, prepracované do vtipných detailov, a približujúce nám vybraný kontext zo života zobrazených osobností,“ komentuje výstavu kurátorka Silvia L. Čúzyová. „Maľujem filmové plagáty pre osobnosti a „figúrky“, ktoré mám z rôznych dôvodov rád. Zásadne nemaľujem témy, kde by sa objavovali nekvalitní ľudia s nekvalitným prínosom,“ hovorí Danglár. Na výstave tak môžeme vidieť muzikantské legendy ako Keith Richards, Tom Waits alebo Marián Varga, či portrét David Bowieho alebo Raquel Welch, jedinej dámy v kolekcii gentlemanov. Svojrázne je spracovaná dvojica vierozvestov – Konštatnína (Cyrila) a Metoda. Danglár ich maskuje za dvoch Batmanov a pre tých úspešne vyškolených v hlaholike – Cyril zvestuje na svojej knihe heslo: „Batman forever“. Galéria nie je otvorená cez víkend, takže je to náš víkendový tip kam sa zájsť po práci.
White & Weiss Gallery
kde: White & Weiss Gallery, Grösslingová 50, Bratislava
kedy: ut – pi: 13:00 – 18:00
Vypočujte si aj náš podcast s Danglárom.
andy Warhol
Výstava venovaná dielu a životu Andyho Warhola predstavuje jeho intímnejšiu pop-artovú tvorbu. „Vzhľadom na to, že Múzeum modeného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach je najmenej do konca novembra budúceho roka v komplexnej rekonštrukcii, pokračujeme v našom projekte Warhol Tour, kde sa snažíme predstavovať osobnosť a tvorbu Andyho Warhola aj v iných mestách na Slovensku a v zahraničí,“ hovorí riaditeľ MMUAW a kurátor výstavy Martin Cubjak. Na výstave je prezentovaných 55 zbierkových predmetov, ako sú obrazy, fotografie či výstavné tlače. Obsahom expozície sú diela Andyho Warhola, ktoré ukazujú skôr jeho intímnejšiu pop-artovú tvorbu. Zaujímavým exkurzom v rámci výstavy je tiež jeho prienik do témy smrti, ktorú reprezentuje séria lebiek a čiernobielych kvetov, ktoré Andy Warhol vytvoril po smrti svojej matky Júlie. Vo svojich dielach sa nebál ani náboženských tém, ktorých tvorba nebola v New Yorku vôbec bežná. Obsah svojej gréckokatolíckej viery, ktorá pochádzala od rusínskych rodičov, pretavil do konkrétnych umeleckých vízií. „Andy Warhol výtvarne modifikoval diela starých majstrov. Príkladom je séria jeho obrazov Poslednej večere z rokov 1984 až 1986, ktorá je interpretáciou slávneho da Vinciho obrazu. Zároveň v tejto skupine môžeme nájsť aj ďalšie obrazy krížov alebo Ježiša Krista. Tento typ diel nám ukazuje Warholovu kultovú osobnosť dejín umenia aj z iného pohľadu a poukazuje na jeho silný vnútorný svet, jeho výchovu a aj samotný pôvod,“ dodáva Martin Cubjak. Zo známych sérií na výstave nechýbajú ani portréty Jackie Kennedyovej, séria Ladies and Gentlemen, alebo obrazy Love. Výstava je doplnená fotografiami Warholovho dvorného fotografa a tvorcu legendárnej Silver Factory – Billyho Namea, ktoré poukazujú na atmosféru života kráľa pop-artu, na ľudí, ktorí sa v jeho blízkosti pohybovali a spoluvytvárali dejiny americkej subkultúrnej scény. Ani táto galéria nie je cez víkend otvorená, tak si na Warhola môžete zájsť po ceste z Danglára...alebo naopak.
kde: Galéria SPP, Mlynské nivy 44/c
kedy: po – pi: 11.00 – 18.00
Viac o peripetiách, ktoré predchádzali rekonštrukcii múzea v Medzilaborciach, ale aj o vzťahu Warhol / Warhola sa dozviete v podcaste s riaditeľom Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach Martinom Cubjakom.
mark Rothko
Veľká retrospektívna výstava sleduje celú umelcovu kariéru: od jeho najstarších figuratívnych malieb až po abstraktné diela, ktorými je dnes najznámejší. „Stal som sa maliarom, pretože som chcel povýšiť maliarstvo na úroveň pôsobivosti hudby a poézie,“ povedal Mark Rothko. Výstavu otvárajú intímne scény a mestská krajina – ako sú vízie newyorského metra – ktoré dominujú Rothkovej tvorbe v 30. rokoch, pred jeho prechodom k repertoáru inšpirovanému antickými mýtmi a surrealizmom, ktorý Rothko používa na vyjadrenie tragickej dimenzie ľudského života. stav počas vojny.Od roku 1946 robí Rothko dôležitý posun k abstraktnému expresionizmu. Prvou fázou sú multiformy, kde sú chromatické hmoty zavesené na plátne v akejsi rovnováhe. Postupne ich počet klesá a priestorová organizácia jeho maľby sa rýchlo vyvíja smerom k Rothkovým „klasickým“ dielam z 50. rokov, kde sa pravouhlé tvary prelínajú podľa binárneho alebo trojčlenného rytmu, charakterizovaného odtieňmi žltej, červenej, okrovej, oranžovej, ale aj modrá, biela. Kým Rothko od konca 50. rokov uprednostňuje tmavšie tóny a tlmené kontrasty, umelec nikdy úplne neopúšťa svoju paletu jasných farieb, o čom svedčí niekoľko malieb z roku 1967 a posledná červená maľba, ktorá zostala nedokončená v jeho ateliéri. Aj v prípade série Black and Grey z rokov 1969-1970 je lepšie vyhnúť sa zjednodušenej interpretácii diela, spájajúcej sivú a čiernu s depresiou a samovraždou. Tieto diela sú vystavené v najvyššej miestnosti v budove Franka Gehryho spolu s veľkými figúrami od Alberta Giacomettiho, čím vytvárajú prostredie blízke tomu, čo Rothko zamýšľal pre komisiu UNESCO, ktorá sa nikdy nezrealizovala. Stálosť Rothkovho spochybňovania, jeho túžba po bezslovnom dialógu s divákom a odmietanie byť vnímaný ako „kolorista“ – to všetko sú prvky umožňujúce novú interpretáciu jeho mnohostrannej tvorby na tejto výstave.
kde: Fondation Louis Vuitton, 8, Avenue du Mahatma Gandhi Bois de Boulogne, Paríž
kedy: utorok - piatok: 11.00 - 21.00, sobota - nedeľa - 10.00 - 20.00
kam na festival:
drama Queer
To najlepšie z činoherného, experimentálneho interaktívneho aj pohybového queer divadla tento rok prezentuje program festivalu s podtitulom „Hráme o život!“ Podtitul reflektuje alarmujúcu situáciu lgbtiqa+ ľudí na Slovensku po teroristickom útoku na Zámockej z októbra 2022 a festival sa ním hlási k iniciatíve Ide nám o život!
21.10. 15:00 Divadlo na Cucky: Tři oříšky (CZ), P*AKT kultúrne centrum
21.10. 19:00 DPM: Nikdy navždy, P*AKT kultúrne centrum
22.10. 19:00 Heartefact: Our son (RS), P*AKT kultúrne centrum
23.10. 19:00 Švandovo divadlo: Dějiny násilí (CZ), Slovenské národné divadlo
24.10. 19:00 Queer Slam Poetry Night + koncert ERØ, P*AKT kultúrne centrum
25.10. 20:00 Teatr Barakah: Angels in America, or Demons in Poland (PL), A4 - priestor súčasnej kultúry
26.10. 18:00 Divadlo Letí: hladní vodina - Rusalka (CZ), P*AKT kultúrne centrum
26.10. 20:00 Depresívni deti touží po penězích: Edvard II. (CZ), A4 - priestor súčasnej kultúry
27.10. 19:00 Beautiful Confusion Collective: Black Dress (CZ/GB), P*AKT kultúrne centrum
28.10. 19:00 VŠMU Bratislava: Koniec Eddyho, P*AKT kultúrne centrum
bratislavské Jazzové Dni
Bratislava, jeseň .... a jazzáky
21. októbra od 19:00
Kamaal Williams
Lakecia Benjamin Phoenix, viac info
Triple Jump
22. októbra od 18:00
Kokoroko viac info
Theo Croker, viac info
Slovak Nuevo Quinteto
kde: A4 Studio na Trnavskej ceste
aZYL SHORTS
V Banskej Bystrici sa dnes končí festival krátkych filmov Azyl shorts:
Múzeum SNP: 15:00 - 17:00
Poľsko – maďarská výberka sa nesie v rozmanitosti tém a snahe poukázať na ľudskosť, zraniteľnosť a spoločensky dôležité témy.
Centrum Záhrada: 15:00 - 16:00
KINO FEST ANČA: najlepšie animované filmy pre deti
Múzeum SNP: 18:00 - 20:00
Záverečný ceremoniál ponúkne to najlepšie zo súťažných sekcií. 23 najlepších krátkych hraných aj animovaných filmov.
do kina:
anatómia pádu
Forenzná dráma ako rámec pre brutálne realistickú, brilantnú pitvu partnerského vzťahu, ktorú robí režisérka a autorka scenára Justine Triet vo filme Anatómia pádu ...v mnohých momentoch bráni divákovi dýchať a v mnohých momentoch aspoň rovnako dobrá ako Bergman.
kino_kniha:
vrahovia mesiaca kvetov
Režisér Martin Scorsese sfilmoval román Davida Granna a je z toho senzácia. Ak si chcete románovú predlohu najskôr prečítať, k dispozícii je aj slovenský preklad z vydavateľstva Absynt (preklad Samo Marec). David Grann vychádza vo svojej knihe z precízneho rozsiahleho výskumu a na základe faktov rozpráva rovnako pútavo strhujúci príbeh o násilí a rope, ktorý bol tiež prvým veľkým prípadom roadiacej sa FBI. Indiánsky kmeň Osagov najskôr presunuli do nehostinnej oblasti, aby neskôr zistili, že miesto je bohaté na ložiská ropy, vďaka ktorej príslušníci kmeňa zbohatli. A začali pribúdať záhadné úmrtia, vraždy, rozširovala sa stále viac sieť korupcie, strachu a násilia. Zabíjanie pokračovalo a v období medzi rokmi 1920 a 1924 bolo (oficiálne) zabitých viac ako 20 ľudí (reálne ich môžu byť stovky) – nielen indiánov z kmeňa Osage, ale aj vyšetrovateľov, ktorí boli vyslaní na vyšetrenie zločinov. Vraždy mali veľkú úlohu pri formovaní modernej FBI na čele s J. E. Hooverom, ktorý nastúpil do čela úradu v r. 1924. Skutočný príbeh stojaci na podrobnobných faktoch sa číta ako thrilller.
festival z gauča:
krátka radosť 2023 (DAFilms)
Všetkých dvadsať krátkych filmov zo súťažnej sekcie Krátka radosť Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava 2023, ktorý odštartuje 24. októbra, si môžu diváci zadarmo pozrieť už teraz na streamovacom portáli DAFilms až do 29. októbra. Zároveň môžete do 22. októbra aj hlasovať a rozhodnúť tak o najlepšom krátkom filme, ktorý získa Cenu divákov DAFilms na otváracom ceremoniáli festivalu. Zo stoviek prihlásených filmov sa do tohtoročného výberu dostal jeden slovenský a jeden český film. Tragikomická snímka Najkrajší kút v šírom svete - slovenská dokumentárna esej Roberta Mihályho sa usiluje na podklade vyslovených slov a obrazov davových scén zachytiť podobu spoločnosti na okraji politického spektra. Reportérka fiktívnej televízie, pôvodom z Ukrajiny, vyráža na cestu po Slovensku a kladie na pamätných miestach ľuďom otázky o povahe fašizmu a duši slovenského národa. Študent FAMU Olexi Chubun vo svojom jedenásťminútovom filme Domov nestranne zaznamenáva prípravu na riskantnú cestu Ukrajinky Svetlany, ktorá žije v Českej republike, za svojím manželom v Kyjevskej oblasti.
čo čítať:
paul McCartney: 1964: Oči bouře
Paul McCartney sa vracia cez svoj súkromný fotoarchív do rokov 1963-1964. Doteraz nezverejnené zábery zachytávajú obdobie najväčšej beatlemánie a ich prvé americké turné. Takmer 300 fotografií robených na 35mm film nás sprevádza Liverpoolom, Londýnom, Parížom, New Yorkom, Washingtonom D.C. a Miami.
Fotografie dopĺňa sprievodný text, a okrem predslovu Paula McCartneyho, v ktorom sa vracia k hystérii sprevádzajúcej vystúpenia kapely, nájdeet v knihe aj esej Beatleland novinárky a historičky z Harvardovej univerzity Jill Lepore, ktorá toto obdobie zasadzuje do širšieho společensko-historického rámca a na záver knihy je zaradený text Rosie Broadley, kurátorky londýnskej National Portrait Gallery, kde boly fotografie nedávno vystavené.
„Uvažoval som o Oku búrky v jednotnom čísle, pretože The Beatles se ocitli v samotnom strede búrky, ktorú sami vyvolali,” hovorí McCartney. “Mali sme pocit, že žijeme uprostred šialenej búrky, šialenej smršte - boli sme na turné, pracovali v podstate nonstop a neustále sa stretávali so zástupmi ľudí, ktorí si nás chceli vyfotiť. A v centre tejto búrky sa nachádzalo množstvo očí a fotoaparátov.” A tak neprekvapí, že na fotkách McCartneyho je aj fotograf Dežo Hoffmann.
Paul McCartney - slovenský fotograf a priateľ kapely Dežo Hoffmann (vpravo), v dave v Paríži
Pre The Guardian Paul McCartney okrem iného napísal: „Vždy som vedel, že som v 60. rokoch urobil nejaké fotky. Spočiatku som nemohol presne určiť rok, ale bol som si istý, že sme boli dosť mladí, práve keď sa The Beatles naozaj rozbiehali. Nikdy som sa nepokúšal túto kolekciu nájsť, teda nie vedome, ale tak trochu som si myslel, že sa v pravý čas objaví. Často je s tým spojená istá dávka náhody. A keď sme sa pripravovali na výstavu fotografií mojej zosnulej manželky Lindy v roku 2020, dozvedel som sa, že sa zachovali v mojom súkromnom archíve. Keď som ich po toľkých desaťročiach prvýkrát uvidel, potešilo ma, že tieto obrázky a kontaktné listy boli konečne nájdené (...) Bol to úžasný pocit, pretože ma strhli späť. Tu bol môj vlastný záznam z našej prvej veľkej cesty, fotografický žurnál The Beatles v šiestich mestách, počnúc Liverpoolom a Londýnom, po ktorom nasledoval Paríž (kde sme s Johnom boli len dva roky predtým stopom) a potom naše prvé turné v Amerike, v krajine, kde sa, aspoň v našich mysliach, rodila budúcnosť hudby. My štyria chlapci z Liverpoolu sme si vtedy nedokázali uvedomiť dôsledky toho, čo robíme. Koncom februára 1964, po našej návšteve v Amerike a troch vystúpeniach v The Ed Sullivan Show, sme si konečne museli priznať, že ako sme sa pôvodne obávali, neprepadneme ako mnohé skupiny. Boli sme v predvoji niečoho významnejšieho, revolúcie v kultúre.“
Komentovaná prehliadka:
miloš Štědroň: Bandita pro brněnskou baladu
Kundera, Janáček aj Balada pro banditu v spomienkach Miloša Štědroňa. Skladateľ, muzikológ, literát, divadelník, ale najmä neobyčajný rozprávač. „Střípky této vzpomínkové koláže se formují v originální obraz rodinné historie, hudby a divadla. Někdy budete mít dojem, že čtete pikareskní román, jindy thriller. Čeká vás setkání s Leošem Janáčkem, Milanem Kunderou a „brněnskými bohémy“. Součástí knihy jsou Štědroňovy svébytné literární texty, které vás překvapí svou originální komikou.“
Bandita, bez ktorého by legendárna Balada pro banditu nemohla vzniknúť.
kam za tancom:
cie E7ka: Invisible Migrations
Invisible Migrations skúma pohybový slovník a otázky súvisiace so stavom nerovnováhy, stavom možných migrácií (geografických, politických, emocionálnych, sociálnych, rodových, osobných…). Skúmanie toho, čo nás posúva za naše limity, hranice, mimo našich osí, mimo našej pohodlnej zóny? Hra so stavom „mimo rovnováhy“ a narúšanie pohybových stereotypov nám umožňuje zmeniť perspektívu a uhol pohľadu; rozširuje škálu nášho zmyslového vnímania a otvára našu pozornosť okolitým priestorom a komunitám.
kde: A4 – priestor súčasnej kultúry, Bratislava
kedy: 21. 10. o 20.00
anton Lachky Company: The Others
Les Autres je príbeh štyroch ľudí, ktorí žijú v podivne izolovanom svete. V pekle z plastu, úplne zbavenom iných živých bytostí a obklopenom nepreniknuteľnými priesvitnými obrazovkami. Podarí sa jeho obyvateľom vyslobodiť sa z tejto fádnej a bezútešnej existencie? Budú chcieť? Aby udržali osud na uzde, aby udržali nudu na uzde, tancujú. Tancujú deň čo deň. S precíznosťou, zápalom, vášňou. Náhodné stretnutie, odmietnutie prestať hľadať –len možno sa naši štyria priatelia nakoniec dopustia toho najzásadnejšieho, najspurnejšieho zo všetkých činov: možno si dovolia žasnúť nad životom. Viac si prečítajte v rozhovore riaditeľky Medzinárodného festivalu Bratislava v pohybe Miroslavy Kovářovej s choreografom Antonom Lachkym.
kde: HB NDKE (v rámci projektu Medziscéna Tabačky Kulturfabrik a Národného divadla Košice)
kedy: 21. 10. o 19.00
čo počúvať:
..no čo asi?
PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!
Článok si môžete prečítať vďaka našej spolupráci s plan.art.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.