víkend je pred nami, v ňom prvá adventná nedeľa a práve k 3. decembru sa viaže jeden z príbehov, ktoré tiež tvoria dejiny rockovej hudby. Samozrejme ide o lietajúce prasiatko Algieho, ktoré je na obale albumu Animals od Pink Floyd.
Nafukovacie prasiatko, 12 metrový balón naplnený héliom, malo byť odfotené nad elektrárňou Battersea. Fotenie bolo naplánované na 2. decembra, ale pre zlé počasie sa posunulo o deň neskôr. No silný vietor balón uvoľnil a Algie sa vydal na neplánovaný výlet, lety na letisku Heathrow boli z bezpečnostných dôvodov zrušené, nafukovacie prasiatko cez Lamanšský prieliv doletelo až do Kentu, kde pristálo na miestnej farme a vystrašilo tam, k nevôli farmára, stádo kráv.
Prasiatko bolo zachránené a stalo sa nielen súčasťou koláže na obale albumu, ale aj imidžu skupiny Pink Floyd, histórie rocku a tiež súčasťou popkultúry. O jeho význame svedčí aj to, že sa objavilo v seriáli Simpsonovci. Dobrodružný let Algieho je samozrejme aj súčasťou filmu režiséra Antona Corbijna Squaring the Circle - The Story of Hipgnosis o dizajnérskom tíme, ktorý obal albumu Animals vytvoril.
kam do galérie:
mesiac fotografie
V Bratislave ešte stále pokračuje Mesiac fotografie, ktoré výstavy sú ešte prístupné si môžete nájsť na webovej stránke festivalu https://mesiacfotografie.eu/
plan.art pre tento víkend vyberá výstavy, ktoré sú v rámci Mesiaca fotografie inštalované v zahraničí.
lena Jakubčáková: Zelené perly
Výstava Zelené perly vychádza z cyklu Baba z lesa. Fotografka Lena Jakubčáková venovala dlhé roky trpezlivému dokumentovaniu života Kataríny Kiovskej, ktorú v blízkom okolí poznali aj pod prezývkou Baba z lesa. Žena, ktorá bola spolu so svojou mamou v šesťdesiatych rokoch poslednou prekážkou dokončenia veľkolepého socialistického projektu ružínskej vodnej nádrže, žila dlhé roky na samote neďaleko priehrady.
Prečítajte si rozhovor s Lenou Jakubčákovou na plan.art.
kde: Slovenský inštitút, Hildebrandstr. 25, Berlín
boris Németh: SLOVAKIA IM LOVIN IT
„Tento projekt je o Slovensku a hovorí cez metafory a obrazy o tom, kam sa ako spoločnosť uberáme alebo kde sme ostali,“ povedal Boris Németh na vernisáži.
“Némethov názov cyklu SLOVAKIA – IM LOVIN IT akoby pokračoval v stopách ironického/sarkastického komentára k eufórii z kapitalistickej záplavy konzumného blahobytu po desaťročiach štátom nariadenej striedmosti či priam chudoby (v dobovom slangu sa tomu hovorilo „reálny socializmus“). Avšak to by sme pristali len na jednu vrstvu interpretácie, takú, ktorá síce tvorí jednu z tém fotografií, ale ich úplne nevystihuje... Némethova mágia pramení v tom, čo Le Clézio, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, nazval darom počuť šumenie vlastnej krvi počas pokojnej noci. Je to aj zmyslové, ale aj univerzálne, prekračuje to všetky hranice – osobné, politické, národné. Na záver nemožno nespomenúť, že Németh je profesionálnym reportérom najvýznamnejšieho slovenského obrazového týždenníka. Jeho štýl nekladie dôraz na takmer laboratórnu kompozičnú precíznosť, je svojím spôsobom fotograf-výtržník, ktorý uprednostňuje zmysel pred dokonalosťou tvaru. Aj preto je jeho dielo tak fascinujúce, znepokojujúce a krásne zároveň.“ (z textu kurátora Václava Maceka, krátené)
kde: Slovenský inštitút, Hybernská 1, Praha
kam na koncert:
NEXT Advanced Music Festival
NEXT, to sú radikálne melódie, živelné improvizácie, neošúchané zvuky, originálne hudobné techniky a koncepty, akustické nástroje aj inovatívna elektronika či multimediálne projekty. Päť dní inšpiratívnej hudby a zvukového umenia.
Prečítajte si na plan.art rozhovor so Slávom Krekovičom.
sobota 2.12. / 14:00 A4 – priestor súčasnej kultúry
NEXTalks
sobota 2.12. / 16:00 Kotolňa FAD STU
TinyMental: Inner Disposition, Evicshen
sobota 2.12. / 18:00 A4 – priestor súčasnej kultúry
Miroslav Tóth & Dystopic Requiem Quartet: Nemiesta, 33: 33plugged, Maya Shenfeld & Pedro Maia
sobota 2.12. / 22:00 Kotolňa FAD STU
Oblaka, Dis Fig, Low Jack, Kodiki
nedeľa 3.12. / 15:00 Kunsthalle Bratislava
David Toop & Avsluta, Luc Gut & Rolf Hellat: OSZILOT, Michal Matejka & Štefan Szabó
nedeľa 3.12. / 19:30 Nový evanjelický kostol
Áine O’Dwyer
kam do divadla:
divadlo J. G. Tajovského: Hamlet
Hra o večných otázkach s aktuálnym scénickým podtónom.
Najznámejšie a najskloňovanejšie dielo dramatickej spisby sa ako bumerang s istým časovým odstupom nevyhnutne vracia na javiská v podaní každej generácie – zakaždým s inou optikou, s inými témami, inými akcentmi. Večnosť tohto titulu spočíva v jeho mnoholineárnosti, bohatom spektre symbolov a nekonečných možností reinterpretácie.
Tematicky sa inscenácia v réžii Petra Palika zameria na otázky identity, generačných konfliktov, vnútornej ne/rovnováhy individuálnych osobností, mocenské spory, premenlivé vnímanie hodnoty ľudského života, no v neposlednom rade i na tragikomický podtón sebairónie.
kde: Divadlo J.G. Tajovského, Zvolen
kedy: 2. december, 18.30
divadlo K: Nefotografie
Nefotografie sú reakciou na texty slovenských fotografov o ich nezachytených záberoch, konceptoch obrazu a antiobrazu. Spomienky ako aj odkazy na ich tvorbu prepisujú performeri do akcie, v ktorej sa objavujú a vzápätí miznú. Diváci sa ocitajú v priestore pomyselného laboratória, v ktorom performeri skúmajú hranice fotografického média bez jeho použitia.
kde: Galéria For maat, Železničná 3, Trenčín
kedy: 2. decembra o 18.00
kam na film:
borromini a Bernini – výzva k dokonalosti
Dokument „Borromini a Bernini – výzva k dokonalosti“ zachytáva príbeh najslávnejšieho umeleckého súperenia všetkých čias, rivalitu medzi dvoma najväčšími architektmi barokového Ríma Borrominim a Berninim, ale aj príbeh Borrominiho súperenia so sebou samým. Bol tak pohltený svojím umením, až ho premenilo na démona, ktorý ho zožieral zvnútra a donútil ho zvoliť si smrť, aby dosiahol večnosť. Borromini sa pripravil o všetko, aby sa mohol vydať za svojím snom: dobyť Rím. Sledujeme príbeh architektonickej revolúcie osamelého majstra, ktorý navždy zmenil podobu Ríma tým, že sa vydal na hranicu svojich možností. Bojoval s konvenciami a predsudkami. S pokorou sa učil z minulosti, aby mohol vystavať budúcnosť.
Vo filme sú zachytené slávne rímske miesta ako Palazzo Barberini, Berniniho baldachýn v Bazilike svätého Petra, kostoly San Carlo alle Quattro Fontane, Sant'Andrea al Quirinale, Bazilika svätého Jána Lateránskeho, Fontána štyroch riek na námestí Piazza Navona, Svätopeterské námestie či Hadriánova vila.
kde: kino Nostalgia, Bratislava
kedy: 2. december, 18.00
alma a Oscar
Historická dráma skúma vášnivý a búrlivý vzťah medzi veľkou dámou viedenskej spoločnosti Almou Mahlerovou a radikálnym rakúskym umelcom Oskarom Kokoschkom. Nádejný maliar s osobitým expresionistickým štýlom bol považovaný za enfant terrible viedenskej umeleckej scény. Svoje najslávnejšie diela vytvoril s pomocou Almy ako modelky a roky ich vzťahu znamenali najúžasnejšie obdobie v jeho živote. Snímka „Alma a Oskar“ je svedectvom o sile a nebezpečenstve ich vášne, vzťahu lásky a nenávisti, ktorý ohrozuje existenciu oboch.
čo čítať:
ivana: Gibová: Babička
Deväťdesiate roky, malomestské sídlisko. Detstvá, dospievania, starnutia, rozbité kolená, premočené papuče, susedia, krčmy, škôlky a školy, malomestské životy, Maria Callas a jedna Babička. Piata kniha Ivany Gibovej je (zatiaľ) jej najsilnejším textom, ktorý vás chytí a nepustí od prvej po poslednú stranu. Nie je to možno vždy príjemné čítanie, ale pravdivé. Aj o úprimnosti k sebe samej a v písaní si môžete vypočuť v našom podcaste s Ivanou Gibovou.
gustav Meyrink: Golem
Legenda o Golemovi siaha až do dôb ranného judaizmu, objavuje sa v príbehoch z 12. storočia, no aj tak najslávnejšou (a najslávnejším Golemom) zostáva tá pražská. V roku 1580 údajne stvoril židovský rabín Jehuda Löw ben Becalel golema a dal mu meno Josille. Golem mal ochraňovať židovské geto pred kresťanmi, ktorí pravidelne napádali toto geto. Jeho stvoriteľ ho zničil roku 1593.
No a najslávnejším románom zostáva Golem nemecky píšuceho pražaského autora Gustava Meyrinka. Román svojimi grafikami ilustroval Hugo Steiner-Prag. Meyrinkov Golem teraz vychádza v novom vydaní vo vydavateľstve Argo s ilustráciami Jaroslava Rónu, ktorý pre plan.art uviedol: “Samozřejmě jsem si vědom, že ilustrovat Golema po Steinerovi je jako ilustrovat Švejka po Ladovi, ale na druhou stranu si myslím že to možné je - tedy alespoň ten Golem.Je to z toho důvodu možné, že moje dlouhodobá výtvarná tvorba je v některých ohledech této tajemné magické atmosféře Prahy přelomu 19 a 20 století blízká.
Navíc jsou mi blízcí umělci jako třeba Alfred Kubin, Egon Schiele, Gustav Klimt, Jaroslav Panuška, Josef Váchal, Jan Zrzavý a další skvělí tvůrci.Knihu jsem v životě četl již několikrát, ale teď jsem ji musel doslova analyzovat, hledal jsem tematické pasáže pro 15 ilustrací a snažil jsem se najít témata které Hugo Steiner Prag nepoužil.V knize jsou například dlouhé pasáže kabalistických halucinací které se zjevují hlavní postavě knihy - rytci kamejí Anasthasiu Pernathovi, které třeba Steiner příliš nevyužil.
Namaloval jsem také například scénu procházky vězňů na dvoře věznice, nebo dívku Miriam v krámku vetešníka Wassermana.V knize se také nekolikrát zmiňuje zavěšený muž z tarotových karet, v nějž se pak Pernath promění.Dále třeba na konci se mi nabízel pohled na židovskou čtvrť během asanace. To byly třeba témata která Steiner nepoužil, a tak jsem knihu tímto snad obohatil.Ale samozřejmě že jiná témata jsem musel zpracovat stejná - jako Steiner.
To co jsem si nad tou knihou uvědomil je - že Gustav Meyrink knihu pojal jako barvotiskový hrůzyplný příběh o tajemném a hrůzostrašném vetešníkovi z tajemné pražské židovské čtvrti, zakázané a ukrývané lásce milenců z vyšších vrstev, o podvodném doktorovi jenž oslepuje lidi, o podvržených dětech a o muži jenž nezná svou minulost a o nemocném vrahovi jenž zabil svou milenku.
Co je na tom celém podivuhodné, že Golem se tam skoro nevyskytuje, ale přitom je tam vlastne někde stále. Myslím si že Meyrink chtěl napsat děsivý příběh z golemovské Prahy aby vydělal peníze a omylem - díky velkému talentu mu z toho vyšlo umělecké dílo. Ale v tomhle má kniha podobný osud jako výše zmíněný Švejk.
Co se týká samotné podoby Golema - tak tam se experimentovat moc nedalo. Golem je tam přesně popsaný jako mohutný muž s mongolskými ( asijskými) rysy. S tím se nedalo hnout, a tak jsem ho tam takhle nakreslil. Kniha mě oslovuje tím, jak - navzdory jisté občasné bizarní směšnosti silně podněcuje obrazotvornost, čtenáře vzrušuje a vtahuje do podprahového proudu podivuhodných asociací a tím bude vždy nadčasová.”
čo počúvať:
blank Generation: A Story Of U.S./Canadian Punk & Its Aftershocks 1975-1981
5 CD set, ktorý prináša komplexný pohľad na prvé roky punk rocku v USA a Kanade. Americká punková scéna bola oveľa rozmanitejšia ako britská a po prvý raz je éra, ktorá mala výrazný vplyv na ďalší vývoj rockovej hudby v Amerike, spracovaná takto komplexne.
Blank Generation, pomenovaná po hymne Richarda Hella, ktorá definovala túto epochu, dokumentuje vznik hudobného smeru, ktorý v Severnej Amerike dostal názov punk rock. Rok alebo dva pred zrodom punkovej scény v Spojenom kráľovstve začali kapely, ktoré hrávali na miestach, ako bolo CBGB, vydávať svoje albumy v nezávislých vydavateľstvách. Na tomto retrospektívnom výbere sa stretávajú najvplyvnejšie NYC kapely – Patti Smith Group, The Ramones, Television, Blondie, The Voidoids, The Dead Boys, The Heartbreakers, The Dictators, neskôr Dead Kennedys, Crime a i. Blank Generation ponúka definíciu punku v jeho bohatej podobe, zahŕňajúcu skladby od takých extrémnych počinov ako Suicide, The Cramps a The Residents až po post punkové novovlnné kapely. Užite si 6 hodín skvelej hudby.
eugen Prochác: Bach – Cello Suites
Eugen Prochác sa na nahratie Bachových suít pre violončelo pripravoval niekoľko rokov. „Každá zo suít dominovala v určitom období môjho života. Mal som obdobie fascinácie šiestou suitou. Tá je skutočne vďaka skutočnosti, že je napísaná pre 5 strunové violončelo, najťažšou. Zároveň cítime, že ide o vyvrcholenie celého cyklu. Štvrtej suite som sa trochu vyhýbal, jednak pre jej Prelúdium, s ktorým sa my všetci čelisti, verím, poriadne natrápime. Jozef Chuchro mi ako syn organistu povedal: Evžene, zahrej si to na piáno: Veľmi mi tým pomohol. Postupne som z štvrtej suity stratil rešpekt a fakt, že je v pre violončelo nie úplne príjemnej tónine Es dur som začal brať ako výzvu. Veď akú farebnosť výberom tejto tóniny Bach dosiahol! Jej fyzická náročnosť vydáva svoje plody. Rok- dva som hral len túto suitu,“ hovorí violončelista Eugen Prochác. (Real Music House)
Slávnostný krst albumu
kde: Pamätný dom J. N. Hummela, Klobučnícka 2, Bratislava
kedy: 2. december o 18.00
A v posledných dňoch sme sa lúčili s:
26.11. gitarista britskej postpunkovej skupiny Killing Joke Kevin „Geordie “ Walker
30.11. spevák a skladateľ írskej punkovej skupiny Pogues Shane MacGowan
PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.