Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Stoličky, na ktorých sedela história

.marian Jaslovský .kultúra .kultúra

Človek nemusí byť práve nejaký extrémny fanúšik bytovej architektúry a zariaďovania životných priestorov, aby sa tešil na exkurziu vo fabrike na výrobu ohýbaného nábytku TON, predtým Thonet. Pretože stoličky, ktoré sa tu ručne vyrábajú, nie sú len taký hocijaký nábytok. Je to ikona.

Stoličky, na ktorých sedela história MARIAN JASLOVSKÝ Malá expozícia pri vstupe na exkurziu do fabriky TON v Bystřici pod Hostýnem.

„thonetky“ boli a sú neoddeliteľnou súčasťou salónov, kaviarní, meštianskych domov, v ktorých si potrpeli na štýl obydlí či pracovní všetkých, ktorí vyhľadávajú krásu, kvalitu, funkčnosť a eleganciu. Michael Thonet a jeho synovia sú autormi príbehu, ktorý trvá. 

Tieto stoličky milovali veľké osobnosti vedy a kultúry. Hojdacie kreslo Thonet mal v ateliéri Pablo Picasso a je známe, že Albert Einstein mal dvojicu stoličiek Thonet 20. Na klasickej thonetke č. 14 sa nechali spodobiť Lev Nikolajevič Tolstoj, Toulouse-Lautrec, Picasso, Renoir i Salvador Dalí.

Objavujú sa v stovkách filmov a divadelných produkcií. Ikonické „štrnástky“ vystupujú aj vo filmovom muzikáli Chicago. Tam mali dotvárať atmosféru 20. rokov. Ale pozor, tento model sa vyrábal od roku 1859 a bol stálou súčasťou viedenských kaviarní, čiže v „jazzovom veku“ mal už 60! Nadčasovo elegantný je dodnes a nenadarmo je aj v logu spoločnosti TON.

A, áno, thonetky môžete vidieť aj na záznamoch z .klubu pod lampou.

Kreslo s modelovým číslom 209 (dnešný model č. 30) mal v špeciálnej obľube architekt Le Corbusier, ktorý sa vyjadril, že je majstrovským dielom dizajnu a nesie v sebe ušľachtilosť. Le Corbusier bol veľmajstrom funkcionalizmu, teda štýlu, ktorý odmietal ornamenty a ozdobnosť. To thonetky nemajú ani náhodou. Vždy boli konštruované s ohľadom na pohodlie, spoľahlivosť, účelovosť. Ale popritom boli a sú krásne so všetkým, čo k tomuto pojmu patrilo a patrí.

príbeh sa začína 

Príbeh sa začal v Nemecku, v porýnskom Bopparde. Tam sa v roku 1796 narodil Michael Thonet. Vyučil sa za stolára a tu začal ohýbať drevo. Neskôr sa presťahoval do Viedne, kde si založil prvú dielňu, ale potreboval výrobňu niekde, kde je dostatok bukového dreva. V roku 1861 spolu so svojimi synmi založil fabriku v Bystřici pod Hostýnem, dedinke medzi Zlínom, Olomoucom a Valašským Meziříčím. Neskôr ich pribudlo ešte niekoľko ďalších v Európe, ale vývojovým a inovačným centrom ostáva Bystřice pod Hostýnem.

Začíname tam, kde sa z kmeňov režú hranoly a brúsia guľatiny. Bukové drevo je veľmi vhodné na nábytok: je tvrdé, ale ľahko opracovateľné a ohýbateľné, má peknú kresbu a navyše je lacné. 

Vo forme si potom tyče zvykajú na nový tvar dvadsať hodín a nový komponent putuje na miesto, kde sa spolu s ostatnými mení na stoličku.

Prechádzame fabrikou, obdivujeme, čo všetko sa dá ohnúť z tyče, hranola alebo dosky. Výroba je naozaj stopercentne ručná. Stroje aj gigantická širokopásová brúska Buldog 9, ktorá má veľkosť asi dvoch kontajnerov postavených na seba, výlučne asistujú ľuďom a slúžia na úpravu toho, čo vytvarujú ľudské ruky. Možno preto je aj sedenie na stoličkách TON také podmanivé. Tou ľudskosťou sú nasiaknuté.

Komponenty sa potom opracovávajú a niektoré aj vypletajú, trstinový výplet je tiež charakteristický pre niektoré modely. To je veľmi stará technika, korene má v staroveku. Základnou surovinou na výrobu trstinového výpletu je veľmi pevný vonkajší plášť trstinovej stonky. Ten sa ručne triedi, krája a zapráva. Sledujeme dvoch šikovných chlapíkov, ako im to ide. V tomto úseku si všímame aj niekoľko stoličiek, ktoré ich majitelia poslali na rekonštrukciu, výplet je predsa len najzraniteľnejší. Ale takto môže prežiť ďalšie generácie.

Stolička č. 14 z roku 1859

Predalo sa jej viac ako 80 miliónov kusov. Je prvým nábytkom, ktorý vzišiel z industriálnej výroby a obsahuje niekoľko inovácií, napríklad spojenie zadných nôh a operadlovej časti. Jej ikonické tvary tvorí osem ručne ohýbaných bukových guľatín a dvadsať skrutiek. Svojho času si rýchlo našla svoje miesto vo viedenských kaviarňach, od čoho získala prívlastok „kaviarenská stolička“.

Exkurzie pre návštevníkov: https://www.ton.eu/sk/exkurzia-v-tone/

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite