Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

plan.art: Víkendový TO DO list 10. – 11. február

.mariana Jaremková .kultúra

PLAN.ART pre vás opäť pripravil víkendový TO DO list.

plan.art: Víkendový TO DO list 10. – 11. február Sartre v uličkách Montmartru

kam do galérie:

peter Župník – Rêverie (denné sny)

Volajú ho “básnik každodenných zázrakov”. Peter Župník sa po výstave K obrazu môjmu, ktorú sme mohli vidieť  v rámci Mesiaca fotografie prezentuje výstavou, ktorá je o krásnom stave snívania počas dňa. 

kde: Galéria mesta Levoča

kedy: ut - pi: 13.00 - 18.00, so - ne: 13.00 - 17.00

alžbeta Jungrová - Stav mysli

Už iba do 14. februára si môžete pozrieť výstavu fotografky Alžběty Jungrovej, v ktorom sa venuje street fotografii, čiže druhu dokumentárnej tvorby, kedy sa fotografka sústredí na nestále obrazy okolo seba, na ktoré musí rýchlo reagovať. Aj keď sa fotenie tak živého mesta, akým je New York, týmtospôsobom môže zdať príliš hektické, pre Alžbětu Jungrovú je to až meditativna činnost. Je to jednoducho “stav mysli”.

kde: 400 ASA Gallery, Kováků 32, Praha

kedy: po - pi: 9:00 – 17:00, sob: 10:00 – 15:00

kam do divadla:

divadlo J. G. Tajovského Zvolen: TEL3GRAM

Trojica režisérok - Kateřina Quisová, Silvia Vollmann a Alžbeta Vrzgula ponúkajú tri originálne scénické pohľady na Jozefa a Hanu Gregorovcov. Pri príležitosti jubilejnej sezóny DJGT a blížiacich sa výročiach Jozefa a Hany Gregorovcov sa zamerali na motívy, ktoré ich v životoch a dielach oboch osobností zaujali. V troch jednoaktovkách oscilujú medzi históriou, prítomnosťou i budúcnosťou.

Viac o inscenácii TEL3GRAM si prečítajte na plan.art

kde: Divadlo J. G. Tajovského Zvolen - štúdio

kedy: sobota 10. februára o 18.30

divadlo LUDUS: História istého násilia -

Predloha inscenácie Histoire de la violence Édouarda Louisa, autora autobiografických iniciačných noviel, je predovšetkým autentickým a pritom analytickým záznamom vlastného stretnutia s násilím. Ako ten, čo prežil surové znásilnenie a pokus o vraždu, sa odmieta identifikovať s definitívnou nálepkou „obeť násilia“. Sám zažíva a súčasne popisuje postraumatický stres, druhotnú viktimizáciu, a vlastnú cestu von z pasce.  Moja bolesť, moje zranenie, môj strach sa stali materiálom, obsahom vyšetrovaného prípadu násilia, podkladom pre lekársku správu, policajnú správu; stali sa súdnou kauzou. Bolo teda potrebné z kauzy vytvoriť literatúru, pevne uchopiť vlastný príbeh vo svojich rukách, stať sa hlavným aktérom skutočného vlastného príbehu. Z objektu násilia zmeniť sa v subjekt rozprávania. 

kde:  A4 – priestor súčasnej kultúry, Karpatská 2, Bratislava

kedy: sobota 10. februára o 19.00

do kina:

dokonalé dni, r. Wim Wenders

Wim Wenders sa po niekoľkých nevýrazných filmov vracia vo veľkom, ale vlastne veľmi komornom, štýle. Zdá sa, že Hirayama je so svojím jednoduchým životom upratovača toaliet v Tokiu úplne spokojný. Mimo detailne naplánovanej každodennej rutiny sa venuje svojej vášni pre hudbu (na kazetách) a knihy. Miluje aj stromy a fotí si ich. Séria nečakaných stretnutí postupne odhaľuje viac z jeho minulosti a vytrhne ho zo životnej harmónie.

 

tajomní impresionisti, r. Daniele Pini

Ako impresionisti vnímali svet? Aké techniky, farby a svetlo používali na zachytenie reality? A ako je možné, že stačilo len pár rokov, aby sa z prehliadaných diel stali klenoty cenené na celom svete? Nielen na tieto otázky odpovedá dokumentárny film Tajomní impresionisti.

Film na doteraz verejnosti neprístupných obrazoch zo súkromných zbierok odhaľuje tajomstvo umelcov, akými boli Manet, Monet, Cézanne, Sisley alebo Signac, ale aj menej známi predstavitelia impresionizmu ako Caillebotte či Berthe Morisot. Súčasťou filmu je samotný príbeh unikátnej výstavy s osobitným zameraním na Palazzo Bonaparte, fascinujúce miesto, ktoré týmto prvýkrát otvorilo svoje brány verejnosti.

kde: Kino Nostalgia, Bratislava

kedy: sobota 10.2. o 18:15

 

z gauča:

amy, r. Asif Kapadia (DAFilms)

Na internete sa už objavili prvé zábery z pripravovaného životopisného filmu o Amy Winehouse nazvaného podľa jej albumu Back To Black a nestretli sa s veľkým nadšením fanúšikov. A tak si (zatiaľ) radšej pustite dokumentárny film Amy. Celovečerný dokument necháva hovoriť najmä Amy samotnú prostredníctvom doposiaľ nezverejnených archívnych záberov, rozhovorov, ale predovšetkým prostredníctvom jej hudby a pôvodných textov, ktoré vždy reflektovali aktuálne udalosti jej života.

 

všetka tá krása a zabíjanie, r. Laura Poitras  (Edisonline)

Epický, emotívny a premyslene vystavaný príbeh o medzinárodne uznávanej umelkyni a aktivistke Nan Goldin. Film je rozprávaný pomocou jej prezentácií, súkromných rozhovorov, prelomových fotografií a vzácnych záberov z jej osobného boja za to, aby rodina Sacklerovcov bola nútená niesť zodpovednosť za krízu z predávkovania ich liekom, ktorý spustil tzv. opioidovú krízu.

Vo filme sa prelína umelkynina minulosť s jej súčasnosťou a hlboko osobná rovina s rovinou politickou, od aktivistických kampaní P.A.I.N. v renomovaných umeleckých inštitúciách cez fotografie jej priateľov a rovesníkov až po jej obrazové dielo „Balada o sexuálnej závislosti“ a jej legendárnu výstavu o AIDS z roku 1989 nazvanú „Witness: Against Our Vanishing“, ktorú cenzurovala umelecká nadácia NEA. Dôležitú úlohu vo filme majú hlavné umelecké diela Nan Goldin, ako sú The Ballad of Sexual Dependency, The Other Side, Sisters, Saints and Sibyls a Memory Lost. Goldin v nich milo a so surovou nehou zachytáva svoje priateľstvá, ktoré sú spolu s odkazom jej sestry osou všetkého jej umenia.

 

na počúvanie:

psí vojáci: Od výčepu k baru: Live 1987-89

Live album kultovej kapely pripomína koncert z pražskej Chmelnice v januári 1987 a dopĺňajú ho skladby z niekoľkých koncertov v Brne.  Toto je ešte kapela známa iba v undergrounde. Vojtěch Lindaur o Topolovej tvorbe v tomto období napísal (MS, 1988): „Jeho hudba stojí mimo zavedené žánry. I když se Topolovo klasické klavírní vzdělání projevuje v jeho hře naprosto spontánně a skladby jsou strukturovány velmi neobvykle a členitě, dokázal během uplynulého roku vystavět repertoár s hity v tom nejlepším slova smyslu. Má v sobě sílu, dravost a‘agresivitu na první pohled hysterickou; pozorní posluchači však vycítí vnitřní disciplínu, plachost a pokoru.“

 

richard Müller/Andrej Šeban/Kamil Peteraj: BAAL

10. februára uplynie 126 rokov od narodenia Bertolta Brechta a tak si k tomu pustite tento dnes už  legendárny album. Skladby vznikli pre inscenáciu Brechtovej debutovej hry  BAAL v réžii Romana Poláka, ktorú naštudoval ešte pred novembrom ’89  v martinskom divadle SNP. Na rovnomennom albume vyšli v r. 1991. Po  30 rokoch vyšiel album v obnovenej vinylovej verzii.

 

čo čítať: 

karel Srp: Ti druzí, Jean-Paul Sartre a Československo 1934 – 1970

Vzťah Sartra k Československu bol intenzívny a opakovane sa tam vracal. Ale až teraz vyšla kniha, ktorá sa jeho návštevami a ich významom podrobne zaoberá. Ako uvádza vydavateľ:

Sartrův dopad na československou kulturu ve druhé polovině 20. století byl mimořádný. Nebyl nikdo podobný, jehož polyfonní hlas by zasahoval do tolika oblastí a jímž by se zabývali vědci i běžní občané, čtenáři i návštěvníci jeho divadelních her. Jeho vliv nezůstal u zobecňujících témat lidské existence, ale dotýkal se i všedních událostí. Zásadní byl jeho odsudek ruské invaze v roce 1968, který je v knize poprvé publikován. Společně se Simone de Beauvoirovou, navštívil Československo čtyřikrát. Zejména jeho návštěvu v roce 1963 lze označit ve 20. století za osudovou, srovnatelnou s návštěvou André Bretona a Paula Éluarda v roce 1935. Kniha, zahrnující na dvě stě fotografií a dokumentů, mimo jiné poprvé doceňuje skutečnost, jak nesmírný vliv měl Sartre na přijetí Franze Kafky, na místní filozofy včetně Jana Patočky, ale i divadelníky. Obsahuje souhrn všech dobových inscenací a množství dosud nepublikovaných ukázek z jejich uvedení. Kniha je zároveň hlubokou analýzou Sartra jako filozofa, dramatika i osoby veřejně činné.  Jde o první důsledné zpracování stále naléhavého tématu svědčícího mimo jiné i o tom, že člověk se nemá nechat vláčet životem, ale má jej utvářet.”

Artforum plán čo čítať:

jana Šturdíková, Denis Haberland a Tomáš Pospěch: Dom

Jana Šturdíková vyše 10 rokov dokumentovala časti funkcionalistického domu, ktorého autorom bol Alexander Skutecký. Krásna dizajnová kniha, ktorá odhaľuje plynutie času a upozorňuje na krásu zdanlivo obyčajných predmetov, ktoré denne bezmyšlienkovite používame a nevedomky formujú náš vkus. Krásny projekt, ktorý začal spontánne a prerástol do štúdie.

nicholas Spencer: Magisteria

„Väčšina vedomostí, ktoré 'viete' o vede a náboženstve, sú mýty alebo polopravdy, ktoré vznikli v posledných rokoch 19. storočia a sú rozšírené dodnes,“ hovorí anotácia tejto knihy, ktorej autor odmieta  tézu, že náboženstvo a veda sú vo vojne. Naopak, vo svojej kvalitne ozdrojovanej publikácii vysvetľuje ich problematický vzťah, ktorý formoval našu históriu.

tešíme sa na:

filmový kabinet špeciál: Alfred Hitchcock

Bratislavské Kino Lumière počas piatich týždňov od 13. 2. do 12. 3. každý utorok o 18:00 ponúkne v zreštaurovanej 4K verzii päť filmov majstra napätia: Ani tieň podozrenia (1943), Okno do dvora (1954), Vertigo (1958), Na sever severozápadnou linkou (1059) a Psycho (1960). Všetky budú sprevádzané lektorskými úvodmi filmovej teoretičky Kataríny Mišíkovej. A to nielen v Kine Lumière, ale aj na plan.art, kde si každý víkend v rubrike film.plan budete môcť prečítať o aktuálnom titule naplánovanom na nasledujúci týždeň. Prvý film a prvý úvod - Katarína Mišíková píše pre plan.art o filme Ani tieň podozrenia.

Kino Lumière sa vracia na mapu mestských kín... a bude pri tom aj Hitchcock

PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!

 Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite