Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mágia a elegancia skla

.marian Jaslovský .kultúra .reportáž

Reportáž o pardubických Automatických mlynoch pred dvoma týždňami vyvolala značnú pozornosť, tak bonusovo pridávame ešte jednu tému z tohto turisticky atraktívneho mesta.

Mágia a elegancia skla Marian Jaslovský Pohľad do expozície S.K.L.E.M. Najväčším dielom je guľatý Krištáľový betlehem Jaromíra Rybáka. Váži vyše 3,5 tony a jeho rozmery sú 245 x 180 x 70 cm.

sklo sa začalo vyrábať a používať už niekoľko tisícročí pred naším letopočtom, uvádza sa najmenej 3600. 

V každodennom živote ho berieme ako dobre recyklovateľnú samozrejmosť, ale občas si uvedomíme jeho krásu doslova v plnom svetle. 

krása, ľahkosť, elegancia a mágia

S.K.L.E.M. je príhodná skratka, lebo znamená „svet krásy, ľahkosti, elegancie a mágie“. Stála expozícia na pardubickom zámku predstavuje originálne diela aj dizajn českých sklárskych výtvarníkov od druhej polovice 50. rokov 20. storočia až do súčasnosti. 

V dvoch veľkých sálach je vystavených viac ako 160 exponátov, ktoré sa v histórii odboru radia k špičkovým výtvorom aj v medzinárodnom kontexte. Nájdeme tu diela najvýznamnejších osobností českého ateliérového skla.

samotne aj spolu

Ťažko opísať emócie, ktoré sa človeka zmocňujú pri prechádzke týmto skleným mestom (expozícia je architektonicky vystavaná ako mesto, ale to som sa dočítal až na stránke výstavy), no aj pri nepoučenom pohľade nás obklopí čistá nádhera. Pretože sklo – to je predovšetkým svetlo, ktoré cezeň preniká a ktoré ho doslova spoluvytvára. Aspoň v prípade umeleckého sklárstva a špeciálne voľnej tvorby. Slová sú zbytočné, treba vidieť. Kurátorom výstavy patrí veľká pochvala, že exponáty, samozrejme, „fungujú“ každý osve, ale dávajú zmysel aj v širšom celku, ba vytvárajú synergiu. Ale nielen to, mnohé diela sa menia aj keď ich obchádzate – v závislosti od uhla pohľadu a smeru osvetlenia. V hre sú aj tiene, odrazy, odlesky alebo lúče na pozadí. Je to podmanivý svet, v ktorom sa ocitnete.

Koncepciu expozície skla vytvoril dlhoročný kurátor umeleckopriemyselných zbierok Východočeského múzea v Pardubiciach Ivo Křen, významný výtvarník, ktorý sa, žiaľ, otvorenia svojej výstavy nedožil. Jeho pamiatku múzeum pripomína nielen názvom expozície, ktorú navyše dopĺňajú aj Křenove grafiky, v súčasnej dobe tiež otvára Študijnú knižnicu Iva Křena. Jedná sa o špecializované odborné pracovisko zamerané na výskum sklárskeho umenia s presahmi k ďalším umeleckým a umeleckopriemyselným odborom.

 

Mimochodom, vedeli ste, že sklo je materiál na polceste medzi pevnou látkou a kvapalinou?

A ešte jedna vec: keď už budete na zámku Pardubice, určite si nenechajte ujsť aj ďalšie výstavy, expozície a prehliadky. Stoja za to. Viac informácií nájdete na vcm.cz

A tu je spomínaná reportáž o pardubických Automatických mlynoch.

Autorom všetkých fotografií je Marian Jaslovský.

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite