v tomto týždni sme si pripomenuli 110. výročie narodenie Bohumila Hrabala a tak si dáme aj (skoro) hrabalovský víkend.
čítať Hrabala:
z domácej knižnice vyberáme poviedkovú knihu Chcete vidět zlatou Prahu?, ktorá vyšla ešte v r. 1989. Nájdete v nej aj poviedku Kafkárna, v jej závere Hrabal - ako to dokáže iba on - píše: „Všichni jsme si bratři, l’art pour l’art bratři, krásní jak entartete Kunst, pravdiví jak slavík, zvrhlí jak růže. Opravdu chápete? Bez trhliny v mozku nelze žít. Nelze člověka odvšivit od svobody, bratři. Rozumíte? Strážník řekl přísně: ‘Nekřičte tak, proč tak pane Kafka, křičíte? Ještě budete platit rámusenku.“
tip od artfora
b. Hrabal: Kain
Poviedka Kain je esenciou Hrabala, objavujú sa v nej motívy, ktoré autor rozvíjal vo svojich ďalších dielach. V roku 1981 autor komentoval jej vznik takto: „...Ja som ten čas, čokoľvek som napísal, vždy to bolo písanie v mračne, nič iného len túžba, posadnutosť túžbou písať, potom nič iné ako písací stroj a taký výlev, také zvracanie, taká spoveď toho, čo vo mne bolo, čo ma ohromovalo, čoho som sa bál, čo som ale musel napísať, aby mi bolo lepšie...“
čítať o Hrabalovi:
Je veľa literárnych a iných analýz Hrabalovho diela. Prekladateľ Josef Rauvolf v texte pe plan.art Libeňský beatnik rozoberá Hrabalovu tvorbu vo vzťahu k autorom beat generation, s ktorou bol spriaznený nielen duchovne, ale aj autorsky a na vybraných textoch ukazuje, že Hrabal nielen súznel so štýlom písania beatnikov, ale ho aj predjímal.
počúvať Hrabala:
Hrabala môžete aj počúvať, v audiopodobe vyšla väčšina z jeho textov. My vyberáme dve audioknihy poviedok - Perličky Bohumila Hrabala a Výběr z díla legendárního spisovatele, ktorý vyšla iba nedávno. Na prvej budete okrem Jiřího Menzla či Zdeňka Svěráka počuť čítať svoju poviedku aj samotného Hrabala.
pozerať Hrabala:
skřivánci na niti a Ostře sledované vlaky ( DAFilms)
Filmové adaptácie na motívy Hrabalových textov v réžii Hrabalovho „dvorného“ režiséra Jiřího Menzla. Vlaky - rozmarné komediálne rozprávanie o nesmelom panicovi, ktorý sa náhle stáva tragickým hrdinom, sa preslávilo po celom svete a v roku 1968 získal film Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Skřivánci sú nakrútení na motívy poviedok z knihy Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet (1965), film zostal po svojom uvedení 20 rokov v trezore, pretože téma politických perzekúcií v 50. rokoch nemala v rýchlo sa normalizujúcej kinematografii miesto. Film získal na MFF v Berlíne 1990 Zlatého medveďa.
navštíviť Hrabala:
Kersko na Nymbursku je s Hrabalom úzko spätý. Mal tu chatu, ktorú si kúpil za svoj prvý honorár v r. 1965 a stala sa jeho domovom kde písal obklopený údajne viac ako dvadsiatimi mačkami. Tu písal a tu sa nakrúcal aj film Slavnosti sněženek. Vďaka iniciatíve Stredočeského kraja, ktorý chatu odkúpil od súkromných vlastníkov a snahe mladých architektov prešiel dom rozsiahlou rekonštrukciou a už onedlho bude sprístupnený verejnosti v podobe tzv. haus múzea.
Návštevníci tak budú mať možnosť vstúpiť „do Hrabalovho života“ vďaka autentickej atmosfére, ktorá sa rekonštrukciou nenarušila, aj vďaka dochovaným predmetom, ktoré Hrabal používal. Slávnostné otvorenie bude 18. mája v deň konania Festivalu Hrabalovo Kersko, návštevu si bude, vzhľadom ku kapacite priestorov chaty, potrebné rezervovať.
opustiť na chvíľu Hrabala a....
ísť si pozrieť film Cézanne - Portréty života (r. Phil Grabsky)
Film mapuje vôbec prvú výstavu venovanú Cézannovým portrétom, ktorá sa uskutočnila v londýnskej Národnej portrétnej galérii a vzbudila celosvetový záujem. Nie je možné plne doceniť umenie 20. storočia bez pochopenia významu a geniality Paula Cézanna. Výpravný film prináša exkluzívny prístup na najsledovanejšiu výstavu roka, súčasťou sú tiež rozhovory nielen s odborníkmi a kurátormi z National Portrait Gallery v Londýne, ale i Museum of Modern Art v New Yorku, National Gallery of Art vo Washingtone či Musée d’Orsay v Paríži. Snímka predstaví i vlastnú korešpondenciu samotného maliara a zavedie divákov na miesta, kde Paul Cézanne žil a tvoril vrátane kúzelnej francúzskej Provence. Vrhá tak svetlo na umelca, ktorý celkom iste patrí medzi najvýznamnejších z impresionistov.
v kine Lumière
V nedeľu (31.3.) o 18.10 a v pondelok (1.4.) o 15.30, mimobratislavskí diváci si film môžu pozrieť aj na platforme DAFilms.
Zájsť si do SNG na novú výstavu U. F. O. Umenie Fantastického Odhmotnenia, ktorá rozpráva príbeh konceptuálneho umenia na Slovensku, presnejšie jeho prvej, najdôležitejšej fázy v období 1963 – 1972. Na výstave uvidíte práce troch hlavných predstaviteľov tohto smeru – Júliusa Kollera, Stana Filka a Petra Bartoša, ale aj diela Milana Adamčiaka, Alexa Mlynárčika, Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha a ďalších.
Sú to diela notoricky známe, ale aj zriedka vystavované či vôbec nevystavené, ktoré vznikali, až pokým celkom nevyhasli sweet sixties. A prečo Umenie Fantastického Odhmotnenia? Pojem konceptualizmu sa v posledných desaťročiach stal pojmom príliš širokým a nezreteľným, a zároveň bolo dôležité pomenovať istú príznačnú črtu tohto typu umenia v našom kultúrnom prostredí. Slovenský konceptualizmus totiž nebol hard core konceptualizmom alebo ultrakonceptualizmom, analytickým a systematickým smerom, vychádzajúcim z lingvistickej filozofie, tak ako ho poznáme zvlášť v anglosaských krajinách. Išlo skôr o voľnejší typ dematerializovaného umenia – umenia pojmov, ideí, plánov, projektov a myšlienkových konceptov, ktoré môže, ale nemusí byť zhmotnené v artefaktoch.
SNG je otvorená celý víkend.
vypočuť si náš nový podcast s Petrom Mazalánom.
Peter Mazalán vyštudoval operný spev a architektúru. A vo svojich projektoch prepája špecificky oba svety do intermediálnych inscenácií, ktoré ponúkajú intenzívny umelecký zážitok. V obsahu ide do privátnych svetov a cez spev, silné texy a pôsobivý hudobný i vizuálny koncept komunikuje témy a príbehy, o ktorých je dôležité nemlčať. Rozprávali sme sa o jeho umeleckej ceste od konceptuálnych diel a inštalácií až k stále väčšiemu zdivadelňovaniu. Od filozofujúcich performancií k výraznej osobnej výpovedi čerpajúcej zo skutočných príbehov. Takými boli napr. Už stačí/Ich habe genug, Zimná cesta/Winterreise či Piesne o mŕtvych deťoch/Kindertotenlieder. A takou bude aj Labutia pieseň.
...aj túto gitarovú extázu - desiatky zvučných mien ako Jeff Beck (pre ktorého to bola posledná nahrávka), David Gilmour, Joe Bonamassa, Eric Clapton, Ry Cooder, Brian May, John McLaughlin Tom Morello, Joe Satriani, Slash, Pete Townshend, Joan Jett, Ronnie Wood a ďalší nahrali na charitatívne účely skladbu Marka Knopflera (ktorý v hviezdnej zostave samozrejme nechýba) Going Home z roku 1983. Okrem ohromujúceho počtu renomovaných gitaristov hrá na bicie Ringo Starr, na basgitaru Sting a na ústnu harmoniku frontman The Who (a patrón Teenage Cancer Trust kam výťažok poputuje) Roger Daltrey.
prečítať si v novom vydaní
Čtyři kvartety T. S. Eliota, básnickú meditáciu o bytí v čase , mnohoznačnú, rafinovane vystavanú kompozíciu plnú symbolických obrazov.
V nehybném bodě kroužícího světa. Ani tělo, ani přízrak.
Ani vzdalování, ani přibližování.
V nehybném bodu, tam je tanec,
ani zastavení, ani pohyb. A neříkej tomu ustrnutí,
když minulost se schází s budoucností,
ani vzdalování, ani přibližování,
ani vzestup, ani pád. Nebýt toho bodu, nehybného bodu,
nebylo by tance, a tam je jenom tanec.
...a kde práve ste tešte sa flanérsky z jari!
PLAN.ART vám praje príjemné sviatočné dni!
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.