„Poézia je tieň, ktorý vrhá náš vnútorný život. Neprítomnosť tieňa ľudia vždy považovali za zlovestný príznak. Z človeka bez tieňa išla vždy hrôza...“ (Ivan Laučík, 4. 7. 1944 – 12. 5. 2004)
kam do galérie:
Dorota Sadovská: Otázky lásky. Sedem skutkov telesného milosrdenstva
Dorota Sadovská síce neilustrovala žiadnu zo zbierok Ivana Laučíka, ale krásne dotvorila knihu ďalšieho z Osamelých bežcov Ivana Štrpku Fragment (rytierskeho) lesa. Vydalo ju vydavateľstvo Modrý Peter z Levoče a práve tam si teraz môžete pozrieť jej výstavu. V dejinách výtvarného umenia sa téma skutkov telesného milosrdenstva objavuje od vrcholného stredoveku, teda koncom 13. storočia v knižných ilumináciách, na portáloch katedrál, tabuľových maľbách, nástenných cykloch. Téma inšpirovala aj výtvarníčku Dorotu Sadovskú k vytvoreniu cyklu siedmich skutkov telesného milosrdenstva.
kde: Spišské múzeum v Levoči / Kláštor minoritov
kedy: denne 9.00 - 17.00
TOYEN / Knihy bez hranic
Výstava prezentuje unikátnu kolekciu knižnej a grafickej tvorby Toyen, ktorú tvorí viac ako 80 artefaktov - knih, bibliofílií, knižných väzieb a boxov, voľných grafických listov, litografií, časopisov, katalógov a pozvánok na výstavy. Výstava predstavuje najmä artefakty z francúzskeho obdobia. V knihách nie je samozrejme možné listovať, ale k dispozícii sú digitálne nahrávky, ktoré si môžete prezrieť priamo na výstave.
kde: Galerie výtvarného umění Ostrava
kedy: ut - ne: 10.00 - 18.00
tim Burton : Návraty
Temnými a pritom zábavnými svetmi režiséra Tima Burtona sa teraz môžete prejsť na výstave, ktorá sa vracia do Prahy po desiatich rokoch a s novým materiálom z filmov, ktoré medzitým Burton nakrútil. Je ich spolu viac ako 500, okrem bábok si na výstave môžete pozrieť aj storyboardy, skice, scénografie a fotografie. Ku klasikám ako Beetlejuice alebo Strihoruký Ed-ward pribudli napr. Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej či Dumbo.
kde: Obecní dům, Praha
kedy: denne 10.00 - 19.00
ANGAŽUJEME SA ZA NÁVRAT ANJELOV
Za návrat dobrých anjelov ľudskosti do vašich
hláv a citov, úprimnosť tých, čo hovoria,
ušľachtilosť úmyslov a mravnú bezúhonnosť
činov. Za návrat ľudí k ľudskosti, za ľudský
odkaz civilizácii. Za humanizmus.
(z prvého manifestu Osamelých bežcov)
z gauča:
osamelí bežci: Ideme ďalej! (DAFilms)
Dokumentárna roadmovie (r. Martin Repka) rozpráva príbeh a históriu legendárnej básnickej skupiny Osamelí bežci, ktorú v 60. rokoch minulého storočia založili predstavitelia progresívneho prúdu v modernej slovenskej poézii Ivan Laučík, Peter Repka a Ivan Štrpka. Ich osudy a životné peripetie boli rôzne. Peter Repka sa v 70. rokoch presťahoval do Nemecka, Ivan Laučík väčšinu svojho života prežil v Liptovskom Mikuláši a Ivan Štrpka žil v Bratislave. Aj keď ich stretnutia neboli každodenné a nie vždy jednoducho realizovateľné, napriek všetkým prekážkam ich priateľstvo pretrvalo. Ich tvorba bola a stále je jednou z najzásadnejších v kontexte modernej slovenskej poézie. Peter odchádza z Offenbachu nad Mohanom, aby sa v Bratislave stretol s Ivanom a aby sa následne spolu vypravili do Liptovského Mikuláša za druhým Ivanom. Počas tejto cesty stretávajú ďalšie postavy a navštevujú miesta, ktoré súvisia s ich príbehom a ilustrujú príbeh Osa-melých bežcov.
...a Ivan Laučík so svojou poéziou
do kina:
paterson
Paterson je vodič autobusu v rovnomennom mestečku Paterson. Každý Patersonov deň je zdanlivo rovnaký ako ten predošlý: prechádza trasou svojej linky, pozoruje mesto ubiehajúce pred čelným sklom a počúva úryvky konverzácií.
Píše básne do notesa, ide na prechádzku so psom, zastaví sa v bare vždy len na jedno pivo a prichádza domov za svojou ženou Laurou. Život Laury je pravým opakom - všetko v ňom sa neustále mení a každý deň prináša nové sny a nápady. Oslava radostí a starostí všedného dňa v réžii legendy amerického nezávislého filmu Jima Jarmuscha.
kde: kino Nostalgia, Bratislava
kedy: 11. 5. o 20.00
munch – láska, duchovia a upírie ženy
Ak sa jeho expresionistický „Výkrik“ stal ikonickým symbolom našej súdobej úzkosti, zvyšok jeho tvorby sa utopil v prepadlisku času – fyzikálnej veličine, ktorá Muncha v jeho experimentálnej tvorbe tak fascinovala. Teraz však v Osle, ktorému sa kedysi hovorilo Christiania, nastáva zlom v našom poznaní tohto fascinujúceho umelca: nové Munchovo múzeum, otvorené v októbri 2021. Veľkolepý mrakodrap na fjorde nórskeho hlavného mesta je navrhnutý tak, aby obsiahol obrovské dedičstvo, ktoré umelec svojmu mestu zanechal: 28 000 umeleckých diel vrátane obrazov, grafík, kresieb, zápisníkov, skíc, fotografií i jeho experimentov s filmom. Toto mimoriadne dedičstvo nám poskytuje výnimočný pohľad do mysle, vášní a umeleckej tvorby tohto génia zo severu.
Dokument je súčasne aj vizuálnou výpravou po Nórsku a cestou po stopách koreňov Munchovej umeleckej identity. Približuje divákom muža, ktorý sa pri svojom štúdiu ľudskej duše pokúsil preložiť emócie a svoju predstavu času na papier a plátno. „Nemaľujem to, čo vidím, ale to, čo som videl.“
kde: Kino Lumière, Bratislava
kedy: 12.5. o 16.00
„Na pružnom, priehľadnom ľade, / keď rozhovor je možný, / zachraňovať tie nepresné mosty, / nástojiť na ďalšom kroku.“ (z básne Ivana Laučíka Pre-visy)
čo počúvať:
mike Zito - Life Is Hard
Oceňovaný bluesman, gitarista, hudobný producent, skladateľ a jeden z najzaujímavejších súčasných hudobníkov v tomto žánri vydal nový sólový album, ktorý produkovali Joe Bonamassa a Josh Smith a tiež si na ňom aj zahrali.
Album bol nahraný krátko po tom, čo Zitova manželka prehrala boj s rakovinou. Zito povedal: „Verím, že toto je najlepší album, aký som kedy v živote urobil. Joe, Josh a neuveriteľní hudobníci vniesli do hudby veľa emócií.” Album môže byť terapeutický pre tých, ktorí si prechádzajú ťažkým obdobím či podobnou stratou, ale najmä ponúka to najlepšie z blues.
“V januári minulého roka som uvažoval, že spravím album o tragédii mojej manželky Laury, ktorá mala rakovinu. Nebol som si celkom istý, ako sa k tomu postaviť, ale ona ma v tom veľmi povzbudzovala. Vedel som, že nemôžem o tomto zážitku a svojich pocitoch napísať celý album, ale chcel som napísať aspoň jednu zmysluplnú pieseň, v ktorej by som zhrnul moje emócie. Zahral som akord a z plných pľúc zaspieval „Forever My Love“. Laura prišla do miestnosti a povedala: „Čo to bolo? Je to pieseň, ktorú napíšeš?" Povedal som: "Myslím, že áno, páči sa ti?”, nadšene odpovedala: "Áno, veľmi sa mi páči." ....zvyšok prišiel rýchlo a ľahko. Najlepšie piesne zvyčajne pochádzajú z ničoho a píšu sa veľmi ľahko, ako keby som v skutočnosti nepísal pieseň....”
„Hovorím, že treba byť vidiacim, stať
sa vidiacim,“ vraví nám Rimbaud. Áno, ale tma
zlých konvencií v hlavách občanov.
(z druhého manifestu Osamelých bežcov)
čo čítať:
tom Stoppard: HRY
Prvé slovenské vydanie divadelných hier dramatika Toma Stopparda predstavuje prierez jeho tvorbou. Zbierka obsahuje rozsiahlu trilógiu o osudoch historických osobností Breh utópie, divadelnú hru Arkádia, známu tiež z uvedenia v Slovenskom národnom divadle v réžii Romana Poláka, a divadelnú hru Ťažký problém o otázkach vedomia a subjektivity.
Viac si o Stoppardovi a vybraných tituloch prečítajte v našom rozhovore s prekladateľkou Zuzanou Vajdičkovou.
A inscenáciu hry Toma Stopparda EGBDF (Kdo se naladí na správnou notu) v réžii Patrika Lančariča si môžete pozrieť v sobotu 11. mája v Městskom divadle Zlín. Hra, v ktorej sa “Hlava 22 stretáva s Alicou v krajine zázrakov”, vznikla na základe požiadavky dirigenta a skladateľa Andrého Previna. Disident Alexander Ivanov je uväznený v sovietskej psychiatrickej liečebni, z ktorej nebude prepustený, kým neprizná, že jeho výroky proti vláde boli spôsobené (neexistujúcou) duševnou poruchou. Stretáva sa tu so skutočne narušeným schizofrenikom, nazývaným aj Ivanov, ktorý si myslí, že je dirigentom symfonického orchestra. Hra kritizuje sovietsku prax zaobchádzania s politickým nesúhlasom. Táto Stoppardova hra je uvádzaná iba zriedka, pretože si vyžaduje celý orchester. V rodnom meste dramatika sa pre túto inscenáciu spojili Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů.
artforum odporúča:
olga Tokarczuk, Joanna Concejo: Pán Výrazný
Autorská dvojica Olga Tokarczuk a Joanna Concejo prichádzajú s nový picturebookom, dvojičkou k Stratenej duši. Kniha má rovnaký formát, obsahuje množstvo obrazov a ticha, priestor na to, aby sa príbeh rozvíjal viac vo vašej hlave, ako vo vetách na papieri. Silné posolstvo o povrchnej súčasnosti je trocha vtipné, divno-strašidelné a vo svojej vizuálnej komplexnosti veľmi hlboké.
elif Ongan Tekçe; Ali Cüneyd Kılcıoğlu; Ahmet Sami Özbudak: Turecká dráma
Výberová publikácia Turecká dráma ponúka okrem troch hier (ktoré sa zaoberajú reflexiou tureckej spoločnosti) aj odbornú štúdiu "Ako sa vyrovnávame s minulosťou?", medailóny dramatikov a poznámky či vysvetlivky k hrám. Divadelný ústav ju vydáva v úspešnej edícii Nová dráma / New Drama, v ktorej už za uplynulé roky predstavil napr. ukrajinskú, grécku, rakúsku, severskú, holandskú, poľskú, maďarskú, slovinskú či srbskú drámu a viacero výrazných autorov a autoriek ako P. Marbre, M. von Mayenburg, I. Villquist, I. Vyrypajev, D. Loher, R. Schimmelpfennig a ďalších.
Slávnostná prezentácia knihy sa uskutoční v rámci podujatia FOCUS TURECKO na festivale Nová dráma/New Drama - 15. 5. o 13.30 v Štúdiu 12 na Jakubovom nám. v Bratislave.
PLAN.ART je mediálnym partnerom festivalu Nová dráma/New Drama, ktorý sa začína už v pondelok 13. mája, takže všetky informácie o programe nájdete každý deň aj v našej rubrike št.art. A skôr ako si pôjdete v rámci festivalu pozrieť inscenácie Šeptuchy, Piesne o mŕtvych deťoch/Kindertotenlieder či Sme v pohode, prečítajte si text Mareka Godoviča, a vypočujte si náš podcast s Petrom Mazalánom alebo pozvánku režisérky Daniely Špinar.
Víkendový to do list sme otvorili slovami básnika Ivana Laučíka (pri príležitosti 20. výročia jeho úmrtia) a ukončíme ho jeho veršami:
Ivan Laučík – Niekoľko viet
Byť obkliesnený, byť hrozivo triezvy.
Byť jasný v popole. Sedieť na vlčích kostiach bez dôkazu.
Zahliadnuť ešte neistú guľu, pulzujúci modrý obal:
soľou noci umytá hviezda sa prekrvuje.
Vzdušnou čiarou ku dnu.
Sú takí, ku ktorým môžeme byť spravodliví.
A pre iných by spravodlivosť naša bola iba požehnaním.
Dar: sklená guľa, v ktorej sneží.
Nie na nás.
Spievaš si na previsoch,
v tom prázdnom strede lastúr.
Čerešňa v bezčasí,
vietor ju rozplameňuje, ale nezháša.
O nič nejde – povedia ti ráno:
A ty (musíš) iba spochybňovať tie slová celý deň.
Posledná správa nás neminie.
Počúvam, čo nasleduje za dunením koľajníc.
Križovatka? Rázcestie?
(časopis Fragment, 3/2012)
PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni!