Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Namiesto mýtov...

.attila Lovász .kultúra .kultúra

Vyhláste na Slovensku súťaž či prehliadku v téme hudobný a tanečný folklór, prihlásia sa vám stovky, možno tisícky nadšencov. Tradícia ako taká je prítomná. Je prítomná aj vo verejnom diskurze a – mnohokrát dosť asertívne a cielene – aj v diskurze politickom.

Namiesto mýtov... GÁBOR DUSA Predstavenie Last Words of György Martin Tanečného divadla Ifjú Szivek.

napriek tomu pomerne veľká časť obyvateľstva považuje za folklór Drišľak, vytvárajú sa mýty o bačoch, paholkoch, ovečkách, o bryndzi a haluškách a fujare, a Vysoký jalovec je vraj ľudová pieseň. 

Búranie mýtov je doménou tvorby umeleckého šéfa Tanečného divadla Ifjú Szivek, choreografa Dusana Hégliho. Nepriamo, využijúc aj dávku humoru a cynizmu, niekedy hoci absurdných scén, to urobil v niekoľkých celovečerných programoch. Použitím formy, udomácnenej najprv vo Viedni a rozšírenej potom po celej monarchii s označením „Volksstück“ (v preklade ľudové divadlo, ale pomenovanie žánru slovenský preklad nemá), to bolo Povinné odporúčanie, spracovávajúce krátku históriu, ako si aktuálna miestna či politická moc chce urobiť z tradície svoju prostitútku. Ďalšie dielo – 77 verbunkov – bola tiež humorná frčka do nosa formám spracovávania tanečného folklóru a pohľadov naň. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite