kam do galérie:
slovenská národná galéria
Už iba do nedele je možné vidieť výstavu U. F. O. Umenie Fantastického Odhmotnenia, ktorá rozpráva príbeh konceptuálneho umenia na Slovensku, presnejšie jeho prvej, najdôležitejšej fázy v období 1963 – 1972. Na výstave uvidíte práce troch hlavných predstaviteľov tohto smeru – Júliusa Kollera, Stana Filka a Petra Bartoša, ale aj diela Milana Adamčiaka, Alexa Mlynárčika, Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha a ďalších. Sú to diela notoricky známe, ale aj zriedka vystavované či vôbec nevystavené, ktoré vznikali, až pokým celkom nevyhasli sweet sixties.
A prečo Umenie Fantastického Odhmotnenia? Pojem konceptualizmu sa v posledných desaťročiach stal pojmom príliš širokým a nezreteľným, a zároveň bolo dôležité pomenovať istú príznačnú črtu tohto typu umenia v našom kultúrnom prostredí. Slovenský konceptualizmus totiž nebol hard core konceptualizmom alebo ultra-konceptualizmom, analytickým a systematickým smerom, vychádzajúcim z lingvistickej filozofie, tak ako ho poznáme zvlášť v anglosaských krajinách. Išlo skôr o voľnejší typ dematerializovaného umenia – umenia pojmov, ideí, plánov, projektov a myšlienkových konceptov, ktoré môže, ale nemusí byť zhmotnené v artefaktoch.
judy Chicago: Revelations
Judy Chicago je hlavnou postavou raného feministického umeleckého hnutia 70. rokov a je považovaná za jeden z najvýznamnejších hlasov v prebiehajúcom dialógu o ženách a umení. V spolupráci s rovesníkmi, ako je Miriam Schapiro, Judy Chicago dôsledne spochybňuje umelecký svet, v ktorom dominujú muži, a snaží sa upriamiť pozornosť na tradične zavrhované remeslá, akými sú vyšívanie a keramika. Jej ikonická The Dinner Party (1974–1979) zostáva jej najznámejším dielom a nezmazateľným momentom kultúrnej kritiky 20. storočia. „Verím v umenie, ktoré je spojené so skutočným ľudským cítením, ktoré presahuje hranice umeleckého sveta, aby obsiahlo všetkých ľudí, ktorí sú. sa snažia o alternatívy v čoraz odľudštenejšom svete,“ povedala Judy Chicago. „Snažím sa robiť umenie, ktoré súvisí s najhlbšími a najmýtickejšími problémami ľudského druhu a verím, že v tomto momente dejín je feminizmus humanizmom.“
Výstava je tematicky usporiadaná okolo kapitol nepublikovaného iluminovaného rukopisu Judy Chicago napísaného začiatkom 70. rokov minulého storočia pri vytváraní The Dinner Party a zameriava sa na kresbu – médium, ktoré Judy Chicago skúmala viac ako šesť desaťročí. Výstava sleduje oblúk umelcovej kariéry a spája archívne a doteraz nevidené umelecké diela, rané abstraktné a minimalistické diela 60. a 70. rokov; pohlcujúcu videoinštaláciu záberov z jej site-specific vystúpení, prípravné štúdie súvisiace s veľkými projektmi, zošity a skicáre odhaľujúce jej pracovný proces a dlhoročný výskum.
kde: Serpentine Gallery, West Carriage Drive, Londýn
kedy: ut - ne: 10.00 - 18.00
(zdroj: Serpentine Gallery)Judy Chicago v Serpentine Gallery
do kina:
vlny
Film nakrútený podľa doteraz nezverejnených skutočných príbehov novinárov z Československého rozhlasu, ktorých odhodlanie prinášať nezávislé spravodajstvo za každú cenu inšpiruje aj dnes. Šesťdesiate roky, Československo. Z éteru sa ozýva rock'n'roll, minisukne a študentské revolty menia svet. Slávnu redakciu medzinárodného života Československého rozhlasu vedie Milan Weiner a medzi novinárov Vieru Šťovíčkovú, Luboša Dobrovského či Jiřího Dienstbiera, prichádza mladík Tomáš.
Netuší, že redaktori sú v hľadáčiku tajných služieb, ktorým vadí slobodné a necenzurované vysielanie rozhlasu. Tie sa o činnosť redakcie začnú zaujímať ešte viac, keď sa objaví kompromitujúca nahrávka. Ochráni Tomáš svojho mladšieho osirelého brata alebo sa spolu s ďalšími kolegami zapíše do histórie a zmení osud krajiny?
Vypočujte si aj náš podcast s kameramanom filmu Vlny Martinom Žiaranom.
kabinet doktora Caligariho
Manifest nemeckého expresionizmu. Vo fiktívnom nemeckom meste Holstenwall študent Franzis rozpráva príbeh doktora Caligariho. Znepokojujúci karnevalový hypnotizér ovláda námesačníka Cesareho, ktorý vie predpovedať budúcnosť a pácha vraždy pod kontrolou svojho pána. Franzis spolupracuje s políciou na zadržaní skutočného páchateľa a zistí, že hypnotizér je v skutočnosti riaditeľom psychiatrickej liečebne, kam ho napokon zatvoria. Ale možno je Franzis tiež šialený, rovnako ako všetky postavy v jeho príbehu.
Dielo sa preslávilo mimoriadnym štýlom, ktorý spájal maľované a konštruované, groteskne skreslené kulisy s vysoko kontrastným osvetlením a maľovaným svetlom a tieňmi. Vplyv mala avantgardná skupina DER STURM. Zážitok z tohto vizuálne mimoriadne pôsobivého filmu umocní hudobný sprievod projektu Do Shaska! Ide o elektro-akustický post-industrial/etno/tribal projekt spájajúci elektronickú hudbu a klasické akustické nástroje, ako je fagot, fujara, drumbľa, ale aj mnoho ručne vyrábaných nástrojov. Ich začiatky v 90. rokoch sa spájajú práve s konceptom živých soundtrackov. Od počiatkov sa zameriavajú na adaptáciu vplyvov industrialu, word music a ambientu so silným rituálnym až domorodo-tranzovým prejavom.
kde: hrad Devín, Bratislava
kedy: 10. 8. o 21.00
z gauča:
pozor, padá SNG! (DAFilms)
Kafkovský proces rekonštrukcie Slovenskej národnej galérie trval viac ako desať rokov. Príliš dlho sa zdalo, že svetlo na konci tunela a dokončenie stavby ostane v nedohľadne. Celé tie roky riaditeľka galérie Alexandra spolu so svojím otcom, architektom rekonštrukcie a kolegyňami a kolegami bojovali za to, aby sa slovenskej spoločnosti splnil sen o modernej kultúrnej inštitúcii. Šialená horská dráha plná politických úskalí, meškajúcich povolení a bojov so stavebníkmi priviedla Alexandru viackrát k pochybnosti, či jej úsilie má vôbec zmysel.
Film o tom, ako práve odvolaná riaditeľka Alexandra Kusá bojovala za SNG je na platforme dostupný zdarma do 14.8.
galéria Boha (Edisonline)
Ak ste nestihli film vidieť v kine, dajte si ho doma. Študentka umeleckej prípravky dostane od Boha úlohu vytvoriť „dokonalé umelecké dielo“ na absolventskú výstavu. Starobylý syndikát komerčných a sponzorovaných umelcov sa jej v tom však snaží zabrániť. Balónový pes Jeffa Koonsa sa v tomto satirickom, hravom a absurdnom filme, v ktorom umenie prechádza existenciálnou krízou, mení na dokonalú zbraň. Dva týždne pred absolventskou výstavou umeleckej školy nastupuje do funkcie nový riaditeľ Jack von Rosen. Počas prezentácie prednesie svoje myšlienky o finančnej stránke umenia a ukáže sa, že tajne zastupuje prastarú spoločnosť, ktorá chce umenie skomercionalizovať. Debutujúci režiséri z kolektívu KonstAB však nenechajú Irmu v jej boji osamotenú a pošlú jej na pomoc dvoch učiteľov a významného dánskeho dadaistu.
na počúvanie:
luther Allison
12. augusta to bude už 27 rokov od nečakaného úmrtia famózneho bluesového gitaristu, speváka a skladateľa Luthera Allisona. Najlepším epitafom by bola veta z jednej z recenzií: „Hral blues, ako keby jeho život visel na vlásku“. Jeho divoká hra na gitare z neho urobila bluesovú ikonu, charakterizuje ho zmes blues, soulu a rock’n’rollu. Allison bol posmrtne uvedený do Bluesovej siene slávy v roku 1998. V roku 2000 ho v Chicago Sun-Times nazvali „Bruce Springsteen blues“. My si ho pripomenieme skladbou Life Is A Bitch z rovnomenného albumu, ktorý vyšiel pred 40 rokmi, v roku 1984. Neskôr, v roku 1997, vyšiel v USA pod názvom Serious a ďalšej reedície, pod pôvodným názvom, sa dočkal v roku 2017.
...už aj na streamovacích platformách si môžete od včera vypočuť akustický album The Cure z roku 2001 Acoustic Hits. Skupina pri tejto príležitosti zverejnila viaceré čiernobiele videá unplugged štúdiových vystúpení a my vyberáme Close To Me.
...a už sa tešíme na začiatok septembra, na kedy je avizovaný nový album Maxa Richtera In a Landscape. Richter ho označuje za návrat k témam, ktoré skúmal na svojom albume The Blue Notebooks z roku 2004. „Pre mňa je hudba na novom albume o spájaní alebo zosúlaďovaní polarít. Elektronika s akustickými nástrojmi, prírodný svet s ľudským svetom a veľké predstavy o živote s osobným a intímnym. Toto je dynamika, ktorú som začal skúmať na svojom albume The Blue Notebooks a nový projekt zdieľa mnohé z obáv tohto albumu. Tento album je istým spôsobom ďalším pohľadom na témy skoršieho albumu, ale z pohľadu nášho sveta a našich životov v roku 2024. “
Album In a Landscape uvádza singel Movement, Before All Flowers.
na čítanie:
peter Krištúfek: Ema a Smrtihlav
Otváracím filmom festivalu Cinematik bude snímka Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav, nakrútená podľa novely predčasne zosnulého Petra Krištúfka. Po románe Dom hluchého (2012) a konceptuálnej knihe Atlas zabúdania (2013) sa Peter Krištúfek po tretí raz vrátil do búrlivej a rozporuplnej slovenskej histórie. Tentoraz sú to štyridsiate roky v ére Slovenského štátu, kedy krutá doba nepriala rozličným menšinám – a malý Šimon sa v okamihu stane takpovediac menšinou na druhú.
Musí sa skrývať v chlieve u priateľky svojej matky, bez možnosti voľného pohybu, pričom na vzduch sa smie vybrať iba za bezmesačnej noci, aj to len na malý zadný dvor. Nemá so sebou nič, okrem niekoľkých obrázkových časopisov, a tak sa čoraz väčšmi ponára do snívania, ktoré mu postupne splýva s realitou. Krásna a dokonalá Ema v žltých plavkách na večne slnečnej morskej pláži je hneď za stenou. Rovnako aj generál Smrtihlav. Príbeh o krutej dobe alebo rozprávka pre dospelých? Na to si už musí nájsť odpoveď sám čitateľ. A divák.
the Painter Le Corbusier. Eileen Gray’s Villa E. 1027 and Le Cabanon
V roku 1929 navrhla Eileen Gray vilu E.1027 pre seba a svojho partnera Jeana Badoviciho, ale žila tam iba tri roky. Dnes je dom v Roquebrune-Cap-Martin v južnom Francúzsku, ktorý bol jej architektonickým debutom, ikonou modernizmu. Le Corbusier vilu nielen obdivoval, ale bol ňou doslova posadnutý.
V rokoch 1938 a 1939 vytvoril v jej interiréry osem veľkoformátových nástenných malieb, ktoré úplne zničili esprit priestoru. V roku 1952 neďaleko vily postavil svoj cabanon (chatičku) a tiež ho vyzdobil nástennými maľbami. Kniha historika architektúry Tima Bentona dokumentuje Le Corbusierovo umelecké dielo na tomto zvláštnom mieste, skúma jeho kontroverzie a zaraďuje ho do jeho celkovej tvorby.
V tomto roku mal premiéru film E.1027 – EILEEN GRAY
AND THE HOUSE BY THE SEA režisérskej dvojice Beatrice Minger a Christoph Schaub. V centre záujmu tvorcov je práve výbušný trojuholník Eileen Gray - Le Corbusier - vila E.1027 a téma privlastnenia a zneužitia (tak intervenciou ako aj nepriznaním autorstva vily Eileen Gray).
Viac si o filme (a Eileen Gray) prečítajte tu.
j.R.R. Tolkien: Netvoři a kritikové a jiné eseje
Súbor Tolkienových esejí ponúka jedinečnú príležitosť spoznať autora Hobita a Pána prsteňov z menej známej stránky: ako učenca zaoberajúceho sa starou anglickou literatúrou a jazykom; a pochopiť, ako ho jeho bádanie doviedlo k spísaniu úchvatnej ságy o Stredozemi. Väčšina týchto textov bola pôvodne prednáškami, nejde teda o suché vedecké analýzy, ale texty prístupné všetkým pozorným čitateľom.
PLAN.ART vám praje príjemné víkendové dni.