Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Woodstock: Ikona hippies, ktorá predznamenala ich koniec

.marian Jaslovský .kultúra .fenomén

Je to 55 rokov, čo na zelenú lúku pri neznámom mestečku Bethel 65 km od New Yorku prišlo pol milióna ľudí, aby oslávili „tri dni mieru a hudby“. Woodstock bola úplne šialená akcia štyroch poloamatérov, ktorá mohla stroskotať v podstate kedykoľvek, ale osud to tak chcel, že to nakoniec dopadlo dobre. Nielen dobre. Woodstock sa stal ikonou, symbolom doby.

Woodstock: Ikona hippies, ktorá predznamenala ich koniec GETTY IMAGES 16. august 1969 White Lake, New York, USA: Do 500-tisíc ľudí navštívilo festival Woodstock napriek množstvu blata, nedostatku jedla a nepohodliu.

woodstock, samozrejme, patrí do definície hippies, ale určite nebol formatívnou udalosťou. Tou bol sociálny fenomén zvaný Leto lásky v roku 1967. V tom čase sa konal festival v kalifornskom Monterey s účasťou 8 500 divákov. Práve to bola jedna z inšpirácií Woodstocku. Ak hľadáme masové akcie pred Woodstockom, treba spomenúť Miami Pop Festival (1968) s účasťou 10-tisíc ľudí a zhruba rovnaký počet ľudí prišiel aj na Atlantic City Pop Festival, ktorý sa konal len dva týždne pred Woodstockom. A čo sa týka masoviek, nezabúdajme na koncert Rolling Stones v Hyde Parku zadarmo (s účasťou ďalších skupín) 5. júla 1969, na ktorý prišlo niečo medzi 250-tisíc a 500-tisíc divákov.

zeitgeist

Prečo má vlastne Woodstock taký jedinečný význam? Prečo sa stal zeitgeistom – duchom doby? Prispieva k tomu viacero dôvodov: 1. Má perfektne zapamätateľný vzrušujúci príbeh s happy endom. 2. Bol skvele a kvalitne zdokumentovaný obrazom aj zvukom. 3. Išlo o skutočne reprezentatívny a multižánrový výbuch hudby, ktorá bola v tom čase nepochybne mimoriadna. Aj bez boomerského spomienkového optimizmu a preháňania významu vlastnej generácie sa dá naozaj konštatovať, že koncom 60. rokov a začiatkom 70. rokov bolo v akomkoľvek rebríčku veľa kapiel, ktoré by boli v iných obdobiach ťažkou menšinovou alternatívou. 

príbeh

To boli takí štyria mladí muži. Michael Lang, Artie Kornfeld, Joel Rosenman a John P. Roberts, ktorí sa rozhodli, že zorganizujú svoj popový festival. Roberts a Rosenman boli aj financi projektu. Lang rok predtým spoluorganizoval Miami Pop Festival, ale inak to boli amatéri. Čo sa ukázalo, keď mesiac pred vypuknutím festivalu preň ešte nemali miesto.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite