rozsiahle priestory benátskeho Bienále umenia – La Biennale di Venezia Arte, ktoré musí návštevník prejsť, aby videl všetko alebo sa k tomuto cieľu priblížil, si žiadajú dobrú fyzickú kondíciu a otvorenosť mysle. Ak si nastavíte krokomer, zistíte, že za dva dni takto zvládnete tridsať kilometrov. Odmenou je možnosť vidieť a pochopiť diela stoviek umelcov z krajín, kde sa možno fyzicky nikdy nedostanete.
Tohtoročné Bienále v Benátkach je výnimočné. Nielen preto, že na ňom po rokoch opäť vystavujú slovenskí umelci. Zažíva šesťdesiate jubileum. Výročiu zodpovedá hlavná téma, ktorá často nepriznane spája ľudí na celom svete a mnohé vystavené diela. Je ňou slovné spojenie ,,cudzinci všade“. Výber má na svedomí Brazílčan Adriano Pedrosa, umelecký riaditeľ Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand v Brazílii, prvý juhoamerický kurátor benátskeho Bienále vôbec.
linda nagyováPohľad do pavilónu USA s dielami Jeffreyho Gibsona.
Pedrosa sa pre hlavné motto ročníka 2024 inšpiroval dielom Stranieri Ovunque / Foreigners Everywhere, v preklade Cudzinci všade, taliansko-britského umeleckého dua Fulvia Carnevale & James Thornhill vystupujúcich pod názvom Claire Fontaine. Dve slová názvu Stranieri Ovunque pretvorili do farebnej neónovej site-specific inštalácie v dokoch Arsenale. Vzniklo päťdesiattri nápisov v rôznych jazykoch, kde sú slová skomolené do neidentifikovateľných zhlukov písmen. Claire Fontaine inštaláciou reaguje na kolektív bojujúci proti xenofóbii v Turíne v roku 2000.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.