milan Sládek, nemecký umelec slovenského pôvodu, nebol milovníkom súčasnej americkej javiskovej kultúry, viac-menej sa jej vyhýbal, a asi preto predstavenie Corteo, v ktorom som účinkoval ako klaun Cirque du Soleil, nikdy nevidel. Ale veľmi mi tú skúsenosť i úspech prial. A opakovane ďakoval, keď som vždy a všade uvádzal, že bez stretnutia s ním a bez toho, čo ma naučil on, by som sa nikdy nedostal účinkovať ani len na výletnú loď na Dunaji.
prehliadaná svetová pantomíma
Slovensko je jediná krajina, ktorú poznám, kde sa na vysokých školách divadelných neučí pantomíma ani len ako predmet. V Českej republike majú na každej z troch akadémií celú katedru, kde sa vyučuje neverbálne divadlo aj ako špecializácia, v Poľsku majú celú jednu vysokú školu. Kým bol Milan Sládek na Slovensku, učil aspoň chvíľu na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Na VŠMU v Bratislave ho nepozvali ani len na besedu. S titulom profesora mohol a mal mať od roku 1991 vlastnú katedru a mohol a mal vychovať celú generáciu, a možno až dve či tri generácie slovenských profesionálnych divadelníkov. Keď sa mu podarilo pozvať na festival Kaukliar z Tokia divadlo NÓ, v Aréne boli na unikátnom predstavení významní pedagógovia a ich študenti z Budapešti aj z Viedne... z bratislavskej VŠMU nikto.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.