Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Prečo je nová hymna naladená inak, ako je štandard?

.marian Jaslovský .kultúra

Asi sa nedozviete nič nové, keď vám poviem, že orchestre, kapely a aj sóloví hudobníci sa ladia podľa komorného A. Možno viete (minimálne keď hráte na nejakom hudobnom nástroji) aj to, že komorné A má frekvenciu 440 hertzov, to znamená, 440 vibrácií (napríklad struny) za sekundu. Komorné A v novej verzii hymny je však naladené na 432 hertzov. Prečo?

Prečo je nová hymna naladená inak, ako je štandard? Marian Jaslovský/Copilot AI

trochu histórie

Dohodu na tom, ako budeme ladiť, nám nedoniesol Mojžiš na kamennej tabuli z hory. Napokon, vtedy niečo ako hertz ani nepoznali. Bolo to praktické rozhodnutie. Štandard 440 Hz dohodol na stretnutí Medzinárodnej konferencie pre normalizáciu (ISO) v Londýne v roku 1939. K tým 440 sa spontánne blížili už od 18. storočia mnohé orchestre, pretože sa ukazovalo ako najpraktickejšie a najlepšie znejúce pre všetky nástroje, ale nebolo to štandardom. 

V starej hudbe nebolo ladenie vonkoncom rigidné, v baroku sa hralo málinko nižšie, preto vznikol konsenzus hudobníkov a súborov starej hudby, kde sa A ladí na 415 Hz. Tam, kde sa v minulosti hralo s organom, sa proste naladilo podľa organu. Bolo to skrátka všelijako a nebudem vás tým zaťažovať.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite